Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec reklam na budynkach

Michał Nitychoruk
Koniec reklam na budynkach
Koniec reklam na budynkach
Od piątku obowiązuje tzw. ustawa krajobrazowa. Wieszanie reklam na fasadach może zostać zakazane. Celem ustawy jest nadanie samorządom instrumentów prawnych, dzięki którym będą mogły skutecznie walczyć z chaosem przestrzennym w polskim krajobrazie. Do jego głównych przyczyn zaliczana jest m.in. przytłaczająca liczba nośników reklamowych, które zaśmiecają ulice większości miast w Polsce.

Zarabianie na reklamach jest przez właścicieli nieruchomości chętnie wykorzystywanym źródłem dodatkowego dochodu - poczynając od szyldów i billboardów na przydrożnych płotach, po wielkie płachty reklamowe rozpięte na elewacjach budynków.

Chętnie korzystają z tego zwłaszcza wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, które mają kamienice w atrakcyjnych lokalizacjach w centrach miast i przy ruchliwych arteriach komunikacyjnych.

Dla wspólnot wpływy z reklam bywają ważnym źródłem dochodu, pozwalającym znacznie obniżyć wpłaty na fundusz remontowy i bieżącą eksploatację budynków. Ewentualny zakaz ich umieszczania mieszkańcy mogą więc odczuć boleśnie. Reklamy zewnętrznej nierzadko używają też właściciele i pośrednicy nieruchomości, którzy chcą w ten sposób szybciej sprzedać dom lub mieszkanie. Najczęściej przybiera ona postać baneru zawieszonego na balkonie lub na  płocie posesji. Reklamy te w niedługim czasie będą mogły zostać mocno ograniczone, a niektóre nawet całkowicie zakazane.

Ustawa daje bowiem samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego o mocy aktu prawa miejscowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania nośników reklamowych. Ich sporządzenie i uchwalenie będzie teraz leżeć w gestii lokalnych władz.

Każde z miast samo zdecyduje, które z reklam mogą pozostać, które zaś mają być zlikwidowane.

Dla nieprzestrzegających nowych przepisów, wywieszanie siatek, płacht czy banerów na nieruchomościach może stać się bardzo kosztowną formą reklamy. Za ich nielegalną ekspozycję, a więc niezgodną z wytycznymi, ustawa wprowadza bowiem kary, które mają wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych ustalanych przez gminy. Początkowo miały one być w wysokości do 5 tys. złotych, ale pod wpływem nacisku organizacji pozarządowych i samorządowców Senat zaproponował wyższe stawki, które w głosowaniu poparł Sejm.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny