Kompetence cyfrowe coraz większym wyzwaniem. "Technologie to część codziennego życia zawodowego większości pracowników"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wyniki przytaczanych badań w wielu wypadkach nie zgadzają się z tym, jak sami Polacy postrzegają posiadane kompetencje cyfrowe.
Wyniki przytaczanych badań w wielu wypadkach nie zgadzają się z tym, jak sami Polacy postrzegają posiadane kompetencje cyfrowe. Lucyna Nenow/ Polska Press
Kompetencje cyfrowe to coraz większe wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. - Co interesujące, wiek nie miał większego wpływu na ocenę posiadanych kompetencji cyfrowych wystawianą sobie przez badanych- tłumaczy w rozmowie z nami ekspertka.

Analizy Komisji Europejskiej z 2020 roku przyniosły alarmujące wnioski. Według których podstawowe kompetencje cyfrowe posiadało 44 proc. Polaków w wieku 16-74 lat – przy unijnej średniej wynoszącej 58 proc. Wynik ten przyniósł Polsce 22. miejsce w rankingu państw UE.

Jednak, wyniki przytaczanych badań w wielu wypadkach nie zgadzają się z tym, jak sami Polacy postrzegają posiadane kompetencje cyfrowe.

- Technologie to część codziennego życia zawodowego większości pracowników. Wielu z nas korzysta w pracy z urządzeń, fachowego oprogramowania, mediów społecznościowych czy rozwiązań chmurowych. Przy ich wykorzystaniu w pracy bardzo ważną rolę odgrywają kompetencje cyfrowe- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj.pl.

Jak wyjaśnia, 2/3 respondentów badania „Cyfrowa ewolucja kariery”wystawia pozytywną ocenę swoim zawodowym kompetencjom cyfrowym, a tylko 4 procent – negatywnie. - Co interesujące, wiek nie miał większego wpływu na ocenę posiadanych kompetencji cyfrowych wystawianą sobie przez badanych. Ogółem wyniki badań pokazują dużo wyższą ocenę kompetencji cyfrowych przez Polaków niż ta wynikająca np. z analiz Komisji Europejskiej- mówi.

Drożeje praktycznie wszystko. Ekspertka: Inflacja przekracza...

Zdecydowana większość Polaków ocenia pozytywnie ogólny wpływ technologii na świat pracy, Taką opinię wyraża 7 na 10 naszych respondentów. Najczęściej doceniane są zmiany, jakie technologia wprowadziła w obszarze dostępu pracy spoza biura, łatwiejszej komunikacji, a także dostępności różnych narzędzi pracy.

- Warto podkreślić, że Polacy dostrzegają potrzebę szkolenia się w obszarze technologii. 7 na 10 badanych zgadza się z opinią, że cyfryzacja będzie zmuszała pracowników do coraz częstszego szkolenia i zdobywania umiejętności. Podobny udział badanych oczekuje, że w tej sytuacji pracodawcy będą wspierać swoje zespoły w nabywaniu nowych kompetencji technologicznych- tłumaczy Skwarska.

Pracodawcy myślący, że odpowiedzą na wyzwania związane z cyfryzacją będzie wyłącznie wymiana kadr na nowe, mogą szybko zacząć weryfikować swoje postawy wraz ze zmianami na rynku i topniejącą pulą dostępnych kandydatów.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Materiał oryginalny: Kompetence cyfrowe coraz większym wyzwaniem. "Technologie to część codziennego życia zawodowego większości pracowników" - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie