Promując naszą bieliznę w prasie kobiecej za pieniądze publiczne, musimy się podpisywać jako Podlaski Klaster Bielizny. A przecież to nie w klastrze będzie potem klientka szukać tego towaru, tylko w sklepie pod logo konkretnej firmy – tym przykładem Tomasz Perkowski, animator Podlaskiego Klastra Bielizny, obejmującego takie firmy jak Ava, Axami, Gaia, Gorteks, Kinga, Kostar i Mat, pokazywał jeden z absurdów finansowania klastrów w Polsce.
Finansowanie klastrów: nie ma dobrych recept
Głównym tematem panelu dyskusyjnego, prowadzonego przez Macieja Dzierżanowskiego z warszawskiego Instytutu Badań nad Gospodarka Rynkową, była polityka finansowania klastrów – z pieniędzy publicznych czy prywatnych.
Z dyskusji jasno wynikało, że nie ma na to prostych recept. Zarówno „klastrowi praktycy”, jak i profesor Bogusław Plawgo z Uniwersytetu w Białymstoku, propagator i badacz klastrów w Polsce, uznali, że z natury rzeczy raczkujące klastry potrzebują prostych instrumentów ich ożywienia, a potem inwestowania w wiedzę, innowacyjność czy ekspansję na rynki zagraniczne.
Wojciech Winogrodzki, szef firmy T-matic, przedstawiciel Klastra Edukacji Cyfrowej, dobitnie przekonywał, że obecne kryterium dofinansowania oparte na wzroście zatrudnienia to absurd, bo nigdy nie jest to cel sam w sobie przedsiębiorcy: – Kryterium przyznania pieniędzy publicznych powinna być efektywność przedsięwzięcia – mówił. – To większy wkład własny firmy czy klastra w dofinansowanie, oznacza większą wiarę przedsiębiorcy w sens danej inwestycji. Inne podejście mam w lekceważącej pogardzie.
– Zachęcam do włączenia się w konsultacje Podlaskiej Strategii Innowacji, bo tam zostanie zapisana polityka regionalna wobec klastrów – mówił Piotr Szutkiewicz z urzędu marszałkowskiego, który był współorganizatorem konferencji. – Trzeba naciskać na urząd. Może wręcz powołać Radę Społeczno-Gospodarczą przy marszałku – podpowiadał Piotr Szutkiewicz.
Konkurencyjność najważniejsza
Wczorajsza konferencja zorganizowana została przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w cyklu „Polskie klastry i polityka klastrowa”. Miała m.in. na celu sformułowanie wniosków, jak pomóc w rozwoju polskim klastrom, podnieść ich konkurencyjność i innowacyjność.
W centrum konferencyjnym Titanic wymienili się doświadczeniami i wizytówkami przedstawiciele wiodących podlaskich klastrów:
- obróbki metali
- bielizny
- uzdrowisko Supraśl
- instytucji otoczenia biznesu
- edukacji cyfrowej
- budowlanego
oraz ze Szwecji, Wielkiej Brytanii czy Litwy.
Dyskusji i prezentacji przysłuchiwali się nasi przedsiębiorcy, ale i np. z Białorusi.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?