Już nie tylko list polecony. Teraz ZUS może wezwać chorego na kontrolę telefonicznie lub mailem

Ewa Wyrwas
pixabay
- 1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia lekarskie stały się obowiązkowe, a od 1 stycznia 2019 r. zmienił się sposób zawiadamiania o terminie badania w sprawach związanych z kontrolą zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy - mówi Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

Po wprowadzeniu e-zwolnień pracownik nie dostarcza już sam druku do zakładu pracy. Wiadomość o wystawieniu dokumentu i okresie niezdolności do pracy przekazana on-line trafia od razu do ZUS i pracodawcy. Dzięki temu i ZUS i pracodawca szybciej mogą przeprowadzić kontrolę zwolnienia.

- Do tej pory wezwanie chorego na kontrolę odbywało się listem poleconym za potwierdzeniem odbioru - wyjaśnia Katarzyna Krupicka. - Oznaczało to konieczność uwzględnienia czasu niezbędnego na dostarczenie przesyłki przez pocztę i termin na jej odebranie tj. okres, przez jaki placówka pocztowa jest zobowiązana przechowywać przesyłkę w przypadku doręczenia zstępczego.

Często taki sposób powiadomienia oznaczał, że zanim wzywany odebrał korespondencję, już wrócił do pracy i sprawdzenie czy nadal jest chory nie miało żadnego sensu. Od początku roku 2019 regulacje prawne pozwalają wezwać chorego na kontrolę przez ZUS jak i za pośrednictwem pracodawcy nie tylko listownie.Wezwanie może być również telefoniczne lub komunikacją elektroniczną. Zawiadomienie, sporządzone w formie pisemnej, może zostać przesłane: listem poleconym, listem zwykłym, a wyjątkowych sytuacjach przesyłką kurierską. Zawiadomienie w tej formie jest przekazywane w tych przypadkach, gdy nie jest możliwe skuteczne zawiadomienie listowne, telefoniczne lub e-mailem.

- Zawiadomienie o badaniu przesyłane jest na adres pobytu w czasie zwolnienia od pracy wskazany w zaświadczeniu lekarskim, lub przekazany przez chorego w przypadku zmiany tego adresu w trakcie czasowej niezdolności do pracy. Ubezpieczony, gdy zmieni adres pobytu ma obowiązek poinformowania o tym fakcie Zakładu oraz płatnika składek w ciągu 3 dni od wystąpienia tej okoliczności - dodaje rzeczniczka.

Zawiadomienie przekazane telefoniczne ma skutek doręczenia, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, a ubezpieczony wyraził zgodę na nagranie. W przypadku e-maila doręczający musi otrzymać potwierdzenie jego odbioru przez ubezpieczonego.

Czytaj także: Od grudnia żegnamy papierowe zwolnienia lekarskie. Będą tylko elektroniczne. Co o e-zwolnieniach powinien wiedzieć pracodawca?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie