Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zarejestrować adres internetowy

Agnieszka Zalewska [email protected] tel. 85 748 95 71
Poprzez wpisanie w przeglądarce internetowej domeny, każdy może trafić na stronę firmy www, umieszczoną w internecie.
Poprzez wpisanie w przeglądarce internetowej domeny, każdy może trafić na stronę firmy www, umieszczoną w internecie.
Domena jest wizytówką firmy. Posiadanie jej i strony www staje się standardem. Odpowiedni adres umożliwia prezentację marki, produktu, firmy oraz pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów, na całym świecie.

Domena to unikalny, bo niepowtarzalny adres internetowy, pod którym znajduje się nasza np. oferta dotycząca usług. Poprzez wpisanie w przeglądarce internetowej jej nazwy, każdy może trafić na stronę firmy www, umieszczoną w internecie.

Ważną kwestią jest więc opracowanie odpowiedniej nazwy i adresu strony internetowej.

– Można tu użyć nazwy już istniejącego przedsiębiorstwa lub produktu, bądź stworzyć nową na potrzeby internetu – mówi Emilia Kawałko, z Centrum Jnformatyki ZETO w Białymstoku. – Należy pamiętać, aby nazwa była łatwa do zapamiętania, a adres witryny łatwy do wpisania.

Zobacz: Będą dotacje na e-biznes

Jeżeli nazwa ma zawierać polskie znaki typu ą, ę, ć, ś, ń, to warto zastanowić się nad wykupieniem domeny w polskiej wersji językowej i z różnymi sufiksami: .pl, .com.pl, .com, .eu.

Aby sprawdzić czy adres internetowy jest wolny, można skorzystać z Krajowego Rejestru Domen**http://www.dns.pl/index.html**.

Bardzo ważnym zadaniem jest również wybór odpowiedniego rejestratora. Jest to usługodawca, który pośredniczy w sprzedaży domen pomiędzy użytkownikami internetu, a zarządcami poszczególnych końcówek, np. serwis nazwa.pl. Warto zwrócić uwagę, czy rejestrator posiada akceptację organizacji ICANN (Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów). To instytucja, która sprawuje nadzór nad działaniem serwerów systemu nazw domenowych na całym świecie. Sama rejestracja domeny trwa chwilę.

– Właściwie jedynym warunkiem, jaki należy spełnić przy zakładaniu domeny, jest jej rejestracja, a ta zwykle wiąże się z uiszczeniem odpowiedniej opłaty – mówi Ewa Baranowska z firmy EPRO z Białegostoku. – Jeżeli chodzi o cenę, to zwróciłabym uwagę na koszt nie samej rejestracji domeny, a jej przedłużenia.

Planując działalność w internecie, zwykle bierze się pod uwagę okres znacznie dłuższy niż kilka miesięcy. Ofert rejestracji domeny za 0 zł na okres sześciu miesięcy jest dużo, tymczasem faktyczny koszt pojawia się po tym czasie. Zazwyczaj koszt posiadania domeny internetowej to wydatek około 100 zł brutto za rok. – Należy pamiętać, aby wykupić konto hostingowe, czyli miejsce gdzie przechowywana będzie nasza strona www – radzi Ewa Baranowska. – Odradzałabym jednak darmowe usługi hostingowe, gdyż zwykle wiążą się one z dużą liczbą niechcianych reklam na stronie, spamami oraz z ograniczeniami dotyczącymi transferu i dostępu do niektórych stron.

Piotr Nietupski,
specjalista ds. handlu elektronicznego
Właściciel domeny powinien szczególnie chronić przypisany do niej kod
authinfo. Kod ten umożliwia do nieograniczonego dysponowania domeną, można go porównać do pinu karty kredytowej. Należy, więc zachować ostrożność przy udostępnianiu go innym osobom. Do jego wydania zobowiązany jest rejestrator domeny, u którego została ona wykupiona. Jest on niezbędny przy ewentualnej zmianie danych lub dalszej jej odsprzedaży. W celu uzyskania kodu właściciel domeny powinien wysłać do rejestratora domeny faksem lub pisemnie wniosek o wydanie kodu z załączoną kserokopią dowodu osobistego (osoby fizyczne) czy dokument rejestrowy z pieczęcią firmową (firmy).

Wydanie kodu jest bezpłatne i nie może być uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków. Niestety niektórzy nieuczciwi rejestratorzy utrudniają uzyskanie kodu. Naruszenie prawa można zgłosić do Naukowej i Akademickiej Sieci.

 

Zarejestrowane nazwy domeny .pl
w powiatach w województwie podlaskim (w proc. w stosunku do ogólnej liczby w kraju)

suwalski – 0,16 proc.
Suwałki na prawach powiatu – 1,55 proc.
sejneński – 0,16 proc.
augustowski – 0,46 proc.
sokólski – 0,39 proc.
grajewski – 0,27 proc.
moniecki – 0,22 proc.
kolneński – 0,14 proc.
Łomża na prawach powiatu – 1,35 proc.
łomżyński – 0,11 proc.
białostocki – 4,50 proc.
Białystok na prawach powiatu – 9,69 proc.
zambrowski – 0,32 proc.
wysokomazowiecki – 0,31 proc.
hajnowski – 1,29 proc.
bielski – 1,39 proc.
siemiatycki – 0,28 proc.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny