Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak giną piesi. Zobacz kolejny spot kampanii Użyj wyobraźni (+18)

(kami)
Pieszy w starciu z samochodem nie ma najmniejszych szans.
Pieszy w starciu z samochodem nie ma najmniejszych szans. fot. kadr z filmu
Użyj wyobraźni to hasło ogólnopolskiej kampanii społecznej. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Akcję promuje kolejny spot, który daje wiele do myślenia.

Inicjatorem programu jest Biuro Ruchu Drogowego KGP, a jego partnerami Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU.

Tym razem policjanci zajmą się bezpieczeństwem pieszych na drogach. W okresie jesienno-zimowym są oni bowiem szczególnie zagrożeni. W 2008 r. odnotowano 15 024 wypadków z udziałem pieszych, w których zginęły 1893 osoby, a 14 263 odniosły obrażenia ciała.

- Kampania rozpoczęła się w kwietniu akcją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów. Przyjęto ją z zainteresowaniem, a dyskusja wokół problemu była niezwykle emocjonalna. W sierpniu, podczas drugiej odsłony kampanii, twórcy programu zwrócili się do młodych kierowców, zachęcając ich do używania wyobraźni podczas jazdy samochodem - spot "Samochód to nie zabawka", niezwykle sugestywny, wręcz szokujący, miał zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami - informują policjanci z Komendy Głównej Policji.

Najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodzi jesienią i zimą, kiedy wcześniej zapada zmrok, zmniejsza się widoczność, jest ślisko. Często pieszy idący poboczem w ciemnym ubraniu jest dla kierowcy praktycznie niewidoczny. W takich warunkach kierowca dostrzega go w ostatniej chwili i najczęściej jest już za późno na reakcję i uniknięcie potrącenia, a w starciu z autem pieszy nie ma szans.

- Wielu tragediom można byłoby jednak zapobiec, gdyby pieszy miał choćby mały element odblaskowy. Pamiętajmy, że kierowca widzi osobę poruszającą się po drodze z odległości kilkudziesięciu metrów - wystarczy jednak, że pieszy założy element odblaskowy i staje się widoczny z odległości 120-160 m. Niewielkim kosztem, odblask kosztuje przecież grosze, możemy ocalić zdrowie i życie - przypominają policjanci.

W czasie kampanii policjanci zwiększą kontrole zarówno kierowców zagrażających pieszym, jak i samych pieszych. Będą też propagować zgodne z prawem, kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze, pokazując skutki pozbawionego wyobraźni zachowania. Ich akcji będą przyświecały dwa hasła: "Daj szansę pieszym - zwolnij" i "Daj szanse kierowcom - nich Cię zobaczą".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny