Firmy. Biznes ludzi pozytywnie zakręconych.

Maryla Pawlak-Żalikowska mzalikowska@prasapodlaska.pl tel. 85 748 95 52Zaktualizowano 
Dlaczego weszliśmy w ten biznes? Może z zamiłowania do kawy! – mówią Andrzej Nartowicz (z lewej) i Piotr Dubieniecki z IdealGroup
Dlaczego weszliśmy w ten biznes? Może z zamiłowania do kawy! – mówią Andrzej Nartowicz (z lewej) i Piotr Dubieniecki z IdealGroup
Nie boją się innowacji ani wychylania głowy za granicę województwa. Nie pasują więc do wizerunku podlaskich firm sektora MSP wyłaniający się z ogólnopolskich badań. TAG, TOBO, Ideal Group czy Lody Bonano budują ludzie pozytywnie zakręceni. To m.in. ich nagrodziliśmy w rankingu Innowacje 2011.

[/b]

Małgorzata i Albert Cemer zajęli się handlem warzywami i owocami, bo tata pani Małgorzaty pracował w Prywatnym Gospodarstwie Ogrodniczym w Białymstoku słynnym z ekologicznej uprawy pomidorów i ogórków, i jego pasja przeszła na młodych. Dziesięć lat temu ich firma TAG raczkowała wokół jednego żuka na rynku przy al. 1000-lecia Państwa Polskiego w Białymstoku. Teraz przedsiębiorstwo dzierży tytuł Ambasadora Biznesu – Podlasie 2011 i współpracuje z międzynarodowymi sieciami handlowymi i dyskontami.

Bożena Datczuk, wraz z mężem Tomaszem, prowadząca spółkę TOBO, specjalizującą się w produkcji i handlu meblami biurowymi i gabinetowymi, wspomina, że start w biznesie zawdzięcza zaufaniu. Zaufali jej – ówczesnej studentce wydziału ekonomii UwB ludzie z gdańskiej firmy Marinox, produkującej meble biurowe. Powierzyli młodej dziewczynie prowadzenie oddziału w Białymstoku.

Bożena i Tomasz Datczuk razem rozkręcali TOBO i teraz też siedzą w tym razem, tworząc zgrany tandem

 

14 lat temu państwo Datczuk poszli na swoje, a dziś meble z TOBO stoją m.in. w gabinetach prezydentów Białegostoku i zbierają najwyższe branżowe nagrody. Firma ma nową halę i siedzibę w Kurianach i lada dzień odbierze transport maszyn, dzięki którym trudno będzie w Polsce znaleźć nowocześniejsze przedsiębiorstwo o tym profilu.

Zobacz także. Kobieta Przedsiębiorcza 2011

43 – tyle punktów ma dziś sieć Lody Bonano. Są w całej Polsce. W małych miastach, jak Mońki czy Hajnówka i metropoliach, jak Kraków czy Wrocław. Rok temu było ich o połowę mniej. Radosław Charubin, pomysłodawca i właściciel firmy, rozwija ją głównie w oparciu o franczyzę. Na swoich automatach, według własnych receptur. A wziął się za kręcenie właśnie takiego biznesu, bo jako ośmiolatek zachwycił się podobnymi lodami we Włoszech. – Zbuduję silną, ogólnopolską markę – zapewnia dziś stanowczo.

Hard-Ice Radosława Charubina robi automaty do Lodów Bonano Radosława Charubina według receptur Radosława Charubina

 

Białostocka firma Ideal Group jest właścicielem kilku marek handlowych. Ponad milion konsumentów miesięcznie korzysta z jej usług! Andrzej Nartowicz i Piotr Dubieniecki dostarczają je za pomocą automatów, współpracując m.in. z takimi firmami jak Orlen, Stock, Pharmacol, Tesco, Żagiel, Ferrero Polska, Castorama. A w tych automatach podają kawę (jako Ideal Cafe), wodę (Ideal Water) czy zupy (Zuper). W 2010 roku, wspólnie z firmą Maspex, pod wdzięczną nazwą Puchatek zaczęli projekt zakładający dostarczenie urządzeń ze zdrowymi mlecznymi napojami gorącymi dzieciom w szkołach podstawowych.

Za nowoczesny i sprawny system zarządzania tym wszystkim zostali uhonorowani tytułem Wizjonera w ogólnopolskim konkursie Lidera Innowacji i Rozwoju. A dlaczego właściwie wzięli się za taką branżę? – Bo ja wiem – zastanawia się Andrzej Nartowicz. – Na początku chyba po prostu z zamiłowania do kawy.

Zobacz także. Jak z sukcesem kręcić lody?

Bożena Datczuk ze śmiechem wspomina, jak to było na początku samodzielnego biznesu, który – przypomnijmy – rozkręcała w bardzo młodym wieku. – Szłam do firmy, z którą chciałam współpracować – opowiada. – Prezentowałam, zachęcałam, wyliczałam. Mój rozmówca przytakiwał, zgadzał się, cieszył. A na koniec rzucał: To teraz proszę z szefem.

Dziś razem z mężem tworzą zgrany tandem i już tylko wspominają garaż przy Mickiewicza, w którym to wszystko się zaczęło w 1998 roku. Najpierw od montowania mebli z komponentów przygotowywanych przez podwykonawców, potem już robionych od A do Z przez pracowników TOBO. Dziś jest ona zarówno producentem mebli, jak i autoryzowanym przedstawicielem innych marek. Ma swoją platformę interntową. Sklep internetowy. Bierze udział w aukcjach internetowych. Zbiera laur za laurem. Ostatni to prestiżowy Certyfikat Wiarygodności Biznesowej nadawany przez Dun & Bradstreet Poland.

– Pamiętam telewizyjną relację z uroczystości wręczania nam tytułu Ambasadora Biznesu – sięga z kolei do anegdoty Małgorzata Cemer. – Padło wtedy zdanie, że tytuł ten otrzymała nikomu nieznana firma TAG. I paradoksalnie faktycznie tak było, mimo że z drugiej strony w branży marka TAG Albert Cemer ma już renomę i uznanie na rynku ogólnopolskim. Niemniej my po prostu krok po kroku, spokojnie i bez rozgłosu medialnego robiliśmy swoje.

Dodajmy, robili swoje, odmierzając to sukcesami w rankingach Skrzydła biznesu czy Gazele biznesu nagradzające firmy o wysokiej dynamice rozwoju. I okazuje się, że oprócz prestiżu daje to także firmie bardzo przydatne rozwojowo korzyści.

– Od czasu, gdy zostaliśmy Ambasadorem Biznesu, nie musimy już szukać firm szkoleniowych, żeby podnosić kwalifikacje swoje czy pracowników – daje przykład pani Małgorzata. – Te firmy same się do nas zgłaszają, co daje nam zdecydowanie większe możliwości.

Przy trójce dzieci rodzinna logistyka musi być idealnie skoordynowana z logistyką biznesu – śmieje się Małgorzata Cemer wraz z mężem Albertem prowadząca hurtownię warzyw i owoców TAG

Zobacz także. Innowacje 2011. Poznaj laureatów

Gdy kapituła konkursu Ambasador Biznesu przyznała ten tytuł firmie TAG wątpliwości budził jeszcze fakt, dlaczego – gdy tak zależy nam na promowaniu innowacyjności w regionie – nagroda idzie w ręce tak wydawało się tradycyjnej branży jak hurtowy handel warzywami. Nic bardziej mylnego. TAG nie jest wielkim magazynem zapchanym skrzynkami.

Małgorzata i Albert Cemer podkreślają, że są otwarci na nowości, a model ich biznesu zaczerpnięty został z Holandii – to tam najszybciej rozwinęła się formuła, zgodnie z którą hurtownia ogranicza własną powierzchnię magazynową do absolutnie niezbędnej, a bazuje na współpracy z producentami, którzy mają własne magazyny.

 

Rolą hurtownika jest nie tyle gromadzenie towaru w jednym miejscu i sprzedaż, co reklama i promocja jakości produktów swoich klientów, nawiązywanie łączności z ich odbiorcą i dostarczanie owoców i warzyw z miejsca produkcji do miejsca sprzedaży.

Nic więc dziwnego, że kapituła konkursu Innowacje 2011, który w tym roku Kurier Poranny po raz już piaty zorganizował razem z Naczelną Organizacją Techniczną w Białymstoku, zdecydowała o przyznaniu wyróżnienia naszemu Ambasadorowi, premiując w ten sposób nowoczesność tam, gdzie jej się mało kto spodziewa.

Wizjoner 2011, czyli IdealGroup, wszedł na rynek w 2003 roku i zaczynał rozpychanie się w branży, wstawiając swoje automaty u takich tuzów polskiego biznesu jak podlaskie firmy KAN, Pronar czy AC. To, że teraz licznik cyka firmie milion klientów miesięcznie, zawdzięcza ona wypracowanej przez lata marce i możliwym dzięki temu kontraktom ze wspomnianymi wcześniej tak wielkimi firmami jak np. Orlen. – Nad każdym z tych kontraktów pracowaliśmy sami. Nasze wizje spełniały po prostu ich potrzeby – mówi Andrzej Nartowicz.

Wkrótce można się spodziewać rozszerzenia oferty właścicieli Zupera: firma pracuje nad technologiami, dzięki którym jej automaty będą mogły serwować dania gotowe.

Żeby nie było wątpliwości – kreatywność i energia, które nakręcają te nasze firmy nie zawsze są w stanie przebić wszystkie mury. Przykład – Radosław Charubin. Opiera swój biznes na dwóch firmach: Hard-Ice i Lody Bonano. Ta pierwsza, w Łomży, produkuje automaty do lodów. Zarówno dla odbiorców zewnętrznych, jak i dla tej drugiej – Lody Bonano.

– Receptury 28 rodzajów lodów pod ta marką przygotowałem też sam, bo w ogóle lubię gotować – przyznaje przedsiębiorca. – Podstawa to lody śmietankowe, o smaku budyniu i czekoladowe, na belgijskiej czekoladzie. Jej kawałki można znaleźć w lodach. A reszta to wariacje oparte na różnorodnych dodatkach.

Jeszcze kilka miesięcy temu Lody Bonano wybierały się na wyspy. Zarówno Brytyjskie, jak i wyspy-stoiska w galeriach handlowych. Jednak pomysł padł. Wejście na Wyspy Brytyjskie okazało się nieopłacalne, z jednej strony ze względów logistycznych, a z drugiej ze względów prawnych – konieczność podpisywania długoterminowych umów o lokal.

– A w galeriach zazwyczaj jest Grycan na wyłączność. Albo inne już bardzo silne marki. Ale nic to. Przyjdzie czas, że to galerie będą zabiegać o mnie – nie zraża się trudnościami Radosław Charubin i szykuje już program inwazji na Czechy czy Białoruś.

TOBO też szykuje się na nowe, w tym zagraniczne, rynki. Firma zatrudniła dyrektora handlowego w Warszawie. Buduje lojalność partnerów.

– Eksportu się nie boimy. Krok po kroku, również w oparciu o dotacje unijne, realizujemy związane z tym cele: zdobywamy certyfikaty, atesty, żeby wizerunek nowoczesnej firmy dawał nam renomę, która procentuje na bardzo dziś konkurencyjnym rynku zagranicznym – mówi Bożena Datczuk.

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3