Jednym z nich jest trwający obecnie nabór wniosków w konkursie “Promocja marki innowacyjnych MŚP” Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki. W ramach konkursu mikro, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o wsparcie na:
- udział w targach międzynarodowych w roli wystawcy,
- wyjazdowych misjach gospodarczych połączonych z udziałem w targach w roli zwiedzającego,
- kampanie promocyjne.
Instytucja stworzyła zamkniętą listę targów, w których udział podlega dofinansowaniu, a znajdziemy na niej takiej kierunki jak między innymi Japonia, Niemcy, USA, Francja, Szwecja, Brazylia.
O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, którzy między innymi:
- wpisują się w jeden z sektorów gospodarki wskazanych tabeli poniżej,
- prowadzą działalność eksportową i których przychody z eksportu na koniec 2022 r. stanowiły co najmniej 30% ogółu przychodów,
- w ciągu ostatnich trzech lat przed złożeniem wniosku prowadzili działalność badawczo-rozwojową lub wdrożyli innowację produktową lub procesową, co potwierdza złożone sprawozdanie GUS PNT-01 lub GUS PNT-02.
Wysokość bezzwrotnej dotacji wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, do których należą m.in.:
- koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego, w tym koszty:
- wynajmu stoiska (powierzchni wystawienniczej)
- zaprojektowania i wykonania zabudowy lub zakupu gotowych, zindywidualizowanych elementów zabudowy lub wynajmu zabudowy stoiska
- nabycia oraz instalacji na stoisku wystawienniczym trwałego i widocznego elementu dekoracyjnego uwzględniającego założenia wizualizacji Marki Polskiej Gospodarki
- transportu i ubezpieczenia zabudowy lub jej elementów
- wynajmu sprzętu niezbędnego do prezentacji oferty na stoisku
- obsługi stoiska, w tym usługi tłumaczenia w celu prezentacji oferty, koszty mediów oraz koszty utylizacji odpadów związanych z utylizacją stoiska wystawowego
- koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych (obliczane według zdefiniowanej stawki jednostkowej w zależności od lokalizacji wydarzeń), w tym koszty:
- diet
- ubezpieczenia uczestników podróży na czas wyjazdu służbowego
- uzyskania niezbędnych wiz
- zakupu noclegów
- transportu w tym zakupu biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, promowych lub wynajem lub wykorzystanie samochodu jako środka umożliwiającego dojazd na miejsce docelowe, oraz wymagane opłaty dodatkowe, w tym za bagaż i nadbagaż, wybór miejsca w samolocie, parking, winiety, przejazd autostradą lub inną płatną drogą lub wynajmu lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację miejscową
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej
- koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnych (w elektronicznych mediach masowych) związanych z udziałem w tragach lub misjach gospodarczych
- koszty pośrednie stanowiące 7% pozostałych kosztów projektu
Nabór wniosków potrwa do 30 listopada 2023 r., a budżet naboru wynosi aż 155 milionów złotych. Konkurs ten jest niewątpliwie dużą szansą dla przedsiębiorstw na dofinansowanie kosztów, które w większości przypadków i tak ponoszone są w ramach bieżącej działalności. Natomiast sam udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych to szansa na zainteresowanie rynków zagranicznych polskim produktem oraz nawiązanie kontaktów z wieloma nowymi kontrahentami, co bezpośrednio może przełożyć się na zyski przedsiębiorstwa oraz możliwą ekspansję.
Autor: Alicja Szumiec-Jurasińska, Menedżerka, Zespół Pomocy Publicznej PwC Polska
Po więcej informacji zapraszamy na naszą stronę internetową: https://www.pwc.pl/pl/uslugi/innowacje-badania-rozwoj/pomoc-publiczna.html
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?