Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chopper, cruiser, bobber, streetfighter, trike... motocykl niejedno ma imię

Małgorzata Bazyluk [email protected] tel. 085 730 34 90
Sportowy motor i odpowiednie umiejętności kierowcy to gwarancja doskonałego widowiska. Kiciuś z grupy Godboys posiada i jedno i drugie. Motor: Yamaha R6.
Sportowy motor i odpowiednie umiejętności kierowcy to gwarancja doskonałego widowiska. Kiciuś z grupy Godboys posiada i jedno i drugie. Motor: Yamaha R6.
Dla niewtajemniczonych te nazwy nic nie znaczą. Co się pod nimi ukrywa? Dwa koła, kierownica, czyli po prostu - motor. Niby każdy taki sam, a jednak każdy inny...

Niejeden pewnie powie - motor to motor. Ale jak wybrać ten, który będzie najlepiej odpowiadał naszym potrzebom? Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy znać ich przeznaczenie.

Znają go wszyscy

Jednym z najbardziej znanych typów motorów jest cruiser. Kto nie słyszał o legendarnych Harley'u Davidson'ie? Są to motory stworzone do turystyki.

Charakteryzuje się zwartą sylwetką, długim widelcem i brakiem zbędnej karoserii. Złota zasada obowiązująca w budowie cruiserów to "długo i nisko". Często można się też spotkać z nazwą "powercruiser", która odnosi się do cruiserów o ogromnych pojemnościowo silnikach i gigantycznym momencie obrotowym.

Odchudzony Harley

Cruiser doczekał się nawet "odchudzonej" wersji - choppera. Lżejsza konstrukcja miała pozwolić na lepsze osiągi motorów.

Chopper powstał w latach 50-tych w Stanach Zjednoczonych. Jak dziś wyglądają?

Nisko umieszczone siedzenie, duży rozstaw kół, wszechobecne chromowane elementy i daleko wysunięte przednie koło. Obowiązkowy jest też dwucylindrowy silnik w układzie V. Swoją popularność w ogromnej części zawdzięczają filmowi "Easy Rider".

W Polsce choppery nie są zbyt popularne. Przyczyną tego mogą być słabo dostępne części oraz ich wysoki koszt. Nie oznacza to jednak, że ich nie ma. Pierwsze zaczęły się pojawiać już w latach 60-tych. Budowane były na bazie zarówno Harleya, jak i innych "ciężkich" motorów m. in. Junaka.

Mówiąc o cruiserach nie można zapomnieć o bobber'ach, ich przerabianej wersji. Głównym wyróżnikiem bobbera jest to, że ma fabryczną, nie przerabianą ramę.

Szybka jazda dozwolona

Mkną jak strzała. Ich przeznaczniem nie są raczej ulice miast, a profesjonalne tory wyścigowe. Motocykle sportowe charakteryzują się najwyższymi osiągami, masą w okolicach 200 kg i bardzo dobrymi hamulcami. Jednym z najszybszych motorów jest Kawasaki ZZ-R 1400 Ninja o mocy... 200 KM!

Podobnymi motorami, lecz słabszymi i dostosowanymi do jazdy nie tylko na torze, są sportowo-turystyczne. Są one przeznaczone dla miłośników tzw. szybkiej turystyki. Motor taki pozwoli szybko dojechać w wybrane miejsce z możliwie dużym bagażem i bez bólu w plecach. Główne jego cechy to szybkość, wygoda i duża ładowność.

Do jazdy w długie trasy najlepsze są natomist motory turystyczne. Mieszczą one dużo bagażu, posiadają wygodne fotele i oparcia. Jazda z pasażerem nie stanowi żadnego problemu. Znanym krążownikiem szos jest Gold Wing.

Dużą popularnością, szczególnie wśród młodych ludzi cieszą się streetfighter'y, czyli motocykle do jazdy miejskiej. Pierwotnie motocykle te powstawały poprzez ogołocenie motocykli sportowych z owiewek celem dostosowania do stuntu czyli ulicznej jazdy kaskaderskiej. Ich kierowcy potrafią zrobić z motorem dosłownie wszystko.

Z czasem wykształciła się cała gałąź customizingu zajmująca się budową streetfighterów. Obecnie istnieją również streetfightery fabryczne. Przykładem może być Triumph Speed Triple.

Po polnych drogach

Do jazdy w terenie przeznaczone są motocykle typu enduro. Ze względu na pozycję za kierownicą i niewielką masę dobrze spisują się także w normalnym ruchu ulicznym. Istnieje również odmiana turystyczna enduro. Jest większa i cięższa, lepiej sprawuje się na asfalcie w długich trasach, np. Honda Transalp.

Innym, chociaż tak podobnym typem maszyny terenowej do wyczynu jest cross. Motocykle te pozbawione są zbędnego wyposażenia ulicznego m. in. świateł, kierunkowskazów, stopek bocznych i inne elementy niepotrzebnie zwiększających wagę.

Swoje możliwości najlepiej prezentują na torze motocrossowym lub w trakcie freestyle'owych ewolucji. Doskonale nadają się także do jazdy w trudnym terenie. Jak na wyczynowe maszyny przystało mają bardzo duże wymagania serwisowe.
Największą uwagę zwraca jednak trike (trajka). Różni się od innych motorów tym, że ma trzy koła!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny