Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Badanie. Im większe zarobki tym większe przywiązanie do kodeksu wartości w pracy

opr. (d)
Badanie. Im większe zarobki tym większe przywiązanie do kodeksu wartości w pracy
Badanie. Im większe zarobki tym większe przywiązanie do kodeksu wartości w pracy sxc
Warto jasno określić wartości, które będą podstawą każdej podejmowanej decyzji biznesowej

Aż 80 proc. mieszkańców polskich dużych miast deklaruje, że nie tylko wie, jakimi wartościami kieruje się ich firma, ale przestrzega obowiązujących w pracy norm etycznych – wynika z badania przeprowadzonego przez Work Service.

Ankietowani pracownicy stwierdzili, że wartości w pracy są  bardzo ważne. Większość  przyznała, że nie tylko wie, jakie wartości liczą się w firmie, ale także kieruje się nimi w pracy. Z badania wynika, iż im więcej zarabiamy, tym większe prezentujemy przywiązanie do wartości.

Zaledwie ponad 40 proc. osób otrzymujących wynagrodzenie poniżej tysiąca złotych stwierdziło, że przywiązuje w pracy wagę do wartości, a wśród zarabiających powyżej dwóch tysięcy grono przestrzegających ustalonych norm etycznych wynosi aż 88 proc. Ciekawe jest to, że osoby zarabiające od 2-5 tys. netto to w większości pracujący w firmach, które mają jasno określony kodeks wartości i normy etyczne.
– Zarobki Polaków są cały czas niższe, niż wynagrodzenia mieszkańców Europy Zachodniej – komentuje Tomasz Misiak, prezydent rady nadzorczej Work Service SA. – Dlatego osoby zarabiające bardzo mało, zwracają uwagę głównie na kwestie finansowe. Ale dla mających wyższe płace, coraz większe znaczenie ma kultura organizacyjna firmy i wartości istotne dla organizacji. Wszystkie te elementy mają wpływ na atmosferę pracy.

Wykształcenie jest jednym z parametrów, który też warunkuje postrzeganie wartości w firmie. Osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym rzadziej pracują wedle firmowych norm etycznych i kodeksu wartości. Wśród pracowników ze średnim i wyższym wykształceniem ok. 80 proc. przyznało, że wartości odgrywają w pracy istotną rolę. Poziom wykształcenia wpływa też na  wiedzę na temat tego, co jest w firmie ważne. Okazuje się, że im lepiej jesteśmy wyedukowani, tym większa nasza świadomość, że firma w ogóle ma kodeks wartości. Osoby z wykształceniem zawodowym i podstawowym w  40 proc. wykazały się niewiedzą w tym zakresie, w porównaniu z niespełna 4,5 proc. osób po studiach.

Z badania wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni deklarują odwoływanie się w pracy do wartości. Blisko o 17 proc. więcej kobiet niż mężczyzn odpowiedziało, że pracuje zgodnie z obowiązującym w firmie kodeksem wartości. Mężczyźni z kolei mają większą skłonność do nieprzestrzegania norm etycznych – ponad 15 proc. przyznało, że wie, jakie wartości są ważne dla organizacji, ale nie kieruje się nimi w pracy. Wśród kobiet takich odpowiedzi udzieliło tylko ponad 3 proc. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny