Zdrowa dieta seniora poprawia jakość życia. Odżywianie osób starszych

Donata Żmiejko
Magdalena Niewińska z białostockiego Centrum Psychodietetyki Vitella
Magdalena Niewińska z białostockiego Centrum Psychodietetyki Vitella Archiwum
U wielu seniorów występuje równoczesna utrata beztłuszczowej masy ciała i nadmierny rozwój tkanki tłuszczowej, co przyczynia się do większej zapadalności na choroby układu krążenia. Najlepiej więc zapobiegać temu poprzez wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych i regularną aktywność fizyczną.

Rozmowa z Magdaleną Niewińską, z białostockiego Centrum Psychodietetyki Vitella

- Coraz więcej osób zmienia swoje nawyki żywieniowe i dba o swój wygląd, próbując zredukować nadwagę – tak wynika z różnych badań. Czy rzeczywiście ostatnio daje się zauważyć ten trend?

- Tak. Widzimy ten trend, ponieważ coraz więcej osób zgłasza się do naszego centrum w celu uzyskania porady żywieniowej i ustalenia indywidualnego jadłospisu, nie tylko w celu uzyskania prawidłowej masy ciała, ale również aby zmienić swoje nawyki żywieniowe, nauczyć się prawidłowo komponować posiłki. Są to osoby w różnym wieku, począwszy od dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, kobiety w ciąży, matki karmiące, osoby dorosłe i po 65. roku życia.

- Co łączy dietetykę i psychologię w pracy dietetyka?

- Połączenie dietetyki i psychodietetyki pozwala spojrzeć na pacjenta w sposób wielokierunkowy. Psychodietetyk to specjalista, który wspiera osoby przechodzące na dietę. Pracuje nad ich motywacją do zmiany nawyków żywieniowych oraz wspomaga w rozwiązywaniu problemów, które wiążą się z niewłaściwym odżywianiem.

- Nie tylko ludzie młodzi i w sile wieku mają kłopoty z utrzymaniem optymalnej wagi ciała. Również seniorzy borykają się z tym problemem...

- Tak, ponieważ wśród osób starszych nierzadko występuje tzw. otyłość sarkopeniczna. Zjawisko to polega na równoczesnej utracie beztłuszczowej masy ciała i nadmiernym rozwoju tkanki tłuszczowej, co przyczynia się do większej zapadalności na choroby układu krążenia. Najlepiej więc poprzez wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych i regularną aktywność fizyczną zapobiegać temu zjawisku.
Na pewno osoby starsze nie powinny na własną rękę podejmować większych rewolucji żywieniowych, tylko skontaktować się ze specjalistą w tej dziedzinie.

- Czy przestrzeganie zasad prawidłowego odżywiania jest tak bardzo istotne w przypadku seniorów?

- Niewłaściwe żywienie oraz mała aktywność fizyczna osób w starszym wieku lub jej brak w sposób istotny mogą przyczynić się do przyspieszenia procesu starzenia się organizmu. Powyższe czynniki zwiększają zarówno ryzyko chorób, w tym również chorób/dysfunkcji przewodu pokarmowego, jak i pogarszają przebieg już istniejących.

- Na co seniorzy powinni zwracać uwagę, jeśli chodzi o dietę?

- Dieta seniorów powinna uwzględniać dużą zawartość składników odżywczych przy kaloryczności odpowiedniej dla wieku i aktywności fizycznej. Osoby po 65. roku życia powinny spożywać od 4-5 posiłków, o stałych porach. Przerwy pomiędzy posiłkami powinny wynosić 3-4 godziny. W diecie należy zmniejszyć udział tłuszczów zwierzęcych. Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych (olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek). Główne źródło energii w diecie osób starszych powinny stanowić węglowodany, czyli produkty zbożowe pełnoziarniste, np. pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce. Ważnym składnikiem diety osoby starszej jest białko, ponieważ niedobory mogą bezpośrednio przekładać się na przyspieszenie oraz pogłębienie związanego z wiekiem spadku masy mięśniowej. Zatem źródłem białka w diecie powinny być: niskotłuszczowe produkty mleczne, jaja, ryby, chude mięsa, nasiona roślin strączkowych. Bardzo ważne jest również nawodnienie organizmu, ponieważ często bywa tak, że osoby starsze nie kontrolują spożycia płynów, zwyczajnie zapominając o nich, a dodatkowo niektórzy przyjmują leki wpływające na zmniejszenie uczucia pragnienia.

- Bywa, że ludzie w starszym wieku, którzy cierpią z powodu różnych chorób, nie przywiązują wagi do prowadzenia zdrowego stylu życia i zasad prawidłowego odżywiania. Jak najbliżsi mogą pomóc takim osobom? Gdzie należy szukać wsparcia i pomocy?

- Najlepiej zwrócić się o pomoc do profesjonalnych dietetyków, psychodietetyków, którzy ukończyli studia medyczne i mają wiedzę z zakresu fizjologii i patofizjologii. Jest to bardzo istotne, ponieważ niejednorodność grupy osób w podeszłym wieku oraz różne problemy zdrowotne powodują trudności w opracowaniu uniwersalnych zaleceń dotyczących żywienia w tym okresie życia. Należy pamiętać o niezwykle indywidualnym podejściu do każdego starszego pacjenta.

- Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Donata Żmiejko

https://poranny.pl/obniz-cholesterol-przepisy-na-dobre-dania-jadlospis-1500-kcal/ar/13293531

Wideo

Materiał oryginalny: Zdrowa dieta seniora poprawia jakość życia. Odżywianie osób starszych - Gazeta Współczesna

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zyga

Mniej jeść "śmieci", więcej się ruszać i to zarówno juniorzy jak i seniorzy. Dobrze też uzupełnić dietę sokami głównie warzywnymi wg. porad terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Dzięki takiej diecie otrzymamy niezbędne witaminy i enzymy, poprawimy sobie zdrowie i poczujemy przypływ energii. Nie będzie się też chciało tyle jeść. Stosuję się do tych zasad i jestem szczupły, zdrowy i pełen energii mimo, że jestem już dawno po sześćdziesiątce.

K
Karo
Po pierwsze osoby starsze powinny bardzo dużo pić, bo łatwiej się odwodnić. Ja jak się opiekuję babcią to cały czas podaję jej niegazowaną cisowiankę , żeby jak najwięcej piła. Najbardziej lubi wodę rozrobioną z sokiem malinowym. Co do jedzenia to wszystkie składniki odżywcze w diecie ma. Dużo warzyw, owoców itd.
D
DAnuta
jak u młodego organizmu poprawa po schudnięciu 10kilo na tabsach iqgreen - oraz wyeliminowaniu mięsa z diety jest jak niebo a ziemia to dla słabszego organizmu starszej osoby to już w ogóle całkowita zmiana. dlatego warto się o to starać i dbać o zdrowie
Dodaj ogłoszenie