MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Więcej miejsca i dynmiki - Toyota Corolla

Andrzej Matys
Nowa, dziewiąta generacja, Toyoty Corolli pojawi się na rynku w pięciu różnych wersjach nadwoziowych. Będą to trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan, combi i, po raz pierwszy w historii tego modelu, pojazd klasy SUV - Corolla Verso.

Absolutnie nieoficjalne

Nie jest jeszcze znana polska cena Corolli i jej wyposażenia.
Nieoficjalnie mówi się, że najtańszy 3-drzwiowy hatchback1.4 może kosztować około 47.000 zł, hatchback 1.4 5d - od 48.000, a sedan - około 50.000 zł.
Standardem wyposażenia Corolli ma być m.in.: ABS, dwa airbagi, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radio, elektryczne szyby z przodu i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Modele 1.4 otrzymają 14-calowe koła, od 1.6 -15-calowe.

Imponująco wygląda też wybór silników, w które będą napędzały nowy model. Corolla dziewiątej generacji będzie sprzedawana z dieslem 2.0 l w technologii common rail i trzema silnikami benzynowymi VVT-i o pojemności 1.4/1.6/1.8 l. Najmocniejsza Corolla T-Sport otrzyma m.in. bardzo mocną jednostkę 1.8 VVTL-i.

Dla Europejczyków

Nowa Corolla zaprojektowana została z myślą o rynku europejskim. Design hatchbacka, kombi i sedana to efekt pracy europejskich projektantów z Centrum Toyoty ED2 w południowej Francji, choć nowa Corolla będzie sprzedawana nie tylko w Europie. Europejskie modele uzupełni kompaktowy van Verso, który powstaje w Nagoi (będzie droższy o 35 proc. cła), ale utrzymuje stylistykę reszty rodziny Corolli.
Nowa Corolla bardzo poważnie zmieniła styl. Wygląda na to, że projektanci wzięli sobie do serca niezbyt przychylne opinie o stylistyce Corolli nr 8 (głównie przód i reflektory). Obecne, gruntowne zmiany spowodowały, że Corolla wygląda bardzo dynamicznie i zarazem solidnie. Wrażenie siły tworzą mocne, zintegrowane z całością zderzaki i szeroki tylny słupek (w hatchbacku przypomina styl Golfa IV lub Fiata Stilo). Auto ma w sobie coś z Yarisa: układ reflektorów oraz, znak rozpoznawczy projektantów europejskich, kształt maski zdominowany przez logo firmy. Charakterystyczne, szlifowane lampy oraz wtopienie świateł przeciwmgielnych w przedni zderzak to elementy przydające smaku nowej Corolli.
Deska rozdzielcza i wykończenie wnętrza dają wrażenie miękkości, a wskaźniki i wszystkie instrumenty pokładowe prezentują wzorową ergonomię.

Przyjemna jazda

Gama silników nowej Corolli

Benzynowe:
l 1.4 16V/97 KM VVT-i,
l 1.6 16V/110 KM VVT-i,
l 1.8 16V/135 KM VVT-i (Corolla Verso),
l 1.8 16V/192 KM VVTL-i (Corolla T-Sport)
Wysokoprężne:
l 2.0 16V/90 KM D-4D
l 2.0 16V/110 KM D-4D (z chłodnicą międzystopniową - hatchback).

Dzięki nowej płycie podłogowej i układowi zawieszenia (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu) Corolla zapewnia użytkownikom bezpieczną i komfortową jazdę. Nowa płyta pozwoliła zwiększyć rozstaw osi o 13,5 cm (do 2,6 m), wysokość - o 9 cm (do 1,47 m hatchback/sedan i 1,580 m - kombi) i szerokość - o 2 cm (do 1,71 cm). Nowe wymiary sprawiają, że w kabinie przybyło miejsca dla pasażerów. Trudno też nie zauważyć, że nowa Corolla utrzymuje koncepcję Yarisa, auta wysokiego, lecz kompaktowego, o przestronniejszym wnętrze i łatwym dostępie do kabiny.

Innowacje

Inżynierowie projektu zabiegali nie tylko o usprawnienie technologii znanych z poprzedniej Corolli, lecz także przebadali rozwiązania, które samochód mógłby zaczerpnąć z Toyoty wyższej klasy i Lexusa.
Np. zegary optitron dotychczas zarezerwowane były dla pojazdów luksusowych i sportowych. Po raz pierwszy kupujący może wybierać między systemem nawigacji ze zmieniającymi się wycinkami mapy lub pokazującym cały obszar (obydwa w technologii DVD umożliwiają przechowywanie w pamięci większych ilości danych i szybszą obsługę).
Z kolei w Corolli Verso do nawigacji DVD dodano system Parking Assistance - kamera zamontowana na tylnych drzwiach pokazuje na wyświetlaczu widok za autem (ramki na ekranie pomagają kierowcy bezpiecznie zaparkować).

Corolla Verso

Corolla rekordzistka

Premiera nowej Corolli odbyła się 11 września podczas salonu we Frankfurcie. Sprzedaż w Europie rozpocznie się na początku 2002 roku.
Jeżeli ktoś miałby wskazać symbol Toyoty w świecie, będzie to Corolla.
Od pojawienia się na rynku w 1966 r., sprzedawano już 8 generacji tego modelu. Corolla produkowana jest w 15 krajach na 5 kontynentach, a sprzedawana w salonach 140 krajów.
W ciągu 35 lat od debiutu Corolli w 1966 roku sprzedano 29.000.000 samochodów. To oznacza, że Corolla jest najlepiej sprzedającym się autem świata w historii motoryzacji i najpopularniejszą Toyotą.

Nowa linia Corolli obejmuje także van, następny w rodzinie Toyota Verso. Dzięki temu Toyota oferuje najwięcej modeli w europejskim segmencie MVP: Yaris Verso, Avensis Verso i Previę.
Długie i wysokie nadwozie Verso oferuje dużą przestrzeń kabiny i bagażową. Carolla Verso wygodnie mieści 5 dorosłych osób w dwóch rzędach siedzeń. Aby maksymalnie wykorzystać wnętrze, tylny rząd siedzeń Verso można składać, przesuwać lub zupełnie wyjąć. Na tylnej kanapie można też zamontować dwa siedzenia dla dzieci.

Hatchback - podstawa

Nabywcy hatchbacków to szeroka rzesza klientów segmentu małych i średnich aut rodzinnych. Nowa Corolla hatchback dostępna będzie w wersjach 3- i 5-drzwiowej, które będą stanowić podstawę sprzedaży całej linii. Kompaktowa Corolla hatchback oferuje więcej miejsca w kabinie (najwięcej w klasie), jednak nie traci na tym jej sportowy wygląd. Zarówno w 3-, jak i 5-drzwiowym hatchbacku, drzwi otwierają się na tyle szeroko, by zapewnić wsiadającym łatwy dostęp do tylnej kanapy.

Corolla T-Sport

Niektórzy rywale Corolli nr 9

l Fiat Stilo - na początek nadwozia 3-i 5-drzwiowe; w sprzedaży od jesieni tego roku80 do 170 KM; prawdopodobna cena - poniżej 50.000 zł.; pięć silników benzynowych i dwa wysokoprężne od 1.4 do 2.0 l; moc od
l Ford Focus - trzy wersje nadwozia (hatchback, sedan, kombi); silniki: benzynowe od 1.4/90 KM do 2.0/130 KM, wysokoprężny - 1.8/90 KM; cena - od 47.600 zł.
l Honda Civic - cztery wersje nadwozia (hatchback, sedan, kombi, MPV); silnik 1.4/90 KM, wkrótce 1.6/110 KM i Type-R/200 KM, brak diesla; cena - od 51.900 zł.
l Nissan Almera - trzy wersje nadwozia (hatchback, sedan, MPV); silniki 1.5/90 KM i 1.8/114 KM, silnik diesla 2.2/110 KM niedostępny na polskim rynku; cena od - 49.050 zł.
l Renault Megane - sześć wersji nadwozia (hatchback, sedan, kombi, SUV, coupe, cabrio); silniki: benzynowe od 1.4/95 KM do 2.0/140 KM, diesle 1.9/80/105 KM; cena - od 48.850 zł.

Hatchback stał się podstawą dla najciekawszej wersji w historii Corolli - T-Sport (trzeci model Toyoty tej linii), auta, które pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. T-Sport napędza najnowszy silnik o pojemności 1.8 l i mocy 192 KM w technologii VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift - intelligent) - już montowany w Celice T-Sport.
Obok potężnego motoru, Corolla T-Sport otrzymała zmodernizowane zawieszenie, nowy układ hamulcowy oraz 6-stopniową mechaniczną skrzynię. Również kabina tego pojazdu różni się od innych wersji nowego modelu: głównie czerwone zegary optitron i sportowe dodatki.

Dynamiczny Wagon

Wersja kombi (Wygon) nowej Corolli oferować będzie klientom, którzy cenią ten typ nadwozia praktyczne i stylowe rozwiązania. Nowa Corolla Wagon, choć kompaktowa, gwarantuje przestronne wnętrze i bogatą gamę silników. Zapewnia też wystarczająco dużą przestrzeń bagażową i komfort jazdy przy pokonywaniu nawet dużych odległości.

Elegancki Sedan

Corolla Sedan to elegancka i wyrafinowana wersja dla klientów szukających nieco bardziej tradycyjnych rozwiązań.
Podobnie jak inne modele nadwozia zawiera w mocnej i spójnej sylwetce pierwiastek europejskiej koncepcji i wykazuje podobieństwo do innych modeli Toyoty.

Zaawansowane technologicznie silniki

Dziewiątą Corollę napędzają najnowszej generacji silniki benzynowe i wysokoprężne. Gamę tworzy sześć jednostek.
Wszystkie motory benzynowe wykorzystują technologię VVT-i zapewniającą wyższy moment obrotowy w średnich zakresach obrotów, a w rezultacie, bardziej komfortowe prowadzenie auta, mniejsze zużycie paliwa i redukcję szkodliwych spalin.
Diesla korzystają z techniki common rail powszechnie chwalonego silnika D-4D (testowaliśmy Avensis Wagon z tym silnikiem i wypadł doskonale), które minimalizują poziom hałasu i gwarantującymi tradycyjną dla Toyoty niezawodność.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny