Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W lutym ruszy budowa S19 z Malewic do Chlebczyna - wojewoda podlaski wydał ZRiD

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Wydany w poniedziałek (30.01) ZRiD oznacza, że w ciągu miesiąca wykonawca może rozpocząć budowę odcinka S19 Malewice-Chlebczyn
Wydany w poniedziałek (30.01) ZRiD oznacza, że w ciągu miesiąca wykonawca może rozpocząć budowę odcinka S19 Malewice-Chlebczyn Wojciech Wojtkielewicz
Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski podpisał w poniedziałek (30.01) zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) dla 25-kilometrowego odcinka S19, który prowadzi z Malewic do Chlebczyna.

Przekazanie placu budowy wykonawcy tej części międzynarodowej trasy Via Carpatia planowane jest w lutym.

Spis treści

ZRiD - pierwsza ważna decyzja

- Jest to maja pierwsza decyzja, jako wojewody podlaskiego i podpisze ją z wielką przyjemnością. Dotyczy on najdłuższego odcinka Via Carpatii w naszym województwie. Odcinek Malewice-Chlebczyn liczy 25 km, a powstanie na nim dwujezdniowa droga m.in. z dwoma węzłami, mostami, estakadami, przejściami dla zwierząt i infrastrukturą drogową, co oznacza bardzo wysoki standard. Docelowo trasa ta łączy przejście graniczne w Kuźnicy ze Słowacją, w sumie ponad 580 km – powiedział wojewoda Jacek Brzozowski.

Czytaj również:

Z kolei poseł Krzysztof Truskolaski z sejmowej komisji infrastruktury stwierdził, że cieszy go, że mieszkańcy Podlaskiego będą mogli korzystać z kolejnego odcinka dwupasmowej drogi ekspresowej: - W województwie lubelskim i podkarpackim prace przy drodze ekspresowej S19 są bardziej zaawansowane, ale chcemy zrobić wszystko, by w ciągu kilku lat wszystkie jej części powstały – stwierdził.

S19 podzielona na 15 odcinków

Jak poinformował dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek Malewice-Chlebczyn to kolejny z 15-stu, na jakie została podzielona S19 w Podlaskiem. - Teraz prawie 180 km drogi ekspresowej przechodzi z fazy projektowania do realizacji. To istotne, bowiem w budowie mamy już kilka mocno zaawansowanych odcinków, gdzie pozwolenie na użytkowanie chcemy uzyskać w 2025 roku – przyznał Norbert Wyrwich i dodał: - Liczymy, że w I kwartale wojewoda podpisze kolejne decyzje na realizację kolejnych odcinków S19.

Odcinek S19 Malewice-Chlebczyn jest najbardziej wysuniętym na południe Podlaskiego fragment S19, który przekracza rzekę Bug i wchodzi w obszar Mazowieckiego w okolicach Chlebczyna i Sarnak.

Mosty, estakady i przejścia dla zwierząt

- Nowa droga ominie Siemiatycze wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta, a dolinę Bugu przekroczy estakadą o długości ponad 650 m. Zaplanowano dwa węzły drogowe Siemiatycze Płn., gdzie S19 skrzyżuje się z drogą wojewódzką nr 690 oraz Siemiatycze Płd., gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 62 w stronę Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego – tłumaczył dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Norbert Wyrwich.

Czytaj również:

Jak wyliczał, w ramach inwestycji powstaną 24 mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt oraz 17 dużych przepustów. Nad drogą ekspresową powstaną cztery przejścia dla dużych zwierząt powstaną. Przy tym odcinku S19 zaplanowano też dwa MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych) oraz budowę nowego obwodu drogowego przy węźle Siemiatycze Płn.

Tranzyt poza miastami

- Dzisiaj jechałem do Białegostoku półtorej godziny. Mam nadzieję, że za dwa lata, po wybudowaniu całej podlaskiej trasy, taki przejazd skróci się do godziny. Było wiele wariantów budowy tej drogi, ale nie doszły do skutku. Dobrze, że teraz ta budowa się rozpoczyna, bo wreszcie ruch ciężarówek zostanie z naszego miasta wyprowadzony – oświadczył wiceburmistrz Siemiatycz Henryk Czmut.

Z podpisania ZRiD-u cieszyła się również wójt Bociek Dorota Kędra-Ptaszyńska: - Nasi mieszkańcy często pytali mnie: Pani wójt, kończymy na Malewicach i co dalej, gdzie jedziemy, kiedy będzie ZRiD? Teraz roboty na S19 na odcinku Bielsk Podlaski-Boćki-Malewice są mocno zaawansowane, trwa też rzetelne szacowanie nieruchomości przeznaczonych pod budowę, co jest ważne dla mieszkańców – podkreśliła wójt Bociek.

Tak powstaje S19 w Podlaskiem

- Uzyskanie ZRiD rozpoczyna kluczowy etap realizacji tej inwestycji. Decyzja ta określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i pozwala rozpocząć procedurę odszkodowawczą, za nieruchomości przejmowane przez Skarb Państwa. Postępowanie to będzie prowadził wojewoda, a wartość nieruchomości ocenią rzeczoznawcy majątkowi – poinformował rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski i przypomniał, że kontrakt na realizację inwestycji został podpisany z firmą z Turcji w październiku 2021 roku. Jego wartość to 665,2 km.

Czytaj również:

Budowa S19 w Podlaskim liczy 177 km, z czego 130 km jest po podpisaniu umów (w systemie projektuj i buduj) lub czeka na podpisanie. Aktualnie roboty prowadzone są fragmencie Kuźnica-Sokółka oraz na trzech odcinkach na południe od Białegostoku: Haćki-Bielsk Podlaski, Bielsk Podlaski-Boćki i Boćki-Malewice.

Jak mówił dyrektor Wyrwich, na kilka odcinków S19 są rozstrzygnięte przetargi, ale nie ma jeszcze umów z wykonawcami. Na inne odcinki przygotowywane są decyzje ZRID (Ploski-Haćki), a na kilka (cały ciąg Białystok-Ploski), po ponownych decyzjach sądu, trwają jeszcze procedury po ponownie uzyskanej decyzji środowiskowej. - Do końca lutego powinno być wiadomo, czy tę trasę będą budować firmy wybrane we wcześniejszych przetargach (negocjacje w sądzie) czy będziemy ogłaszać nowe – wyjaśniał dyrektor Wyrwich.

15 odcinków, na których budowana jest S19:

  • Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP, trwają prace budowlane;
  • Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu – kontrola uprzednia
  • Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km, w przetargu – kontrola uprzednia PUZP;
  • Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu – kontrola uprzednia PUZP;
  • Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID;
  • Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km - jest nowa DŚU (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację);
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65 - jest nowa DŚU;
  • Białystok Południe – Wojszki, ok.  11,2 km – jest nowa DŚU;
  • Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, jest nowa DŚU, w przygotowaniu;
  • Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
  • Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji – wydana decyzja ZRID, trwa budowa;
  • Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji – jest ZRID;
  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 2,8 km (GP), w realizacji – oczekiwanie na ZRID.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny