Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uczniowie nie będą znali stolic województw? Tak ma wyglądać odchudzona podstawa programowa z geografii. Co jeszcze się zmieni?

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Co zmieni się w nauczaniu geografii? Takie zmiany ministerstwo proponuje od września 2024.
Co zmieni się w nauczaniu geografii? Takie zmiany ministerstwo proponuje od września 2024. unsplash.com
12 lutego br. udostępniono planowane poprawki w podstawach programowych. Ich celem było zmniejszenie liczby zagadnień obowiązkowych dla uczniów ze wszystkich typów szkół. Kierunek zmian nie wszystkim przypadł do gustu. Przyjrzeliśmy się tematom wykreślonym z podstawy programowej z geografii. Czego uczniowie podstawówek nie będą się już uczyli na geografii? Oto szczegóły.

Spis treści

Takie zmiany proponuje MEN w podstawie z geografii

W ubiegłym tygodniu poznaliśmy proponowane zmiany w podstawie programowej z przedmiotów kończących się na pewnym etapie edukacji egzaminem. Które tematy nie będą już omawiane na geografii w szkole podstawowej?

Wymagania ogólne:

  • Określanie prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania warunków środowiska przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności człowieka;
  • Kształtowanie poczucia dumy z sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej;
  • Rozwijanie zdolności percepcji miejsca rozumianego jako „oswojona” najbliższa przestrzeń, której nadaje pozytywne znaczenia;

Wymagania szczegółowe
Dział II.:

  • [Uczeń:] opisuje zajęcia, tradycje rodzinne i zwyczaje mieszkańców wybranych krain geograficznych Polski;
  • [Uczeń:] przyjmuje postawę szacunku wobec środowiska przyrodniczego i kulturowego Polski;

Dział V:

  • [Uczeń:] dokonuje pomiaru wysokości Słońca w trakcie zajęć w terenie oraz porównuje wyniki uzyskane w różnych porach dnia i roku (zamiast tego uczeń ma porównywać wyniki pomiaru wysokości Słońca w różnych porach dnia i roku);
  • [Uczeń:] wyjaśnia związek między dobowym rytmem życia człowieka i przyrody;
  • [Uczeń:] przedstawia zmiany w oświetleniu Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku (zamiast tego: na podstawie materiałów źródłowych porównuje oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku;);

Dział VII.:

  • [Uczeń:] wyjaśnia główne przyczyny i skutki starzenia się społeczeństw w Europie;
  • [Uczeń:] wyjaśnia przyczyny i konsekwencje zróżnicowania demograficznego ludności Europy;
  • [Uczeń:] przyjmuje postawę szacunku i zrozumienia innych kultur przy zachowaniu poczucia wartości dziedzictwa kulturowego własnego kraju;

Dział VIII.:

  • Z działu Sąsiedzi Polski znika wiedza o zróżnicowaniu społeczno-gospodarczym Rosji oraz relacje Polski z sąsiadami;
  • [Uczeń:] projektuje trasę wycieczki po Litwie i Białorusi;
  • [Uczeń:] charakteryzuje relacje Polski z krajami sąsiadującymi;
  • [Uczeń:] rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z jej sąsiadami;

Dział IX.:

  • [Uczeń:]podaje nazwy województw i ich stolic (zamiast tego uczeń ma wskazać je na mapie);
  • [Uczeń:] wyróżnia najważniejsze cechy gleby brunatnej, bielicowej, czarnoziemu, mady i rędziny, wskazuje ich rozmieszczenie na mapie Polski oraz ocenia przydatność rolniczą;
  • [Uczeń:]wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości Polski;
  • [Uczeń:] wymienia formy ochrony przyrody w Polsce;
  • [Uczeń:] przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Polski;

Dział X.:

  • [Uczeń:] porównuje wielkość bezrobocia w Polsce i innych krajach europejskich oraz określa jego przyczyny i skutki w Polsce;
  • [Uczeń:] ocenia możliwości rozwoju gospodarki morskiej w Polsce;
  • [Uczeń:] podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego oraz sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej;
  • [Uczeń:] jest świadomy tego, że może mieć w przyszłości wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy i kulturowy Polski;

Dział XII.:

  • [Uczeń:] rozpoznaje skały występujące we własnym regionie;
  • [Uczeń:] dyskutuje na temat form współpracy między własnym regionem a partnerskimi regionami zagranicznymi;
  • [Uczeń:] projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych, działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności;

Dział XII.:

  • [Uczeń:] identyfikuje się z „małą ojczyzną” i czuje się współodpowiedzialny za kształtowanie ładu przestrzennego i jej rozwój;
  • [Uczeń:] wykazuje postawy ciekawości i poszanowania innych kultur i religii;

Zmieni się również podejście do geografii świata. Uczniowie nie będą tak szczegółowo zagłębiali się w zagadnienia związane z charakterystyką terenów pozostałych kontynentów. W wielu przypadkach treści związane z umiejętnością przeliczenia czegoś, samodzielnej obserwacji, pamięciowej wiedzy, zamieniono na umiejętność wskazania różnic czy odnalezienia odpowiednich cech na mapie lub w innych źródłach.

Inny podział materiału

Zaproponowano również inny podział treści kształcenia.

Zakłada się realizację przedstawionych treści kształcenia, podzielonych na 18 działów tematycznych, w klasach od piątej do ósmej. Proponuje się następujące założenia realizacji działów tematycznych w poszczególnych klasach: w V klasie: działy I–IV, w VI klasie: działy V–VIII, w VII klasie: działy IX–XIII, w VIII klasie: działy XIV–XVIII - czytamy w dokumencie udostępnionym przez MEN.

Dotychczas w V klasie realizowano działy: I–IV, w VI klasie: działy V–VIII, w VII klasie: działy IX–XIII, w VIII klasie: działy XIV–XVIII.

Bez aprobaty dla zmian?

Wszystkie zmiany budzą wątpliwości. Do 19 lutego można było wyrazić swoją opinię w specjalnie przygotowanym formularzu. Efekty prac z ostatnich dni niedługo poznamy.

W sieci możemy spotkać się z komentarzami wyrażającymi wątpliwości co do tego, co faktycznie uczniowie będą musieli wiedzieć i czego będą się uczyć.

Gdy poznamy ostateczną wersję podstawy programowej z geografii, opublikujemy ją w tym artykule.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

2024 Omówienie próbnej matury z matematyki z Pi-stacją

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Uczniowie nie będą znali stolic województw? Tak ma wyglądać odchudzona podstawa programowa z geografii. Co jeszcze się zmieni? - Strefa Edukacji

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny