reklama

Tyle pieniędzy wypłaca ZUS za śmierć najbliższego członka rodziny. Zobacz aktualne stawki (7.11.2019 r.)

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Zaktualizowano 
Renta rodzinna, po zmarłym członku rodziny, może przysługiwać dzieciom, małżonkom, wnukom, rodzeństwu a nawet rodzicom. Najwyższa w Polsce sięga prawie 14 tys. zł brutto, a najniższa prawie 4,6 tys. zł (brutto). Na 39 oddziałów ZUS, białostocki mieści się w górnej strefie stawek.

Tyle pieniędzy wypłaca ZUS za śmierć najbliższego członka rodziny. Zobacz stawki w poszczególnych miastach (7.11.2019 r.)

Po śmierci bliskiej osoby musimy pamiętać o tym, by nie przepadły świadczenia po zmarłym.Oczywiście, trzeba spełnić szereg warunków, ale świadczenie może zastąpić wypłacane - dotychczas - niższe własne lub może je otrzymać członek rodziny, który do tej pory z ZUS nic nie pobierał.

Stawki poznasz w naszej galerii:

- Wysokość renty rodzinnej zależy od stażu pracy i wynagrodzenia oraz od wysokości składek jakie były odprowadzane za zmarłego . Najniższa renta na Podlasiu wynosi 1 100 zł, a najwyższa jaką wypłaca Oddział ZUS w Białymstoku to 8 905,69 zł zł. W Polsce, najwyższe świadczenia wypłaca Gorzów Wielkopolski. Jeśli do renty rodzinnej uprawnionych jest więcej osób, jest ona dzielona na równe części dla każdej z nich - informuje Katarzyna Krupicka, regiuonalna rzecznik prasowa podlaskiego ZUS i dodaje: - Dla jednej osoby wysokość renty rodzinnej wynosi 85 proc. świadczenia, które przysługiwałoby zmarłemu, dla dwóch - 90 proc., a dla trzech i więcej uprawnionych - 95 proc. świadczenia zmarłego.

Do renty rodzinnej mają prawo:

1. Dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione:

  • do ukończenia 16 lat;
  • jeśli się uczą – do ukończenia 25 lat (jeżeli dziecko ukończyło 25 lat na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty przedłużamy do zakończenia tego roku studiów);
  • bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 lat lub w przypadku kontynuowania nauki w szkole przed ukończeniem 25 lat.

2. Wnuki i rodzeństwo – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności.

3. Inne dzieci – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności, z wyjątkiem dzieci które były wychowywane i utrzymywane w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka.

4. Małżonek (wdowa lub wdowiec), który do dnia śmierci pozostawał we wspólności małżeńskiej, jeżeli:

  • w chwili śmierci małżonka miał skończone 50 lat lub był niezdolny do pracy; albo
  • wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym współmałżonku, które nie ukończyło 16 lat, a jeśli uczy się w szkole – 18 lat;
  • sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy i do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, uprawnionym do renty rodzinnej;
  • ukończył 50 lat lub stał się niezdolny do pracy już po śmierci współmałżonka, lecz nie później niż 5 lat od jego śmierci albo od zaprzestania wychowywania dzieci.

Wdowa/wdowiec, którzy nie spełniają tych warunków i nie mają źródła utrzymania, też mają prawo do renty rodzinnej:
ale tylko przez rok od śmierci współmałżonka
lub w czasie uczestnictwa w zorganizowanym szkoleniu, które kwalifikuje do wykonywania pracy zarobkowej - tylko przez 2 lata od śmierci współmałżonka.

Małżonka lub małżonek rozwiedziony albo wdowa lub wdowiec, którzy w chwili śmierci współmałżonka nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej, mają prawo do renty rodzinnej, jeżeli (poza spełnieniem warunków ogólnych) mieli w dniu śmierci współmałżonka prawo do alimentów (wyrok lub ugoda sądowa).

Prawo do renty ma także małżonka rozwiedziona lub pozostająca w separacji, jeśli udowodni, że bezpośrednio przed śmiercią współmałżonka otrzymywała od niego alimenty na pdst. porozumienia między rozwiedzionymi/separowanymi (nie dotyczy to mężczyzny).

5. Rodzice, jeżeli:

  • spełniają warunki takie jak dla wdowy/ wdowca (odnośnie wieku, wychowywania dzieci lub niezdolności do pracy);
  • zmarły ubezpieczony (emeryt lub rencista) bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania.

Zobacz też:

Ile kosztuje pogrzeb w Podlaskiem? Cennik usług kościelnych ...

Aby uzyskać prawo do świadczenia, należy złożyć wniosek, osobiście w placówkach ZUS lub przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

- Jeśli osoba pobierająca rentę, osiąga przychód, który podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, świadczenie może zostać zawieszone lub zmniejszone. Gdy przychód przekroczy 130 proc. średniej miesięcznej pensji, renta zostanie zawieszona. Jeżeli zaś przychód przekroczy 70 proc. przeciętnej pensji, ale nie 130 proc., renta zostanie zmniejszona o kwotę przekroczenia, nie więcej jednak niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia - wyjaśnia Katarzyna Krupicka.

Teraz oglądasz: Waszym zdaniem. Na co wydajecie pieniądze?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 87

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Chory kraj rzady to zlodzieje Panstwowi To co zabrali na godny pochowek to postawic tych Przed Trybunalem Europejskim za kradziez Kapitalu emerytalnego przywlaszczenie przez rzadzacych ciezko wypracowanych pieniedzy Polakow

G
Gość
5 listopada, 19:11, Gość:

Dale glosujcie na tych z Ukladu Okraglego Stolu to bedzie jeszcze bardziej kolorowo. ZUS brak slow, ten moloch dawno powinien zostac zlikwidowany.

A gdzie są pieniądze co umarł a całe życie oszczędzał na emeryturę i niewziol a i jednej wypłaty - i co ZUS - premie dla pracowników. I budować molochy !!!!!!

F
Fred

Polska to chory kraj poprostu!!!A my ludzie zamiast się buntować to godzimy na to co nam nakazują!!! Co to ma wogóle znaczyć że jak ktoś umiera nie stać rodziny na pochówek i ze swoich pieniędzy trzeba dopłacać! Chora Polska!!!

G
Gość

Dale glosujcie na tych z Ukladu Okraglego Stolu to bedzie jeszcze bardziej kolorowo. ZUS brak slow, ten moloch dawno powinien zostac zlikwidowany.

J
JOLA

A co ZUS robi łaskę do cholery chyba ktoś przez tyle lat płacił składki a co Państwo dawało na te składki nie osoba która pracowała na tą emeryturę

G
Gość
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

27 października, 12:06, Gość:

Czy ojciec dziecka pracował w chwili śmieci, albo był gdzieś ubezpieczony?

27 października, 21:08, Gość:

Mój mąż zmrł rok temu ,zostały mi na utrzymaniu dwoje dzieci.Renty też nie mają.I niech nikt nie pisze takich głupot że do roboty.Ja pracuję 500 na jedno dziecko i co zero rodzinnego zero dodatku jako samotna matka ,bo 2000to już za duży dochód niech się wezmą za patologie a nie na nas psy wieszają

28 października, 8:47, Gość:

Pewnie nie miał wypracowane okresu do renty, bo za krótko pracował.

A pijak nałogowy mimo że nie ma wypracowanych lat rentę socjalna pobiera i to jest sprawiedliwe .....mój były mój od 24 lat pobiera taka rentę pije na umor....dodatkowo dostaje węgiel i od czasu do czasu jakieś dodatki .....a mój wnuczek po śmierci swojego ojca niestety nie dostaje nic bo ojciec zmarł młodo i za krótko pracował .....to jest zenada

G
Gość
27 października, 8:01, Piotr:

Nie napisaliście jednej ważnej rzeczy:

Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci miała ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniała warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń. Przy ocenie prawa do renty przyjmuje się, że osoba zmarła była całkowicie niezdolna do pracy. Ponadto renta rodzinna przysługuje także uprawnionym członkom rodziny osoby, która w chwili śmierci pobierała zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. W takim przypadku przyjmuje się, że osoba zmarła spełniała warunki do uzyskania renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Czyli jakbym ja umarł - mojej żonie i moim dzieciom renta nie przysługuje, bo sam nie jestem emerytem ani rencistą.

Nie trzeba być rencista, ale trzeba mieć wypracowane lata, żeby móc pójść na rentę.

G
Gość
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

27 października, 12:06, Gość:

Czy ojciec dziecka pracował w chwili śmieci, albo był gdzieś ubezpieczony?

27 października, 21:08, Gość:

Mój mąż zmrł rok temu ,zostały mi na utrzymaniu dwoje dzieci.Renty też nie mają.I niech nikt nie pisze takich głupot że do roboty.Ja pracuję 500 na jedno dziecko i co zero rodzinnego zero dodatku jako samotna matka ,bo 2000to już za duży dochód niech się wezmą za patologie a nie na nas psy wieszają

Pewnie nie miał wypracowane okresu do renty, bo za krótko pracował.

G
Gość
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

27 października, 8:09, ajwaj ajwaj:

a może tak nygusy za robotę byście się wzięli co to znaczy przejąć po kimś kasę?Zydoland zawsze był pełen chorych cwaniaków darmozjadów itp.

27 października, 9:22, Gość:

Dokładnie popieram skoro dzieci uczęszczają do szkoły a ty jesteś zdolna do pracy to do roboty bo przez takie 500 plus dawanie kasy za darmo firmy płacą kolosalne składki a wy darmozjady nawet na swoją rentę nie pracujecie te chore 500 plus powinno być wypłacane w postaci bonów na odzież książki i jedzenie ale zaznaczone brak możliwości kupowania alkoholu i innych pierdul

Ci co obecnie dostają bony, bo są tacy, sprzedają za 300 zł. Nie mają problemu ze sprzedaza, to chyba jasne.

G
Gość

Stawki i ich chojność w sensie to nasza kasa jest to patologia. Swego czasu jak prawie w wypadku zginąłem, straciłem pracę rodzina na utrzymaniu to dali jakieś marne 40 % pensji..bo za dużo zarabiałem.Ale zanim dali kazali stawić się na komisję tylko że ja leżałem w szpitalu pod kroplówka w śpiączce...

G
Gość

Ja Nie dostaję nic po zmarłym meczu od 2011r.

G
Gość
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

27 października, 12:06, Gość:

Czy ojciec dziecka pracował w chwili śmieci, albo był gdzieś ubezpieczony?

Mój mąż zmrł rok temu ,zostały mi na utrzymaniu dwoje dzieci.Renty też nie mają.I niech nikt nie pisze takich głupot że do roboty.Ja pracuję 500 na jedno dziecko i co zero rodzinnego zero dodatku jako samotna matka ,bo 2000to już za duży dochód niech się wezmą za patologie a nie na nas psy wieszają

O
Olo
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

27 października, 8:09, ajwaj ajwaj:

a może tak nygusy za robotę byście się wzięli co to znaczy przejąć po kimś kasę?Zydoland zawsze był pełen chorych cwaniaków darmozjadów itp.

27 października, 9:22, Gość:

Dokładnie popieram skoro dzieci uczęszczają do szkoły a ty jesteś zdolna do pracy to do roboty bo przez takie 500 plus dawanie kasy za darmo firmy płacą kolosalne składki a wy darmozjady nawet na swoją rentę nie pracujecie te chore 500 plus powinno być wypłacane w postaci bonów na odzież książki i jedzenie ale zaznaczone brak możliwości kupowania alkoholu i innych pierdul

1000%prawdy

J
Jasiu
24 października, 13:28, Mariusz:

Mafia ZUS , to mafia SLD i PO . Tusk , Schetyna okradli Polaków w OFE w 2015 r. I jak ten niemiec Tusk powiedział że pieniądze z ZUS i OFE nie są własnością Polaków. Czyli czyją ? Mafii PO. 24 , 4 % idiotów polskich głosowało na mafię złodziei PO czyli KO ! Ludzie Polska to kraj debilów. To Platforma wniosła ustawę o opodatkowanie emerytury. W żadnym normalnym kraju nie ma takiego podatku. Jeżeli ktoś jest sam i ma dzieci , to emeryturę przejmuje ZUS a nie dzieci. [wulgaryzm] mać ZUS to mafia

25 października, 5:17, Gość:

Bicz pliz. Nikt nie okdadł nikogo z OFE, ale takiemu nie wytłumaczysz. Zobacz co to jest subkonto 2 w zusie.

25 października, 8:55, Realista:

Czego komentujesz POlaku. Nie masz pojęcia to nie poprawiają innych

26 października, 10:13, Gość:

Mafię pisowska to teraz macie .Morawiecki też zabrał z OFE i jeszcze podatek z tego wziol.Tusk niczego nie ukradł.ale PiS ma mafię w rządzie.chyba jesteście z Podlasia orczyki.

26 października, 10:23, Gość:

To pewne PiS dobry bo same nieroby i orczyki mafię popierają.

27 października, 7:41, Gość.50:

No tak to pis przejoł władze 1990r i dokonał cudu gospodarczego ... Jestem PO....D wrażeniem .... Ja w poruwnaniu do dzieciaków i złodzieji...... mam swoje lata i ten cud cudowneych władz widziałem i przeżyłem .... Najlepszy premier Miler jednym podpisem likwidował zakłady a teraz w nagrode wylądował w Europarlamencie.. To ja już nic nie rozumiem. kto przejoł władze po 90 roku .....sld.. ps..l po.. ko.. czy pis...ale słysze ogromne kwik....kwik. .kwik... Bo koryto zabrane !!!!!!!!

A wszystkim komentującym polecam lekturę słownika języka polskiego i słownika ortograficznego. Jest tam wiele ciekawych reguł i zasad, o których niektórzy, zdaje się, nigdy nie słyszeli. Tyczy się to i tych z prawej i tych z lewej...

G
Gość
25 października, 21:30, Gosc:

W 2003 zmarl w wieku 30 lat ( silny zawal) ojciec naszych 2 dzieci. Staralam sie o rete i nic - odmowa . A dzieci trzeba bylo wychowac .Gdzie tu sprawiedliwość.

26 października, 15:37, Iza:

Ja mam ta sama sytuację moj zmarł 10.5miesiaca temu i tez nie dostalam dla dzieci bo pijaka trzeba dac

26 października, 17:31, Gość:

Kartonowe państwo, człowieka spragnionego trzeba napoić i ma pierwszeństwo w kolejce!. Ktoś dostaje 5k a nawet 10k.

27 października, 6:57, Anne:

Od trzech lat walczę o rentę po zmarłym ojcu mojego dziecka. Nie poddam się, kolejna apelacja już jest złożona w sądzie. Trzeba czasu, cierpliwości i uporu, by wygrać z tymi złodziejami

Czy ojciec dziecka pracował w chwili śmieci, albo był gdzieś ubezpieczony?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3