https://poranny.pl
reklama

Trasa Niepodległości. Rusza budowa zachodniej obwodnicy Białegostoku (wizualizacje)

Marta Gawina
Trasa Niepodległości to zachodnia obwodnica Białegostoku. Projekt z 2016 roku
Trasa Niepodległości to zachodnia obwodnica Białegostoku. Projekt z 2016 roku fot. UM Białystok / ARCHIVISSS
Rusza realizacja zapowiadanej od lat Trasy Niepodległości. Ta blisko 10 km droga pozwoli ominąć centrum miasta od zachodniej strony. I budzi kontrowersje

Wybudowane zostaną aleja Niepodległości i Paderewskiego. Droga będzie się zaczynać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończyć na ul. Wiadukt. Tak ma przebiegać długo zapowiadana Trasa Niepodległości. W poniedziałek oficjalnie rozpoczynają się prace budowlane.

Przeczytaj też: Trasa Niepodległości. Można budować

Dwie jezdnie, dojazdy z osiedli do głównej trasy, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, ekrany akustyczne. Do tego wiadukty, tunele, kładki dla pieszych i rowerzystów oraz jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Tak została zaprojektowana Trasa Niepodległości. Jej budowa to domknięcie miejskiej obwodnicy. Przez Ciołkowskiego połączy się ona z trasą generalską.

- To umożliwi sprawne poruszanie się między poszczególnymi częściami miasta bez konieczności wjeżdżania do centrum - przypomina Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Teraz te plany będą zrealizowane. Dziś firma Budimex, która wygrała przetarg na budowę Trasy Niepodległości oficjalnie rozpoczyna roboty. W pierwszej kolejności zajmie się pracami w lesie Bacieczki, przez który będzie przebiegać nowa droga.

- Zaczynamy od wycinki drzew. Chwilowe utrudnienia mogą pojawić się na drodze biegnącej przez ten las. Nie będziemy jej zamykać. Zostanie ona oznakowana i wydzielona barierami - mówi Jacek Wileński, dyrektor kontraktu z firmy Budimex.

Te prace mają potrwać do 15 marca. Potem roboty będą już prowadzone na całej długości nowej drogi. Ta składać ma się z al. Niepodległości i al. Paderewskiego. Trasa będzie rozpoczynać się od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych do ul. Wiadukt przy wyjeździe do Kleosina. W ramach inwestycji przebudowane zostaną fragmenty kilku ulic. Chodzi m.in. o Armii Krajowej, Wrocławską, Hetmańską, Pułaskiego czy Transportową.

quiz

Kwietniowy test wiedzy ogólnej. Spróbuj zebrać komplet punktów!

1/13

Jak oddycha żaba oddycha pod wodą?


Inwestycja ma być gotowa jesienią przyszłego roku. Jej koszt to ponad 350 mln zł. Część tej kwoty - 267 mln zł to dofinansowanie z unijnego programu Polska Wschodnia. W ramach tej inwestycji powstanie 11 dwupoziomowych skrzyżowań, przy czym główny ruch ma przeważnie iść pod ziemią.

Nowa droga budzi też wiele emocji. Choć była planowana już w latach 70., trudno znaleźć jej entuzjastów wśród mieszkańców Leśnej Doliny, Zielonych Wzgórz czy Nowego Miasta. Przez te osiedla Trasa Niepodległości ma bowiem przebiegać. - Nowe drogi są potrzebne, ale nie kosztem mieszkańców. Tym bardziej, że mówimy o osiedlach, na których mieszkają młodzi ludzie. Mam nadzieję, że ktoś to w końcu zauważy - mówił „Porannemu” Norbert, mieszkaniec ul. Storczykowej. Planowana Trasa Niepodległości ma biec zaledwie kilkadziesiąt metrów od jego bloku.

Skrzyżowania

W ramach tej inwestycji przewidziano jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Powstaną na tych ulicach:

Ulica Narodowych Sił Zbrojnych - al. Jana Pawła II - al. Niepodległości

al. Niepodległości - ul. Armii Krajowej

al. Niepodległości - ul. Popiełuszki

al. Niepodległości - ul. Wrocławska

al. Niepodległości - ul. Magnoliowa

al. Niepodległości - ul. Hetmańska - ul. Klepacka

al. Paderewskiego - ul. Transportowa

al. Paderewskiego - ul. Pułaskiego

al. Paderewskiego - ul. Rzymowskiego

al. Paderewskiego - ul. Wiadukt

Komentarze 71

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 30.03.2017 o 21:43, Gosc napisał:

Dla wszystkich zwolenników pseudo obwodnicy polecam zakup mieszkania,z którego będa mieli piękny widok na nią. Zwlaszcza tym z dziećmi. Tylko ktoś ograniczony umysłowo,popierałby budowe takiej trasy przez osiedla! Ludzie,obwodnica ma miasto obwodzić a nie przebiegać przez osiedla!!!

Jak byś miał dojeżdżać do pracy ze Starosielc do Zaścianek to pewnie byś miał inne zdanie.No chyba że wolisz krótsze trasy przez centrum miasta i płacz ciągły jakie to korki w centrum. 

G
Gość
W dniu 15.04.2018 o 21:41, Tiry na tory napisał:

Niestety przeciwnicy budowy trasy niepodległości mają całkowitą rację. Proszę mi wierzyć, że już istniejąca trasa Generalska uprzykrza życie mieszkańcom wielu osiedli. Przejazdzający tranzyt a są to tysiące ciężarówek na dobę powodują huk który niesie się kilometrami. Nawet zamknięte okna nie są przeszkodą dla hałasu. A nasze władze nic sobie z tego nie robią. Trasa owszem ale zabezpieczona ekranami akustycznym! !!!!!!!!!!

Mieszkam dość blisko trasy bo na Dziesięcinach, prawie pod samą trasą i okna mam starego typu kiepskiej jakości, jak są zamknięte to prawie nic nie słychać, a jak są otwarte to też nie zwracam uwagi, hałas nie jest wcale uciążliwy.

G
Gość
W dniu 23.08.2017 o 17:54, gość napisał:

Zgadzam się z Tobą w 100%.a tym co się tak cieszą z tej betonowej atrakcji życzę by im także wybudowano pod oknami taką ,,śliczną" trasę.Bo ci zadowoleni patrzą na komputerową wizualizację i przy cichej muzyczce danej jako podklad  zachwycają się czymś co w realu niestety będzie wyglądało inaczej:smród,hałas,spaliny.

Takie są realia mieszkania w mieście, smród , hałas , spaliny, możesz wyprowadzić się na wioskę, ale tam też może się okazać że będą chcieli zbudować prawdziwą obwodnicę i znowu będziesz płakać że nie chcesz, bo smród, hałas i spaliny,. Ludzie już tak mają że wszystko co złe to nie u mnie tylko u sąsiada.

T
Tiry na tory
Niestety przeciwnicy budowy trasy niepodległości mają całkowitą rację. Proszę mi wierzyć, że już istniejąca trasa Generalska uprzykrza życie mieszkańcom wielu osiedli. Przejazdzający tranzyt a są to tysiące ciężarówek na dobę powodują huk który niesie się kilometrami. Nawet zamknięte okna nie są przeszkodą dla hałasu. A nasze władze nic sobie z tego nie robią. Trasa owszem ale zabezpieczona ekranami akustycznym! !!!!!!!!!!
g
gość
W dniu 13.02.2017 o 09:22, z_okolicy napisał:

Planowana w latach 70-tych? I co z tego. Wtedy w miejscu gdzie ma biec pasły się krowy, więc można tam było zaplanować i kosmodrom. Od tego czasu miasto, które ma zbudować tę drogę, zbudowało (lub wydało zezwolenia) w tej okolicy mnóstwo bloków. Truskolaski (rocznik 1958, specjalność naukowa transport) myśli kategoriami lat 60-tych i 70-tych (wtedy zdobywał wykształcenie). Owczesne miasta to był asfalt, beton, szerokie drogi i wielkie bloki. Niech starsze nastolatki przypomną sobie co i jak budowano za Gierka. Dzisiaj cały świat się z tego wycofuje bo to pogarsza komfort życia. Nie bez powodu ludzie uciekają pod miasta (również u nas). Nie chcą hałasu, spalin, dużego ruchu. Ponadto im więcej szerokich, wygodnych, szybkich ulic tym mniej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej i tym więcej prywatnych aut. Truskolaski stopniowo wykańcza transport publiczny w Białymstoku. Kupowanie nowych autobusów nic tu nie zmienia. Pamiętam częstotliwość kursowania wielu linii sprzed 10-15 lat (królowały wtedy Ikarusy). Dzisiaj ilość kursów jest często mniejsza o 50%. Białystok staje się powoli miastem samochodów. I nie zmienią tego nowe ścieżki rowerowe. Ilość i wielkość nowych dróg wybudowanych przez ostatnią dekadę zachęca do korzystania z transportu indywidualnego. Będzie to miało złe skutki dla mieszkańców miasta ale dzisiaj nikt o tym nie myśli.

Zgadzam się z Tobą w 100%.a tym co się tak cieszą z tej betonowej atrakcji życzę by im także wybudowano pod oknami taką ,,śliczną" trasę.Bo ci zadowoleni patrzą na komputerową wizualizację i przy cichej muzyczce danej jako podklad  zachwycają się czymś co w realu niestety będzie wyglądało inaczej:smród,hałas,spaliny.

ł
łomżyniak

A Łomża będzie miała prawdziwą obwodnicę a nie autostradę przez miasto.

M
Marta
Dla wszystkich zwolenników pseudo obwodnicy polecam zakup mieszkania,z którego będa mieli piękny widok na nią. Zwlaszcza tym z dziećmi. Tylko ktoś ograniczony umysłowo,popierałby budowe takiej trasy przez osiedla! Ludzie,obwodnica ma miasto obwodzić a nie przebiegać przez osiedla!!!
G
Gosc
Dla wszystkich zwolenników pseudo obwodnicy polecam zakup mieszkania,z którego będa mieli piękny widok na nią. Zwlaszcza tym z dziećmi. Tylko ktoś ograniczony umysłowo,popierałby budowe takiej trasy przez osiedla! Ludzie,obwodnica ma miasto obwodzić a nie przebiegać przez osiedla!!!
G
Gość
Jestem przekonany, że korzystać z niej będą również zagorzali przeciwnicy. Niestety w moim przekonaniu droga ta nie będzie spełniać jednego ze swoich głównych założeń a mianowicie zamknięcia ringiem miasta (generalska Ciołkowskiego niepodległości),gdyż wyjazd w ok. ulicy wiadukt w kierunku Ciołkowskiego będzie BARDZO zakorkowany. Myślę, że należało pomyśleć o lepszym rozwiązaniu np przejściu szerszym łukiem przez drogę na Juchnowiec i dalej do Ciołkowskiego, ale teraz to już chyba zamknięty temat, ponieważ w tym miejscu powstają jak sądzę nowe bloki
P
Piotr
Jestem przekonany, że korzystać z niej będą również zagorzali przeciwnicy. Niestety w moim przekonaniu droga ta nie będzie spełniać jednego ze swoich głównych założeń a mianowicie zamknięcia ringiem miasta (generalska Ciołkowskiego niepodległości),gdyż wyjazd w ok. ulicy wiadukt w kierunku Ciołkowskiego będzie BARDZO zakorkowany. Myślę, że należało pomyśleć o lepszym rozwiązaniu np przejściu szerszym łukiem przez drogę na Juchnowiec i dalej do Ciołkowskiego, ale teraz to już chyba zamknięty temat, ponieważ w tym miejscu powstają jak sądzę nowe bloki
W
Wd4
Nie pier.cie głupot. Droga musi być i jest Potrzebna to jest 21 wiek i trzeba się liczyć z rozwojem infrastruktury bo jeżeli staniemy w miejscu to za 10 lat nie będzie mona się ruszyć po mieście. A jeżeli ktoś chce ciszy to zapraszam bliżej lasu na wieś. Ja tak zrobiłem i zdaje sobie sprawę że i tak mnie tam dogoni zgiełk i hałas miejski. Pozdrawiam :)
G
Gość
W dniu 16.02.2017 o 10:53, Zwieros napisał:

Głupota ludzka nie ma granic.


Jesteś tego wzorcowym przykładem. Co jest niestosownego w realizacji inwestycji na terenie tylko i wyłącznie do tego celu zarezerwowanym? Czy po realizacji inwestycji czas przejazdu (także komunikacją publiczną) się nie skróci? Będzie szybciej i taniej. Transport tranzytowy pojedzie s19 (jak wybudują oczywiście, przynajmniej ten odcinek od dk 19- kier. Kuźnica Biał. do dk 65-Bobrowniki).
Z
Zwieros

Władze Białegostoku, z Truskolaskim na czele, nie liczą się z głosami mieszkańców. Swoje plany forsują na siłę, bo nie zależy im na dobru ludzi tego miasta. Najważniejszy jest dla nich - nie łudźmy się - ich własne dobro. I dlatego każda, nawet najgłupsza, inwestycja będzie przeforsowana. Psy szczekają a karawana jedzie dalej. Władze miasta traktują nas mieszkańców jak szczekające bezmyślne istoty. Robią to co chcą i to za pieniądze UE. Precz z taką Unią, która daje pieniądze na drogę zwaną "obwodnica" przechodzącą przez trzy osiedla. Głupota ludzka nie ma granic.

A
Adam
W dniu 14.02.2017 o 13:06, Gość napisał:

Jeszcze widzisz, niedługo nie będziesz widział przez dym, kurz i spaliny . Miłych myśli !

Za pisanie takich bzdur to ktoś płaci??Może zieloni? chętnie też dorobię

B
Białostoczan

Tylko jestem ciekaw czy to inwestycja dla dobra kraju i Polaków czy dla zbierania kasy dla  obozu rządzacych, bo jeśli tak jak na obecnej obwodnicy ustawią wzdłóż znaki z ograniczeniem do 70km/h i pełno zatok dla policji i ITD to myślę, że to ta druga opcja i po prostu spsób na dalsze dojenie kierowców

G
Gość

Jestem ciekawy, ilu z tych przeciwników było/jest za budową regionalnego portu lotniczego na Krywlanach?

G
Gość
W dniu 14.02.2017 o 08:50, cor napisał:

Mieszkam na Zielonych z balkonu widzę Hetmańską i wcale mi ta trasa nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie ułatwi wyjazd z osiedla :)

Jeszcze widzisz, niedługo nie będziesz widział przez dym, kurz i spaliny . Miłych myśli !

c
cor

Mieszkam na Zielonych z balkonu widzę Hetmańską i wcale mi ta trasa nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie ułatwi wyjazd z osiedla :)

H
Herbatnik
W dniu 13.02.2017 o 21:17, Gość napisał:

Wydano na nia w ramach poprawy 40 mln PLN.

Masz na myśli ten "yntelygentny" system Siemensa? Mimo tej epickiej kwoty "zielona fala" nadal nie istnieje w Białymstoku.

G
Gość
W dniu 13.02.2017 o 12:47, Adam napisał:

Ci co tak narzekają na smog niech przejadą się któregoś mroźnego wieczora na osiedle dojlidy i wtedy zobaczą co to jest smog. Spaliny samochodowe są najmniejszym problemem. Tak czy siak te samochody jeżdżą i będą jeździły przez Białystok. Do tej pory ruch przebiegał inną częścią miasta to było w porządku dla tych co teraz protestują. Siedzieli cicho, a teraz krzyk bo będą budować drogę, która była w planach od x lat. Ludzie przecież to nie wiadomo od wczoraj! Jeżeli przeszkadzało  to że będzie droga czemu nie sprzedałeś mieszkania i nie przeprowadziłeś się??

Nie przykład Dojlid, a przykład Leśnej Doliny trzeba dać, w taki mroźny wieczór wyjść na ulicę Popiełuszki, taki czad wali ze Starosielc że nie ma czym oddychać. Się chyba przyzwyczaili do tego czadu i nie zauważają, samochody będą ich truć.

T
Typek
Czy nie mozna bylo "obwodnicy miasta" poprowadzic poza miastem ... OBWODNICA MIASTA - MATOLY! TYLKO KASA I POPARCIE SIE LICZY, MIESZKANIEC = 0
G
Gość
W dniu 13.02.2017 o 20:56, Herbatnik napisał:

Mówisz o zielonej fali, która nie istnieje na obszarze miasta Białystok?

Wydano na nia w ramach poprawy 40 mln PLN.

G
Gość
W dniu 13.02.2017 o 16:26, Gość napisał:

Mentalność klasycznego malkontenta . Nie Prezydent Cię skazał na słoikowanie , a rodzice pchając kasę żebyś za wszelką cenę zdobył dyplom g... wartej uczelni !

Skończyleś uczelnię g... do kwadratu i  mentalność masz .>>>> (znasz ten znak ? to jest implikacja ) >> zerową . I takim gościom nie udziela sie glosu.

H
Herbatnik
W dniu 13.02.2017 o 18:14, białostoczanin napisał:

TIRy przez miasto przeszkadzają, ale pielgrzymki do sklepów to każdy uskutecznia, a przecież nawet ocet trzeba było dowieźć. Raczej było to TIRem nie sankami. Takie utyskiwanie że drogę będą budować i problem, korki i światła w zielonej fali - problem. Poprzewracało wam się w d_pach. Za dawnych czasów, jak bloki postawili, to przez parę lat po kolana w błocie się brodziło, żadnych parkingów, sklepów, dojazdów. Łaskawie autobus puścili, który był wiecznie zapchany i nigdy nie było wiadomo o której przyjedzie i tylko przyrost naturalny miał się dobrze. Teraz to wszystko "spaniało" i nikt im nie będzie po ich niebie latał. Żenada.

Mówisz o zielonej fali, która nie istnieje na obszarze miasta Białystok?

G
Genek
W dniu 13.02.2017 o 07:30, Gość napisał:

A ja przestrzegam przed opłaconymi trollami, jak ten powyżej, co to będą zachwalać życie w odległości kilkunastu metrów od autostrady biegnącej przez środek osiedla mieszkaniowego

Ja pamientam jak mebli zwoził żukem dla synusia mego Dawidka jak wprowadzali się na szarych szereguw o mater dej żuka w glynie zakopalim buty pogubilim leżanke ututlalim a kerownik budowy muwil arterlia szeroka będzie no i nie kłamał tera to już miasto panie alegancko
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny