Szkoły bez przemocy: SP nr 5 - jedną z czterech nagrodzonych w konkursie szkół

Adrian Kuźmiuk
Fot. Wojciech Oksztol
Szkoła Podstawowa nr 5 jest jedną z czterech podlaskich szkół nagrodzonych w konkursie grantowym programu "Szkoła bez przemocy". Zwycięski projekt "Wielokulturowość Podlasia. W różnorodności siła" przygotowali wspólnie nauczyciele, uczniowie i ich rodzice.

-Zrobiłem makietę meczetu w Bochonikach, ponieważ chciałem przybliżyć moim kolegom i koleżankom świątynie różnych wyznań na Podlasiu - mówi 12-letni Marek Olszyński ze Szkoły Podstawowej nr 5.

- A ja zrobiłem album fotograficzny pt. "Wielokulturowość Podlasia" - dodaje Paweł Gryko, jego kolega.

Chłopcy wzięli udział w projekcie "Wielokulturowość Podlasia. W różnorodności siła", napisanym przez Teresę Walczuk, Anetę Stankiewicz-Michalczuk i Helenę Grodź.

Projekt przygotowany przez nauczycielki był jednym z czterech w województwie podlaskim, jakie zostały nagrodzone w III edycji ogólnopolskiego programu "Szkoła bez przemocy". Skierowany był do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Integracja rodziny to podstawa sukcesu

- Zwracamy dużą uwagę na integrację rodziny - mówi Teresa Walczuk. - Jeżeli rodzina współpracuje ze sobą i wspólnie podejmuje działania, w dzieciach wykształcają się te pozytywne cechy kulturowe, na których najbardziej nam zależy. Chodzi tu przede wszystkim o szacunek, mądrość, tolerancję, umiejętność wyszukiwania różnych potrzebnych do rozwoju materiałów i rzeczy.

Celem projektu było też zapoznanie uczniów z różnorodnością kultur naszego regionu oraz podkreślenie wkładu we wspólne dziedzictwo europejskie.
Nauczycielki postanowiły uświadomić swym podopiecznym znaczenie rozwijania społeczeństwa europejskiego, otwartego na różnorodność kulturową. Chciały też wzmocnić w nich postawę szacunku i tolerancji wobec innych ludzi.

Przeciwdziałanie przemocy przez poznawanie kultury

- Najpierw trzeba poznać, później oceniać i doceniać. To ważna zasada postępowania każdego człowieka - tłumaczy Teresa Walczuk.

Dlatego też nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 5 rozpoczęli działania już w 2008 roku. Współpracując z nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 26 zorganizowali konferencję naukową na temat "Rola tradycji w życiu współczesnego nastolatka".

Kolejnym sposobem realizacji projektu "Wielokulturowość Podlasia" stał się konkurs fotograficzny, mający na celu integrację rodziny i poznawanie swojej "Małej Ojczyzny". Uczniowie we własnym zakresie organizowali wycieczki w ciekawe kulturowo okolice Podlasia. Fotografowali piękną architekturę drewnianą podlaskich wsi, ciekawe ginące obiekty w Białymstoku i okolicach, budynki sakralne. W swoich pracach starali się uchwycić ich piękno, ulotność, a jednocześnie podkreślić podziw i zaskoczenie, że istnieją.

- Fotografowaliśmy z rodzicami stare domy, cerkiew, cmentarze, okolice miejscowości Soce, gdzie mieszkała moją prababcia - opowiada Paweł Gryko. - Mój album przedstawia zwyczaje tych okolic.

Uczniowie uczą kultury swoich kolegów

SP nr 5 dba o kulturowy rozwój swoich uczniów. Zorganizowała już kilka klasowych wycieczek do Kruszynian, Sokółki, Łomży, Białowieży, Ciechanowca czy Drozdowa. Dodatkowe informacje na temat różnych grup etnicznych uczniowie poznali na godzinach wychowawczych i zajęciach pozalekcyjnych. Sami również posługiwali się technikami informatycznymi, pokazywali prezentacje multimedialne, wykonywali plakaty i foldery. Spotkali się również z przedstawicielem Urzędu Wojewódzkiego do spraw mniejszości narodowych i etnicznych.

Nauczyciele zachęcali swoich wychowanków do włączenia się w realizację naszego projektu "Regiopedii - Encyklopedii Regionów".

Uczniowie klasy czwartej przygotowali też prezentację multimedialną "Tradycje świąteczna różnych kultur". Dyskutowali na temat roli tradycji w budowaniu systemu wartości młodego człowieka.

Nauczycielki nie spoczną na laurach

Nauczycielki rozpoczęły również przygotowania do kolejnej dużej wiosennej imprezy. Uczniowie zapoznawali się z tradycjami kulinarnymi, a następnie wykonywali książki kucharskie różnych kultur Podlasia. Klasy młodsze wzięły udział w etapie szkolnym międzyszkolnego konkursu plastycznego "Budowle sakralne Podlasia". Obecnie zaś przygotowują "Wielokulturowy ilustrowany słownik nazw Podlasia" i już w marcu zaczną poznawać sławnych Podlasian, zarówno historycznych, jak i współczesnych.

Program “Szkoła bez przemocy" prowadzi “Kurier Poranny" wraz z Fundacją Grupy Telekomunikacji Polskiej. Patronem honorowym jest prezydent RP.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie