Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Silna marka firmy to sposób na sukces

Piotr Walczak
Adam Walicki, prezes Stowarzyszenia Resursa Podlaska
Adam Walicki, prezes Stowarzyszenia Resursa Podlaska
Z Adamem Walickim, prezesem Stowarzyszenia Resursa Podlaska, rozmawia Piotr Walczak.

Czym jest marka we współczesnym świecie?

Adam Walicki:Klasyczna definicja marki mówi, że jest to: nazwa, termin, symbol, projekt, stworzone w celu łatwiejszego rozpoznawania dóbr lub usług oferowanych przez sprzedawcę na rynku. Jednak marka w dzisiejszym świecie to coś więcej. To kapitał i atut każdego przedsiębiorstwa. Marka to jeden z najsilniejszych aktywów firmy. Często niestety ten fakt nie jest w firmach należycie zauważany. Dotyczy to marek tych nowo tworzonych, jak i tych, które na rynku znane są do wielu lat. Marka powinna być traktowana jako wyróżnik produktu, powinna być gwarancją jakości, pomagać w identyfikacji jego cech.

Zobacz także. Promotech Białystok - Dźwignia 2011

Co trzeba robić, aby utrzymać atrakcyjność własnej marki?

– Firmy powinny zdawać sobie sprawę, że każda marka – tak jak i oferowane przez nią produkty – może się zestarzeć. Nie jest wstydem jej odmładzanie. Takie działanie pozwala na lepsze konkurowanie na rynku i wyzwala nowe emocje u klientów. Rebranding wizerunku staje się dzisiaj dla wielu firm koniecznością. Warto podkreślić: bezsporne jest to, że liderami w sprzedaży są w większości produkty opatrzone znaną marką. Marka to źródło długofalowej przewagi konkurencyjnej, wyróżnik jakościowy firmy. Dziś tak naprawdę nic nie zastąpi produktu markowego. Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak często nasze zakupy determinuje znajomość danej marki lub lojalność wobec niej.

Jaki wpływ na budowanie marki mają nowoczesne media, takie jak np. internet?

– Internet ma ogromny wpływ na budowanie marki. Można śmiało powiedzieć, że produkt, którego nie ma w internecie, który nie ma własnej strony www, nie jest sprzedawany w sieci, traci swoją ważność i wiarygodność w oczach klienta. Taka marka praktycznie nie ma jak konkurować z innymi.

Zobacz także. Jak zdobyć dotację na pozyskanie kapitału

To już marki nie da się wykreować bez internetu?

– Jest to oczywiście możliwe, ale będzie to proces bardzo długi, skomplikowany i kosztowny. Rezultat takich działań promocyjnych pojawi się późno. Istnieją przecież produkty, które są znane na rynku lokalnym i są promowane tradycyjnymi metodami. Jeśli jednak przedsiębiorstwo myśli o szerzej zakrojonej ekspansji krajowej czy wręcz globalnej, to bez internetu będzie to po prostu utrudnione. Zresztą, nie chodzi tylko o internet. We współczesnym świecie duży wpływ na wybicie się marki mają nowoczesne multimedia, na przykład katalogi na płytach CD albo klipy promocyjne na DVD. Taki przekaz poprzez swoją nowoczesność i dynamikę umożliwia uzyskanie lepszych efektów niż tradycyjny przekaz papierowy.

Czyli można powiedzieć, że aby wypromować jakiś produkt, możemy stawiać na internet w ciemno?

– Multimedia i internet to absolutna przyszłość. I to będzie rozwijało się coraz bardziej. Właściwie to jesteśmy dopiero w przededniu rewolucji. Już mamy do czynienia z próbami tzw. marketingu behawioralnego, czyli np. analizą zachowań poszczególnych klientów, użytkowników internetu. Poprzez analizę wejść na strony internetowe, sprawdza się, co ich interesuje, a potem dopasowuje się ofertę. Na przykład, wchodząc kilkanaście razy na stronę internetową z samochodami, musimy wziąć pod uwagę, że w przyszłości będziemy częściej otrzymywali drogą internetową informacje o samochodach. Klienci tym samym stają się w szybkim tempie kreatorami swojej własnej aktywności prozakupowej, nawet o tym nie wiedząc.

Zobacz także. Białostocka Marka idzie na NewConnect. Zapis czatu z zarządem

Ale budowę marki od zwykłej reklamy trzeba chyba odróżnić...

– Proces budowy marki zaczyna się od analizy oferty i musi być precyzyjnie zaplanowany. Trzeba się zastanowić: komu chcemy sprzedać dany produkt, ile osób ma się z nim zetknąć i jakie są ich oczekiwania. Teraz proces kreacji marki wymaga inżynierii marketingowej. Wchodzimy w układ, kiedy naszymi decyzjami o ofercie i kształcie marki tworzymy de facto swojego przyszłego klienta. Tworząc markę produktu czy firmy pamiętajmy o tym, że jest to zawsze certyfikat jakości naszego działania i jednocześnie narzędzie do osiągania rynkowych celów.

Konferencja
Już we wtorek, 31 maja, w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Białymstoku odbędzie się konferencja pod hasłem Multimedia w biznesie. Zainauguruje ona projekt Przedsiębiorczość akademicka – multimedia w biznesie. W ramach projektu na uczelni powstanie studio telewizyjne oraz fotograficzne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny