Rynek szkoleń czekają zmiany

asawczenkoZaktualizowano 
Nadchodzą ciężkie czasy dla firm szkoleniowych
Nadchodzą ciężkie czasy dla firm szkoleniowych sxc
Kończą się unijne pieniądze, za które przez lata szkoliliśmy się. Firmy szkoleniowe, które korzystały tylko z dotacji, muszą znaleźć nowy sposób na dalsze prowadzenie swojego biznesu.

Na lata 2007-2013 Polska miała do dyspozycji ok. 4,7 mld euro na organizowanie szkoleń.
- Europejski Fundusz Społeczny był w latach 2007-2013 niczym Eldorado - przyznaje Karolina Korol, dyrektor szkoły językowej Manhattan Academy w Białymstoku,  trener biznesu, trener NLP, prawnik, anglistka. - Za dofinansowanie można było kupić potrzebny sprzęt, który zostawał na później, wynająć lokal, a pracodawca nie musiał pracownikom zatrudnionym przy realizacji projektów płacić wynagrodzeń z własnej kieszeni. Trenerzy mieli tak cudowne stawki, że spokojnie mogli inwestować jeszcze we własny rozwój. To idealna sytuacja, gdy Unia za wszystko płaci - podsumowuje.
Jednak to ma się zmienić. Do tej pory rozdysponowano już dwie trzecie pieniędzy przeznaczonych na szkolenia.
Firmy szkoleniowe, których liczba w czasach dotacji unijnych powiększyła się o kilka tysięcy - będą musiały szukać pomysłów na dalsze funkcjonowanie.
- Przyzwyczailiśmy się już do szkoleń, za które nie musimy płacić - zauważa Karolina Korol. Ale dodaje, że koniec dofinansowań może pomóc polskiemu rynkowi szkoleniowemu.
 

- Za czasów dotacji unijnych rynek szkoleń bardzo się popsuł - mówi. – Został zepsuty przede wszystkim projektami unijnymi, monotonią i rutyną w zakresie tematyki szkoleń - wymienia. I wskazuje na małe firmy, które nastawione na dotacje unijne organizowały rzekomo te same szkolenia, co doświadczone firmy, ale za niższe pieniądze, zatrudniając niedoświadczonych trenerów, z małym stażem i niewielką wiedzą merytoryczną. Skutek takich szkoleń był do przewidzenia: - Niektóre szkolenia miały niską jakość, w związku z tym były mało skuteczne. A organizujące je firmy w ten sposób pracowały na swój zły wizerunek - ocenia Karolina Korol.
Mimo, iż w ankietach ewaluacyjnych takie szkolenia mogły wypaść nie najgorzej - ich uczestnicy zapamiętali niekompetencję „pseudotrenerów” lub zwyczajnie nudne zajęcia.
- Nie oszukujmy się: ankieta ewaluacyjna służyła od pewnego momentu głównie do tego, by uczestnicy mogli wyrazić swoje zdanie o cateringu - śmieje się Karolina Korol.
I już poważnie dodaje, że takim firmom trudno będzie sobie poradzić na rynku bez dofinansowania z Unii.
- Według raportu „End of Financial Support” do 2015 roku co trzecia firma może zniknąć z rynku, a jedna trzecia trenerów może stracić pracę - mówi. - Popyt na szkolenia na pewno spadnie. Powód jest prosty: coraz więcej firm deklaruje ograniczenie budżetów szkoleniowych.
- Jednak każdy koniec jest początkiem nowego - uśmiecha się Karolina Korol.
Połowa firm szkoleniowych deklaruje, że już szuka nowych rozwiązań, które pozwolą im odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Ponad 40 proc. firm będzie szukać nowych klientów, a 36 proc. - nowych partnerów do współpracy.
Przewiduje się, że trudności na pewno będą miały firmy, które nie mają doświadczenia w sprzedaży szkoleń, a które utrzymują się głównie z projektów unijnych, nie podejmują działań związanych z przebranżowieniem, nie pracują z klientami biznesowymi oraz nie wypracowały własnego know-how.
- Firmy, które mają szansę przetrwać, to takie, które stawiają na jakość, mają elastyczną ofertę dostosowaną do potrzeb klienta, wyrobiły sobie markę i  mają bazę stałych klientów - wymienia Karolina Korol.  Na pewno lepiej będą sobie radziły w przyszłości te, które już wcześniej nastawiły się na szkolenia komercyjne oraz mają nowoczesne produkty i proponują klientom nowe tematy i zagadnienia szkoleniowe.
- Warto się przebranżawiać, wprowadzać nowoczesne metody nauczania, starać się urealnić ceny szkoleń i zawężać specjalizację, czyli wprowadzać tzw. szkolenia dedykowane. Warto także nauczyć się korzystać z e-learningu - wymienia Karolina Korol.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marta123

Analfabeci piszą artykuły... Czy na prawdę tak ciężko przeczytać jeszcze raz tekst po napisaniu...?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3