Spis treści
Co Polacy kupują podczas Black Friday?
W czołówce najczęściej kupowanych artykułów plasuje się odzież i obuwie, które wybiera 75 proc. ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez PayPo. Jednak znaczna część osób poluje także na elektronikę (55 proc.), akcesoria i produkty do domu (49 proc.) oraz kosmetyki (41 proc.). Nieco mniejszą popularnością cieszą się książki, gry i muzyka (29 proc.), a także zabawki i produkty dla dzieci (28 proc.), akcesoria sportowe (24 proc.) czy torebki i dodatki (23 proc.).
Autorzy badania zwracają uwagę, że zaledwie 17 proc. kupuje w czasie najgorętszych wyprzedaży produkty sezonowe typu stroje kąpielowe czy walizki, a 1 proc. jeszcze inne przedmioty. Jednocześnie 74 proc. ankietowanych przyznaje, że kupuje podczas promocji z okazji Black Friday produkty świąteczne i prezenty.
Ile Polacy wydają podczas Black Friday?
Ze wspomnianego badania wynika, że ankietowani najczęściej przeznaczają na tę okazję 251-500 zł, co potwierdziło 35 proc. Nieco mniej, bo 21 proc. osób, wskazało przedział 501-750 zł lub 100-250 zł (17 proc.). 11 proc. Polaków wydaje od 751 do 1000 zł, a wyższe kwoty – 7 proc. Z kolei 9 proc. nie określiło budżetu.
Polacy starają się oszczędzać przed Black Friday
Dane potwierdzają, że 62 proc. klientów odkłada część zaplanowanych zakupów specjalnie na okres wyprzedaży Black Friday. 56 proc. badanych oszczędza pieniądze z myślą o większych zakupach w tym czasie. Najczęściej kwoty rzędu 251-500 zł (31 proc.) lub 100-250 zł (29 proc.) Zdecydowanie mniej odkłada na ten cel 501-750 zł (19 proc.) czy 751-1000 zł (11 proc.).
Niemal co dziesiąty ankietowany (9 proc.) oszczędza na tę okazję ponad 1000 zł. 2 proc. nie podjęło w tej sprawie decyzji. Ankietowani potwierdzają również, że gdy nadchodzi czas zakupów, 66 proc. realizuje je w sklepach online, a 34 proc. w stacjonarnych.
Jak Polacy kupują podczas Black Friday?
47 proc. osób na bieżąco sprawdza oferty i kupuje wyłącznie to, co jest dla nich interesujące. 36 proc. ustala w tym czasie swój nieprzekraczalny budżet, a 33 proc. czeka na koniec wyprzedaży, by upolować najlepsze okazje. Z badania wynika również, że 30 proc. Polaków planuje zakupy z okazji Black Friday z wyprzedzeniem i koncentruje się w tym czasie wyłącznie na wcześniej upatrzonych produktach. 16 proc. osób zadeklarowało, że nabywa przypadkowe rzeczy, które wpadną im w oko podczas zakupów lub w reklamach. Z kolei 14 proc. badanych potwierdza, że w czasie Black Friday korzysta z płatności odroczonych, kupując ten sposób więcej i płacąc później.
Czym kierują się konsumenci podczas zakupów. Cena nie jest najważniejsza
Przy okazji Black Friday warto przytoczyć wyniki tegorocznego sondażu „Teraz Polska” z którego wynika, że polscy konsumenci podczas zakupów na pierwszym miejscu stawiają jakość, a dopiero później zwracają uwagę na cenę produktów i usług. Na pytanie: „Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas codziennych zakupów?” aż 84,8 proc. ankietowanych odpowiedziało, że jakość, natomiast cena została wskazana przez 77,3 proc. respondentów.
Ponadto okazuje się, że miejsce pochodzenia produktu jest – obok jego walorów ekologicznych – ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Autorzy badania przyznają, że od kilku lat panuje pewnego rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. W badaniu zwrócono uwagę na fakt, że 84,4 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia, a przeciwnego zdania było 3,9 proc. respondentów.
– Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała między innymi pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce – wskazuje Łukasz Łukasiewicz, Operations Manager w SwipBox Polska.