Projekt ograniczenia akcji promocyjnych w hipermarketach

ab
Nadchodzi zmierzch okazyjnych zakupów w wielkich sieciach handlowych? Być może, jeśli wejdzie w życie ustawa zakazująca sprzedaży premiowanej i po rażąco niskich cenach, a także prowadzenie loterii promocyjnych.

9 kwietnia rząd przyjął projekt nowelizacji o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Rozszerza on zakres ochrony interesów przedsiębiorcy, obejmując nim wszelkie informacje mające dla przedsiębiorcy wartość gospodarczą - jeśli ten uznał je za poufne i podjął odpowiednie środki do zachowania ich w tajemnicy.

Koniec z nieuczciwą konkurencja

Za czyn nieuczciwej konkurencji uznano utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług po rażąco niskiej cenie. Dlatego projektowane zmiany zakładają, że w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 m kw. towary nie będą mogły być sprzedawane po cenie nie uwzględniającej marży handlowej.
Jeżeli Sejm przyjmie projekt, zakazane będą także niektóre formy sprzedaży premiowanej, np. nagrody znacznej wartości, nie związane ze sprzedawanym towarem. Może to oznaczać, że zostaniemy pozbawieni możliwości wygrania samochodu za kupno np. proszku do prania. Zdaniem UOKiK na tak atrakcyjne dla konsumentów nagrody nie stać małych i średnich przedsiębiorców, co zakłóca konkurencyjność.

Prysną loteryjne złudzenia

Nowe prawo...

... przewiduje kilka wyjątków:
l duże promocje będzie można organizować w czasie wyprzedaży jesiennych i zimowych,
l towary będą mogły być sprzedawane po okazyjnej cenie, kiedy kończyć się będzie ich termin ważności,
l po obniżonej cenie będą mogły sprzedawać towar sklepy w likwidacji.

Za niedozwolone uznane mają być także loterie promocyjne, które łudzą konsumentów obietnicą wygranej w razie np. zakupu określonych towarów. UOKiK twierdzi, że od kilku lat dochodzi do nadużyć marketingowych związanych z takimi właśnie loteriami. Pewna grupa przedsiębiorstw, prowadzących taką działalność, formułuje swoje oferty w sposób oszukańczy, mamiący konsumentów gwarancją pewnej wygranej dużych sum, jeśli kupią określone towary lub wpłacą określoną sumę pieniędzy. Z doświadczeń UOKiK wynika, że bardzo duża grupa konsumentów jest podatna na takie oferty, wierzy w zapewnienia o wygranej i dokonuje niekorzystnych transakcji.
Odpowiedni przepis w projekcie ustawy wyklucza imienne adresowanie ofert i nadawanie im charakteru oficjalnych zawiadomień.
Niedozwolone ma również być prowadzenie systemu sprzedaży lawinowej.
Nowe przepisy mają wziąć w obronę małe i średnie przedsiębiorstwa, które w tej chwili nie są w stanie konkurować z sieciami hipermarketów.

Co w Polsce drożeje najszybciej?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie