Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjną nawierzchnią drogową - poroelastyczną. Ma zapewniać lepszą przyczepność i zmniejszać hałas

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Politechnika Białostocka
Nawierzchnia poroelastyczna to szansa na bardziej bezpieczną i proekologiczną jazdę. Nad innowacyjnym rozwiązaniem pracują naukowcy z Politechniki Białostockiej.

Wspólny projekt Politechniki Białostockiej, Politechniki Gdańskiej oraz Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. ma sprawić, że kierowcom będzie żyło się lepiej.

Nawierzchnia poroelastyczna zapewnia bowiem uczestnikom ruchu drogowego lepszą przyczepność, a rozpędzone pojazdy emitują do 10 decybeli mniejsze natężenie hałasu. To także bardziej bezpieczne rozwiązanie niż tradycyjne warstwy ścieralne. Charakteryzuje się korzystnymi właściwościami w sytuacji palenia się paliwa rozlanego na drodze.

– W literaturze technicznej funkcjonuje nazwa „nawierzchnia poroelastyczna”, a w rzeczywistości dotyczy to górnej warstwy nawierzchni, głównie warstwy ścieralnej – wyjaśnia prof. Władysław Gardziejczyk z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku. – Mówiąc w najbardziej uproszczony sposób – cechą charakterystyczną mieszanki poroelastycznej wbudowanej w nawierzchnię jest zawartość wolnych przestrzeni powyżej 20 proc. i zawartość w jej składzie powyżej 20 proc. (wagowo) granulatu gumowego, który zastępuje kruszywo mineralne.

W pracach nad innowacyjnym rozwiązaniem Politechnikę Białostocką reprezentuje 10 naukowców z Zakładu Inżynierii Drogowej. Na czele zespołu stoi prof. Gardziejczyk. Do głównych zadań zespołu PB należą obecnie badania właściwości akustycznych i hałaśliwości nawierzchni, wodoprzepuszczalności, właściwości przeciwpoślizgowych, równości poprzecznej i podłużnej nawierzchni.

– Na pewno nie będzie to technologia do zastosowania na wszystkich drogach – mówi prof. Gardziejczyk. – Jest to związane z jednej strony ze stosunkowo trudną technologią wytworzenia i wbudowania mieszanki oraz wyższym jej kosztem w stosunku do rozwiązań tradycyjnych.

Naukowcy przewidują, że powierzchnia poroelastyczna będzie stosowana w szczególnych miejscach, na przykład w tunelach czy na odcinkach dróg w otoczeniu których położone są obiekty wymagające znaczącego obniżenia hałasu, a brak tam możliwości zastosowania innych zabezpieczeń przeciwhałasowych.

Zobacz też:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny