Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piwa pijemy coraz mniej. To będzie trudny rok dla branży

Magdalena Angelika Szymańska
Rynek piwowarski zaczyna odczuwać osłabienie gospodarcze. Browar Dojlidy, podobnie jak cała Kopania Piwowarska, szuka oszczędności.
Piwa pijemy coraz mniej. To będzie trudny rok dla branży

Podsumowanie sprzedaży piwa w Polsce w 2008 roku nie pozostawia złudzeń. O ile trzy pierwsze kwartały ubiegłego roku były bardzo optymistyczne, o tyle ostatni kwartał przyniósł rozczarowanie. Po podliczeniu całego roku okazało się, że w Polsce ostatni rok przyniósł wzrost sprzedaży o 1,7 proc., to jest o prawie 6,8 proc. mniej niż w 2007 roku.

Akcyza podniesie cenę

Co gorsze - dane ze stycznia 2009 roku też nie nastrajają optymistycznie: spożycie piwa jest mniejsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Zdaniem Andrzeja Olkowskiego, prezesa Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, w tym roku popyt na piwo może się zmniejszyć o kilka procent. Powodów jest kilka: od spowolnienia gospodarczego po podniesienie akcyzy na piwo.

Według wstępnych szacunków marcowa podwyżka akcyzy o 13,6 proc. może sprawić, że popyt na piwo spadnie o 4 proc. Oznacza to też, że więcej zapłacimy za butelkę piwa. O ile? Zdaniem ekspertów, będzie to od 6 do 9 groszy.

Ciosem dla branży są również ograniczenia w reklamowaniu napojów alkoholowych.

- Będziemy starali się przekonać polityków, że ograniczenia te będą szkodliwe dla branży i także nieskuteczne za względu na potrzeby społeczne - przekonuje Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.

Dieter Schulze, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej, nie ma wątpliwości, że będzie to trudny rok dla firmy.

- Pogarszające się warunki ekonomiczne, wzrost kosztów surowców, podwyżka akcyzy i próba ograniczenia reklamy - to wszystko dzieje się w jednym momencie - mówi Dieter Schulze.

Jego zdaniem, to dobrze nie wróży całej branży.

Co to oznacza dla Browaru Dojlidy? - Weryfikujemy budżet i rezygnujemy z wydatków, które nie są niezbędne - mówi Paweł Kwiatkowski. - Niektóre inwestycje przesuwamy w czasie.

Według zapewnień szefów, pracownicy mogą spać spokojnie.

A może będzie pogoda?

Kompania Piwowarska, właściciel Browaru Dojlidy, ostatni rok zalicza do udanych. Sprzedaż krajowa wzrosła o ponad sześć procent, a zagraniczna prawie o 50 proc.
Żubr jest bardzo dobrze rozpoznawalną marką piwa w całej Polsce, a w rocznym podsumowaniu jest na drugim miejscu pod względem konsumowanego piwa. Pierwsze miejsce zajęła marka Tyskie, a trzecie Lech.

Czy jest coś optymistycznego, na co mogą liczyć browary w tym roku? - Duży wpływ na tegoroczną sprzedaż będzie miała jednak, jak zwykle, pogoda latem - mówi Andrzej Olkowski. - Jeżeli będzie ciepło, skala spadków będzie mniejsza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny