O ile trzy pierwsze kwartały ubiegłego roku były bardzo optymistyczne, jeśli chodzi o sprzedaż złocistego napoju, o tyle osatni kwartła przyniósł rozczarowanie. Po podliczeniu całego roku okazało się, że w Polsce ostatni rok przyniósł wzrost sprzedaży o 1,7 proc., to jest o prawie 6,8 proc. mniej niż w 2007 roku. Trudny rok Co gorsze - dane ze stycznia też nie nastrajają optymistycznie - spożycie piwa jest mniejsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Zdaniem Andrzeja Olkowskiego, prezesa Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, popyt na piwo może się zmniejszyć o kilka procent. Powodów jest kilka: od spowowolnienia gospodarczego po podniesienie akcyzy na piwo.
Według wstępnych szacunków, marcwa podwyżka akcyzy o 13,6 proc. może sprawić, że popyt na piwo spadnie o 4 proc. Oznacza to też, że więcej zapłacimy za butelkę piwa. O ile? Zdaniem ekspertów będzie to od 6 do 9 groszy.
Ciosem dla branży są również ograniczenia w reklamowaniu napojów alkoholowych.
- Będzie starali się przekonać polityków, że ogranizcenia te będą szkodliwe dla branży i także nieskuteczne za względu na potrzeby społeczne przekonuje Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.
Dieter Schulze, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej, nie ma wątpliwości, że będzie to trudny rok dla firmy.
- Pogarszające się warunki ekonomiczne, wzrost kosztów surowców, podwyżka akcyzy i próba ograniczenia rekalmy - to wszystko wchodzi w jednym momencie - mówi Dieter Schulze. Jego zdaniem, to dobrze nie wróży branży.
Co to oznacza dla Browaaru Dojlidy? Weryfikujemy budżet i rezygnujemy z wydatków, które nie są niezbędne - mówi Paweł Kwiatkowski. - Niektóre inwestycje przeuswamy w czasie.
Według zapewnień, pracownicy mogą spać spokojnie. A może będzie pogoda? Kompania Piwowarska, właściciel Browaru Dojlidy, ostatni rok zalicza do udanych. Sprzedaż krajowa wzrosła o ponad sześć procent, a zagraniczna prawie o 50 proc. Żubr jest bardzo dobrze rozpoznawalna marką piwa w całej Polsce, a w rocznym podsumowaniu jest na drugim miejscu pod względem konsumowanego piwa. Pierwsze miejsce zajęła marka Tyskie, a trzecie Lech. W tym nie będzie aż tak różowo. Zatem na co mogą liczyć browary w tym roku?
- Duży wpływ na tegoroczną sprzedaż będzie miała jednak, jak zwykle, pogoda latem - mówi Andrzej Olkowski. - Jeżeli będzie ciepło, skala spadków będzie mniejsza.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?