Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pijemy coraz mniej piwa

Magdalena Szymańska
Czwarty kwartał ubiegłego roku nie był najlepszy dla polskich browarów
Czwarty kwartał ubiegłego roku nie był najlepszy dla polskich browarów
Rynek piwowarski zaczyna odczuwać osłabienie gospodarcze. Browar Dojlidy, podobnie jak cała Kopania Piwowarska, szuka oszczędności.

O ile trzy pierwsze kwartały ubiegłego roku były bardzo optymistyczne, jeśli chodzi o sprzedaż złocistego napoju, o tyle osatni kwartła przyniósł rozczarowanie. Po podliczeniu całego roku okazało się, że w Polsce ostatni rok przyniósł wzrost sprzedaży o 1,7 proc., to jest o prawie 6,8 proc. mniej niż w 2007 roku. Trudny rok Co gorsze - dane ze stycznia też nie nastrajają optymistycznie - spożycie piwa jest mniejsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

Zdaniem Andrzeja Olkowskiego, prezesa Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, popyt na piwo może się zmniejszyć o kilka procent. Powodów jest kilka: od spowowolnienia gospodarczego po podniesienie akcyzy na piwo. 

Według wstępnych szacunków, marcwa podwyżka akcyzy o 13,6 proc. może sprawić, że popyt na piwo spadnie o 4 proc. Oznacza to też, że więcej zapłacimy za butelkę piwa. O ile? Zdaniem ekspertów będzie to od 6 do 9 groszy.

Ciosem dla branży są również ograniczenia w reklamowaniu napojów alkoholowych.

- Będzie starali się przekonać polityków, że ogranizcenia te będą szkodliwe dla branży i także nieskuteczne za względu na potrzeby społeczne  przekonuje Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej. 

Dieter Schulze, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej, nie ma wątpliwości, że będzie to trudny rok dla firmy.

- Pogarszające się warunki ekonomiczne, wzrost kosztów surowców, podwyżka akcyzy i próba ograniczenia rekalmy - to wszystko wchodzi w jednym momencie - mówi Dieter Schulze. Jego zdaniem, to dobrze nie wróży branży.

Co to oznacza dla Browaaru Dojlidy? Weryfikujemy budżet i rezygnujemy z wydatków, które nie są niezbędne  - mówi Paweł Kwiatkowski. - Niektóre inwestycje przeuswamy w czasie.

Według zapewnień, pracownicy mogą spać spokojnie. A może będzie pogoda? Kompania Piwowarska, właściciel Browaru Dojlidy, ostatni rok zalicza do udanych. Sprzedaż krajowa wzrosła o ponad sześć procent, a zagraniczna prawie o 50 proc. Żubr jest bardzo dobrze rozpoznawalna marką piwa w całej Polsce, a w rocznym podsumowaniu jest na drugim miejscu pod względem konsumowanego piwa. Pierwsze miejsce zajęła marka Tyskie, a trzecie Lech. W tym nie będzie aż tak różowo. Zatem na co mogą liczyć browary w tym roku?

- Duży wpływ na tegoroczną sprzedaż będzie miała jednak, jak zwykle, pogoda latem - mówi Andrzej Olkowski. - Jeżeli będzie ciepło, skala spadków będzie mniejsza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny