Najważniejszą rzeczą jest tzw. zbieżność kół przednich. Polskie drogi nie rozpieszczają – na dziurach i wybojach łatwo ją rozregulować.
– Pierwszymi sygnałami świadczącymi, że coś jest nie tak, będzie szybsze zużycie opon oraz złe prowadzenie samochodu – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu z firmy Martom w Białymstoku, dilera sieci serwisów samochodowych Premio. – Co więcej, zwiększy się też zużycie paliwa.
Trzeba skontrolować wszystko
Przed ustawieniem odpowiedniej zbieżności kół, potrzebne jest sprawdzenie stanu całego zawieszenia auta.
– Samo ustawienie zbieżności kół powinno kosztować około 60 złotych – mówi Grzegorz Król. – Jednakże w niektórych markach samochodów operacja ta jest nieco droższa, gdyż konieczny jest np. demontaż drążków kierowniczych.
Nie ma jakichś określonych terminów, kiedy trzeba sprawdzać zbieżność kół, a kontrola nie jest obowiązkowa. Dobrze jest jednak przeprowadzić ją u mechanika np. podczas wymiany opon czy też okresowych przeglądów.
Przednie i tylne
Oprócz sprawdzania zbieżności kół przednich, warto też kontrolować całą geometrię, czyli ustawienie kół przednich względem tylnych zgodnie z zaleceniami fabrycznymi. W przypadku niewłaściwej geometrii również pierwszym symptomem usterek będzie problem z kierowaniem autem.
– Samochód powinien jechać prosto – tłumaczy kierownik serwisu z firmy Martom. – Jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać w prawo lub w lewo, albo autem zaczyna rzucać na boki, to znak, że z zawieszeniem dzieje się coś niedobrego.
Jak radzi Grzegorz Król, geometrię kół dobrze jest sprawdzać po naprawach zawieszenia. Pełna geometria to koszt od 100 do 130 złotych.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?