Od poniedziałku zamknięta ul. Kleeberga. Kierowców czekają objazdy

Marta Gawina mgawina@poranny.pl
Zamknięta ulica Kleeberga. Kierowców czekają objazdy
Zamknięta ulica Kleeberga. Kierowców czekają objazdy archiwum
Od poniedziałku nieprzejezdny będzie odcinek od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych z Szosą Ełcką.

Na przebudowywanej ul. Kleeberga kierowcy muszą liczyć się z ciągłymi zmianami ruchu. Kolejne zaczną obowiązywać od poniedziałku od godz. 5 rano. Zamknięty dla ruchu zostanie wspomniany odcinek. Zalecany objazd dla tranzytu z kierunku Warszawy biegnie przez al. Jana Pawła II i ul. Narodowych Sił Zbrojnych do skrzyżowania z ul. Kleeberga. Z kolei samochody osobowe powinny jechać przez ul. Komisji Edukacji Narodowej i ul. Kołłątaja.

Rozwiąż quiz i sprawdź, jak dobrze znasz nasze miasto: Białystok z lotu ptaka. Rozpoznaj, co jest na zdjęciu

Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do czwartku, do godz. 18.

Przebudowa ul. Kleeberga ma zakończyć się w październiku.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Odpowiedzialni

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 listopada 1992 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r.
- Prawo o ruchu drogowym (Dz .. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41
i Nr 26, poz. 114) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Działania i czynności w zakresie wprowadzania.....

3. Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji
zatwierdza:
1) na autostradach i drogach ekspresowych - Minister
Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii
Komendanta Głównego Policji,
2) na pozostałych drogach - wojewoda, po zasięgnięciu
opinii komendanta wojewódzkiego Policji, a także opinii
zarządu drogi, jeżeli nie jest on wnioskodawcą organizacji
ruchu...

§ 6. Inwestor · zawiadamia organ zarządzający ruchem
oraz komendanta wojewódzkiego Policji o terminie wprowadzenia
organizacji ruchu, wynikającej z wybudowania lub
modernizacji drogi, lub zmianie organizacji ruchu w związku
z wykonywaniem robót albo czynności na drodze co najmniej
na 40 dni przed terminem ich rozpoczęcia....

§ 7. 1. Zadania techniczne związane z organizacją ruchu
na drogach, polegające w szczególności na umieszcżaniu
i utrzymywaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji
świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
wykonuje zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu
organizacji ruchu....

L
Liga do Walki z Hałasem.

Natężenie mieszczące się w granicach 60-75 dB (co stanowi normę akustyczną w polskich miastach) wywołuje szereg anomalii, których nie jesteśmy w stanie wychwycić. Są to niezauważalne zmiany akcji serca, ciśnienia krwi czy rytmu oddychania. Problemy ze snem czy nadpobudliwość dają o sobie znać już przy 55 decybelach, a od takiego hałasu na co dzień uzależnionych jest 65% mieszkańców Starego Kontynentu. Rośnie poziom agresji, człowiek staje się apatyczny, a organizm męczy się przy pewnych dawkach hałasu podobnie jak w przypadku pracy fizycznej. Mimo zmęczenia, występują trudności w zasypianiu, bezsenność, co znacząco wpływa na zdolność koncentracji (poziom jej znacznie spada). Poprzez niemożność skupienia się na wykonywanych czynnościach, spada jakość pracy, co prowadzi do frustracji i różnego rodzaju stresogennych patologii.

Szczególnie duży (negatywny) wpływ hałas ma na rozwój umysłowy dzieci. Jeśli przebywają one w pomieszczeniach o wysokim natężeniu decybeli, powoduje to zakłócenia w procesie kojarzenia i skupiania uwagi, co doprowadzić może do trudności związanych z wykształceniem podstawowych umiejętności edukacyjnych: sprawnego czytania i pisania. Zaburza to także zdolność logicznego myślenia.

 

Najbardziej jednak paraliżuje fakt, że hałas uszkadza nasz system odpornościowy, niestety w dość znacznym stopniu. Osłabienie organizmu wywołane zgubnymi decybelami prowadzi do utrudnienia reakcji immunologicznych, co stwarza warunki do rozwoju infekcji, prowadzących nierzadko do wielu groźnych chorób.

G
Gość

Hałas komunikacyjny powstaje w dwojaki sposób - generowany jest przez silniki samochodowe oraz jest efektem toczenia kół pojazdów o nawierzchnię jezdni. Poziom hałasu drogowego jest bezpośrednio uzależniony od takich czynników, jak: natężenie ruchu, prędkość pojazdów, udział pojazdów ciężkich, płynność ruchu, pochylenie drogi, jakość nawierzchni drogowej.

Poziom hałasu drogowego od krawędzi jezdni można wyliczyć stosując metodę Radosza opartą na metodzie brytyjskiej:

LAeq = 9,7 * log Q + 4,2*log v + 0,11 * pc + 33,4 dB(A)

gdzie:
LAeq - ekwiwalentny A-ważony poziom hałasu dB(A)
Q - średnie natężenie ruchu na drodze (P/h)
v - średnia prędkość ruchu (km/h)
pc - udział pojazdów ciężkich i hałaśliwych w procentach (motocykle, autobusy, ciężarówki)

Przykładowo dla typowej autostrady pozamiejskiej średnie natężenie ruchu wynosi 4 tys. pojazdów na godzinę, średnia prędkość pojazdów 120 km/h, a udział pojazdów ciężkich 20%. Dla powyższych danych poziom hałasu przy krawędzi jezdni autostrady wyniesie:
LAeq = 9,7 * log 4000 + 4,2 * log 120 + 0,11 * 20 + 33,4 = 79,27 dB(A)
Każde podwojenie odległości od źródła dźwięku powoduje jego osłabienie o 3 dB(A). Jednocześnie różnica w poziomie hałasu równa 10 dB(A) odczuwalna jest przez ludzkie ucho jako dwukrotna zmiana jego natężenia.
Dla obszarów cennych przyrodniczo należy przyjąć dopuszczalny poziom hałasu na poziomie 50 dB w dzień i 45 dB w nocy, pamiętając jednocześnie, że niektóre gatunki ptaków opuszczają swoje siedliska, jeśli całodobowy równoważony poziom dźwięku przekracza 40 dB.

Przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się hałasu można na kilka sposobów:
- ekrany i przekrycia akustyczne,
- wały ziemnie,
- tunele drogowe,
- eliminację źródła hałasu (np. cicha nawierzchnia, zmniejszenie prędkości pojazdów na danym obszarze).

G
Gość

Hałas komunikacyjny
Głównym źródłem uciążliwości hałasowej dla ludzi i środowiska, szczególnie w aglomeracjach miejskich, jest komunikacja. Ustawa - Prawo ochrony środowiska zawiera nowe podejście do problemu hałasu komunikacyjnego polegające na ingerowaniu w sposób kompleksowy w cały system komunikacyjny.
Ustawa przewiduje sporządzanie przez starostów map aglomeracji i terenów, na których dopuszczalny poziom hałasu jest przekroczony (art. 118). Sporządzanie map aglomeracji jest obowiązkowe.
Obowiązkowe będzie również wykonywanie pomiarów i sporządzanie co 5 lat przez zarządzających obiektami komunikacyjnymi (drogowymi, kolejowymi i lotniczymi), których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne na znacznych obszarach, map akustycznych terenów, na których prowadzona eksploatacja powoduje przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Mapy te będą stanowiły materiały wyjściowe do tworzenia programów naprawczych w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, przez rady powiatów dla aglomeracji i przez wojewodów dla terenów zagrożonych hałasem powodowanym przez główne obiekty komunikacyjne.
Dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku powodowanego przez poszczególne grupy źródeł hałasu określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 178, poz.1841).
Lp Przeznaczenie terenu Pora dzienna Pora nocna
1 a. Obszary ochrony uzdrowiskowej
b. Tereny szpitali poza miastem 50 45
2 a. Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej
b. Tereny zabudowy związanej ze stałym lub wielogodzinnym pobytem dzieci i młodzieży
c. Tereny domów opieki
d. Tereny szpitali w miastach 55 50
3 a. Tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego
b. Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami rzemieślniczymi
c. Tereny rekreacyjno-wypoczynkowe poza miastem
d. Tereny zabudowy zagrodowej 60 50
4 Tereny w strefie śródmiejskiej miast powyżej 100 tys. mieszkańców ze zwartą zabudową mieszkaniową i koncentracją obiektów administracyjnych, handlowych i usługowych 65 55

R
Riposta cwaniakowi

Wpisujemy w wyszukiwarkę rutek z kielc youtube

M
Mieszkaniec TBS

Jednak direktorze nie wziąłeś pod uwagę naistotniejszej sprawy.1.Kerując tranzyt tirów z dwóch tras ulicą NSZ zwiększył się kilkadziesiąt razy hałas,zwłaszcza w godz 22-6.2.Ulica NSZ pozbawiona jest jakichkolwiek zabezpieczeń w postaci choćby ekranów dzwiękochłonnych.
3.Przy całej trasie znajdują się budynki mieszkalne w postaci bloków.
4.Nie wiem jak inni,ale ja muszę wstać rano o godzinie 4 do pracy.Praca jest ciężka w warunkach temperatury na hali ok.30st.C.Po powroci okna,ani balkonu otworzyć nie mozna.Spać też nie można.Także za niekonsekwętne uprzykszanie mi życia jak i innym współmieszkańcom nie bę dziękował,gdyż skatowany jestem fizycznie jak i psychicznie nieodpowiedzialną decyzją o trazycie tirów w godzinach 22-6 przez ulicę NSZ.

G
Gość

Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich zapewnia, że takie objazdy nie powinny sprawiać problemów. – Trasa jest dosyć prosta, nie sądzę żeby jakikolwiek kierowca próbował wjechać w ulicę Kleeberga z Jana Pawła II, bowiem oznakowanie na tym skrzyżowaniu jest bardzo dobre.A pomyślaty ty chłopie o decybelach od 22 do 6 rano na ulicy NSZ???

G
Gość

W polskim prawie ekrany akustyczne były preferowanym zabezpieczeniem przed hałasem. Uznawano je za podstawowe urządzenie ochrony obiektów i obszarów przed hałasem (§ 179 rozporządzenia Ministra TBiGM z 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie). Dopiero w styczniu 2013 r. minister transportu uchylił ten przepis. Daje to większą swobodę zarządcom dróg i organom zajmującym się środowiskiem w wyborze urządzeń ochrony przed hałasem, ale nie spowoduje, że ekrany znikną.

W czasie boomu drogowego przed Euro 2012 w Polsce obowiązywały bardziej rygorystyczne normy hałasu niż w niektórych bogatych państwach europejskich np. Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Wykonawcy w trakcie budowy dróg dla zabezpieczenia przed hałasem najczęściej stawiali ekrany akustyczne. Minister Środowiska chcąc ograniczyć koszty robót drogowych wybrał najprostsze rozwiązanie problemu. Podwyższył dopuszczalne normy hałasu, nie uwzględniając opinii Ministra Zdrowia i jednostek naukowo-badawczych o negatywnych skutkach tej decyzji.

W październiku 2012 r. Minister Środowiska w ekspresowym tempie wydał rozporządzenie o podwyższeniu dopuszczalnych norm dobowego hałasu drogowego od 3 do 6 dB. Dla terenów zabudowy jednorodzinnej limity po zmianach wyniosły 61 i 56 dB (odpowiednio dla pory dziennej nocnej), dla zabudowy wielorodzinnej i zagrodowej oraz terenów rekreacyjno-wypoczynkowych 65 i 56 dB, W centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców limity zwiększyły się do 68 i 60 dB. Według WHO niekorzystne objawy zdrowotne - zmęczenie, bóle głowy, brzucha, mięśni - obserwowane są już u ludzi narażonych na długotrwały hałas o sile 55 dB. Z kolei u osób stykających się z hałasem w przedziale 60-75 dB znacznie wzrasta ryzyko zawału.

Podniesienie dopuszczalnych poziomów hałasu skutkowało tym, że na mapach akustycznych (narzędzie obrazujące zagrożenia hałasem na terenie aglomeracji) radykalnie zmniejszyła się w dużych miastach liczba mieszkańców do objęcia ochroną przed hałasem, którego poziom WHO uznaje za szkodliwy dla zdrowia. W Warszawie liczba mieszkańców zagrożonych hałasem zmniejszyła się przez to prawie dwukrotnie (z 12 proc. do 7 proc.), a np. w Gorzowie Wielkopolskim aż 10-krotnie (z 19,5 proc. do niecałych 2 proc.).

N
No i

 Obowiązek budowy ekranów akustycznych wynika z aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Zgodnie z art. 112 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego stanu akustycznego środowiska, w szczególności poprzez utrzymanie poziomu hałasu poniżej dopuszczalnego lub co najmniej na tym poziomie oraz zmniejszenie poziomu hałasu co najmniej do dopuszczalnego, gdy nie jest on dotrzymany. Zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, a w szczególności ww. ustawy Prawo ochrony środowiska, obowiązek przestrzegania wymagań w zakresie ochrony przed hałasem emitowanym w związku z eksploatacją drogi krajowej lub autostrady spoczywa na generalnym dyrektorze dróg krajowych i autostrad. Dopuszczalne poziomy emisji hałasu zostały określone w rozporządzeniu ministra środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826, z późn. zm.). W rozporządzeniu tym zostały zróżnicowane dopuszczalne poziomy hałasu zależnie od rodzajów terenów. Należy podkreślić, iż rozporządzenie to określa dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku również dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową. A więc ochroną przed hałasem obecnie muszą być objęte tereny planowane pod zabudowę, a nie tylko faktycznie obecnie zabudowane.

G
Gość

A ekranów brak,,,,,,,,,,,,,,,,,,przy NSZ.

W
Wielki cwaniak

Rosnąca ilość samochodów osobowych i ciężarowych poruszających się po naszych drogach powoduje wzrost natężenia hałasu ulicznego na jaki narażeni są mieszkańcy okolicznych domów. Równocześnie obowiązujące przepisy nakładają na Drogowców obowiązek ograniczenia hałasu ulicznego do poziomu wymaganego odpowiednimi normami i rozporządzeniami. Dotyczy to zarówno dróg nowo projektowanych i budowanych jak i już istniejących w przypadku ich rozbudowy lub modernizacji. W przypadku, gdy drogi nie można poprowadzić w odpowiedniej odległości od zabudowań gwarantującej niski hałas należy wykonać bariery dźwiękochłonne zmniejszające natężenie hałasu ulicznego docierającego do zabudowań. Taką metodą ograniczenia hałasu ulicznego jest budowa w pobliżu dróg pochłaniających Ekranów Akustycznych. 

g
gosc

takie są skutki z rezygnacji z przewozów koleją w kontenerach.

G
Gość

Instalacja świetlna została wyłączona wczoraj około godz. 22.30-patrz monitoring

G
Gość

Popatrz se w monitoring jak nocą tiry w osiedle jadą............

K
Kamerzysta

Niestety tragedia już było ok godziny 8,dwie osobówki............popatrz se w kamere u policjantuchów....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3