Nowe przejście podziemne w centrum Białegostoku (wizualizacje)

AB
Tak będzie wyglądało jedno z wejść do podziemnego przejścia, które powstanie pod skrzyżowaniem alei Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza. Oprócz schodów zostaną też zainstalowane windy.
Tak będzie wyglądało jedno z wejść do podziemnego przejścia, które powstanie pod skrzyżowaniem alei Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza. Oprócz schodów zostaną też zainstalowane windy.
Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, buspasy, a także przejścia podziemne dla pieszych wraz z windami dla niepełnosprawnych - tak będzie wyglądać po przebudowie ulica Piłsudskiego i jej skrzyżowanie z Sienkiewicza.

[galeria_glowna]
Po Lipowej to kolejna modernizacja jednej z najważniejszych ulic w centrum Białegostoku. Obejmie Aleję Piłsudskiego niemal na całej długości, czyli od ronda Lussy do wiaduktu w ulicy Dąbrowskiego. A także ulicę Sienkiewicza na fragmencie od Ogrodowej do Białówny.

Rozpoczną ją w kwietniu Wodociągi Białostockie od przebudowy infrastruktury podziemnej. A za rok przyjdzie czas na konkretne roboty drogowe.

Odnowiona Aleja Piłsudskiego, tak jak obecnie, będzie miała dwie jezdnie, na które przypadać będzie po trzy pasy ruchu. W tym po jednym buspasie w każdą stronę, które ułatwią poruszanie się miejskiej komunikacji. Na skrzyżowaniach powstaną prawo- i lewoskręty.

Po obu stronach ulicy zbudowane zostaną wyodrębnione ścieżki rowerowe. Tylko na krótkim odcinku pomiędzy wiaduktem i ulicą Botaniczną nie powstanie droga dla rowerów. Tędy miłośnicy dwóch kółek poruszać się będą wydzieloną częścią chodnika.

Nowe przejście podziemne i przebudowane mosty w centrum

W ramach inwestycji rozebrane będą mosty nad rzeką Białą - jeden na ulicy Sienkiewicza, drugi na Piłsudskiego. W ich miejsce powstaną nowe. Przy okazji wzmocnione zostaną skarpy rzeki, a także jej dno.

Nowatorskim rozwiązaniem będzie budowa przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Piłsudskiego-Sienkiewicza. Obok schodów, każde zejście wyposażone zostanie w windę. Znajdą się tam także pochylnie dla rowerów.

W przejściu podziemnym przewidziano miejsce na lokale handlowo-usługowe.

W pokonaniu tego miejsca pieszym pomogą drobne udogodnienia. Przejścia wyposażone zostaną w rampy z tworzywa, które pozwolą osobom niewidomym łatwiej je zlokalizować.

Druga nowość w centrum miasta to będą tzw. centra przesiadkowe dla pasażerów autobusów, kursujących nie tylko po mieście, ale i poza nim.

Jeden taki wieloperonowy przystanek powstanie przy Sienkiewicza, w miejscu obecnego przystanku nad Białką. Drugi - w przeciwnym kierunku, na Piłsudskiego, zaraz za skrętem z Sienkiewicza.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Z Malmeda nie dojedziesz do Sienkiewicza bo Białówny jest jednokierunkowa i to w drugą stronę. Żeby dojechać do Legionowej trzeba by było albo jechać prosto Piłsudskiego i skręcać w prawo na rondzie Lussy (i przez Pl. JP II dojechać do Legionowej) albo kręcić się Malmeda-Białówny-Nowy Świat-Liniarskiego-Pl. Uniwersytecki-Skłodowskiej-Legionowa. To byłoby bez sensu.
Jaki Nowy Świat, to z Malmeda nie można prosto pojechać na Liniarskiego, a po za tym to przecież wszystko jest do zrobienia, w tej chwili jest jednokierunkowa ale można to zmienić, przecież i tak chcą tam wszystko modernizować Lipową i ciąg Białówny aż do Grochowej.

O
Obs

Nareszcie będzie można się gdzies odpryskać, zamiast drałować do bunkra na Włókienniczej

G
Gość
Skręt w prawo nie jest tam w ogóle potrzebny, w stronę rynku można pojechać Malmeda, Sienkiewicza i tak jest tylko przelotowa do Legionowej, więc i tak by zostało, ale za to cały ruch na Piłsudskiego i Sienkiewicza byłby ciągły, samochodowy pieszy i rowerowy, mogłyby zostać te sklepiki od strony rzeki i bezproblemowe przejście do parku dla pieszych, można by było nawet zostawić chodnik po lewej stronie jadąc od Rynku. Wszystko jest do zrobienia kwestia tylko pomyślunku.

Z Malmeda nie dojedziesz do Sienkiewicza bo Białówny jest jednokierunkowa i to w drugą stronę. Żeby dojechać do Legionowej trzeba by było albo jechać prosto Piłsudskiego i skręcać w prawo na rondzie Lussy (i przez Pl. JP II dojechać do Legionowej) albo kręcić się Malmeda-Białówny-Nowy Świat-Liniarskiego-Pl. Uniwersytecki-Skłodowskiej-Legionowa. To byłoby bez sensu.
D
Dakoo

Europa Zach usuwa jakiekolwiek oznaki odhumanizowania tkanki miejskiej. Jestem zdziwiony, dlaczego powielamy pomysly z lat 60, 70? Miasto dla aut nie sprawdzilo sie! Spychanie czlowieka pod ziemie aby stworzyc wieksza wygode dla kierujacych? Zbudujmy wiecej miejsc parkingowych w centrum, aby jeszcze bardziej zachecic zmotoryzowanych do uzytkowania aut. Co tam kierunki rozwoju aglomeracji miast holenderskich czy brytyjskich, wlodarze Bialegostoku wiedza lepiej! Zakorkujemy centrum i bedziemy plakac. Tramwaje, skm i buspasy to zlo, bo wies musi swoim autem musi wszedzie dojechac!

a
amra

Mam dwa pytania do autorki artykułu:
1. Niedawno KP pisał o tym, że rowerzyści będą mieli problemy z pokonaniem tego przejścia podziemnego. Czy w ciągu kilku dni zmieniono plany, czy to KP był niedoinformowany?
2. W ubiegłym roku KP interweniował, aby przystanek autobusowy nr 417 SIENKIEWICZA, Rzeka Białka zmienić na SIENKIEWICZA, Rzeka Biała. Bardzo się tym chwaliliście. A teraz pani napisała: Jeden taki wieloperonowy przystanek powstanie przy Sienkiewicza, w miejscu obecnego przystanku nad Białką. Coś jest nie "halo".
Co do planów przebudowy jestem za.

a
amra
Ale przydał by się dodatkowy pas do skrętu w prawo z Sienkiewicza w Aleje w stronę Warszawy.
Bo ci co jadą od Jurowieckiej blokują non-stop prawy pas i to jedyne wąskie gardło tego skrzyżowania!!!!

A skąd wiesz, że nie będzie. W artykule jest napisane: Na skrzyżowaniach powstaną prawo- i lewoskręty. Co ty na to?
g
gość

@gość
Sienkiewicza nie można było puścić wiaduktem bo kosztowałoby to kosmiczne pieniądze, niszczyło ład przestrzenny i było niepraktyczne ponieważ jest tam na tyle ciasno, że nie można by było skręcać np. w prawo z Piłsudskiego w stronę rynku - dodatkowe pasy do skrętu by się po prostu nie zmieściły.
Skręt w prawo nie jest tam w ogóle potrzebny, w stronę rynku można pojechać Malmeda, Sienkiewicza i tak jest tylko przelotowa do Legionowej, więc i tak by zostało, ale za to cały ruch na Piłsudskiego i Sienkiewicza byłby ciągły, samochodowy pieszy i rowerowy, mogłyby zostać te sklepiki od strony rzeki i bezproblemowe przejście do parku dla pieszych, można by było nawet zostawić chodnik po lewej stronie jadąc od Rynku. Wszystko jest do zrobienia kwestia tylko pomyślunku.

M
Marco Polo

A kiedy powstaną przejścia podziemne pod al. Solidarności i ul. J.K. Branickiego przy skrzyżowaniu z ul. E. Orzeszkowej? Myślę, że w ścisłym centrum jest to raczej średnio potrzebne, no ale skoro chodzi tylko o to, żeby zaszpanować przez przyjezdnymi, jakie to mamy fajne centrum miasta, no to OK...

G
Gość

@gość
Sienkiewicza nie można było puścić wiaduktem bo kosztowałoby to kosmiczne pieniądze, niszczyło ład przestrzenny i było niepraktyczne ponieważ jest tam na tyle ciasno, że nie można by było skręcać np. w prawo z Piłsudskiego w stronę rynku - dodatkowe pasy do skrętu by się po prostu nie zmieściły.

@YORGOT
Mniej więcej do połowy roku, później właściciel (znaczy w użytkowaniu wieczystym) zacznie swoją budowę.

Y
YORGOT

Pięknie! Doczekać już się nie mogę tej inwestycji, bo codziennie tamtędy chodzę do pracy. A tak przy okazji: jak długo będzie jeszcze funkcjonował magazyn budowlany na zapleczu obskurnego pasażu z kwiatami przy ul. Sienkiewicza?

g
gość

Jak dla mnie to ten projekt się nie podoba, ja to bym tam zrobił skrzyżowanie bezkolizyjne, na Sienkiewicza z jednej strony i z drugiej jest górka, obie te górki bez problemu można by było połączyć wiaduktem, Piłsudskiego puścić dołem, wiadukt byłby również może przydatny w przypadku powstającej tam galerii.

g
gość

Po obu stronach ulicy zbudowane zostaną wyodrębnione ścieżki rowerowe. Tylko na krótkim odcinku pomiędzy wiaduktem i ulicą Botaniczną nie powstanie droga dla rowerów. Tędy miłośnicy dwóch kółek poruszać się będą wydzieloną częścią chodnika.
A to jest właśnie również przykład debilnego projektowania, przejazd przez wiadukt tylko dla samochodów i dla pieszych, droga dla rowerów razem z chodnikiem o szerokości 1 m, i na dodatek nie po stronie ul. Botanicznej, więc którędy ten rowerzysta przedostanie się na drugą stronę wiaduktu. Tyle lat remontują ten wiadukt ale jakoś nie przyszło nikomu do głowy żeby usprawnić tam ruch pieszych i rowerzystów i to nie tylko do Kolejowej, ale do Solidarności.

G
Gość

Bardzo fajne!!!!!!!!!!

g
gość

Nie ma to jak narzekanie Polaczków. Proszę się powstrzymać od kretyńskich komentarzy, ludzie zamiast cieszyć się, że miasto się rozwija i jest inwestowana kasa w komunikację to wy narzekacie. "Do bani przejście podziemne" "bus pasy po co?"
Zastanawiam się czy wy ma cie we łbach cokolwiek... Zaufajcie ludziom za to odpowiedzialnym, oni znają się na swoim fachu. Ale Polacy słyniemy przecież z szerokiej wiedzy specjalistycznej... Bus pasy ano po to, gdyż jedynym środkiem komunikacji w białym są autobusy. Spowoduje to punktualne i sprawne podróżowanie komunikacją miejską, a co za tym idzie odciąży zdecydowanie ruch w centrum pojazdów osobowych. Ludzie ruszcie łbem myślenie nie boli a jak boli to zostawcie to innym.
Z jednej strony to masz rację ale faktem jest że wszystko ładnie wygląda dopóki jest to projekt, a później jak to się zrobi to wszystko wychodzi bokiem, drogi dla rowerów w Białymstoku to jedna wielka porażka, bus pasy zdają egzamin jak autobus jedzie prosto a w tym przypadku bardzo wiele autobusów skręca w lewo więc jakoś będą się musiały przepychać na lewy pas.
A ci ludzie odpowiedzialni to czasem wychodzą na deb...li, widać to np, na projektowaniu sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych.

Z
Zenon z Kition

Bardzo fajnie! Strasznie lubię podziemia. Będę starał się jak najczęściej tamtędy chodzić. Lubię jeździć po schodach na rowerze, także i w tej kwestii będę zadowolony. Bardzo ładny projekt. Coraz więcej inwestycji czyli coraz większe niezadowolenie przeciwników inwestycji. Dzięki temu jest szansa, że nie wytrzymają i wyjadą z Białegostoku.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3