MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa rodzina Saabów 9-5

Andrzej Matys
Uwspółcześnione, bardziej atrakcyjne i o większym zacięciu sportowym - tak można określić nową rodzinę Saabów 9-5. Zarówno wersje sedan, jak i Sport Kombi zostały wzbogacone o szereg znaczących ulepszeń i udogodnień. Wprowadzono także nowy turbodoładowany silnik wysokoprężny, który w sposób istotny ma wzmocnić pozycję Saaba wśród samochodów luksusowych. Wszystko to dziennikarze mogli poznać podczas ubiegłotygodniowej prezentacji i jazd testowych nowymi modelami aut szwedzkiej firmy.

Dzięki nowej rodzinie 9-5, Saab zapowiada, że po raz będzie w stanie podjąć konkurencję na silnym europejskim rynku luksusowych aut z napędem dieslowskim. Firma liczy, że w ten sposób spełni życzenia klientów, którzy preferują silniki wysokoprężne i oczekują jednocześnie, od turbodoładowanych jednostek Saaba sportowych charakterystyk.

Architektura we wnętrzu

Saab 9-5 - najważniejsze cechy

l nowy turbodoładowany diesel - 3.0 l TiD Common rail, o mocy 176 KM i momencie obrotowym 350 Nm;
l gama silników nowego 9-5 obejmuje pięć jednostek o mocy od 150 do 250 KM (tylko wersje Aero);
l zmiany wyglądu zewnętrznego podkreślają usportowiony charakter nowych 9-5;
l zmieniony system odmian stylistycznych Linear, Arc i Vector zastąpił dotychczasowe oznaczenia; model najsilniejszy nadal nazywa się Aero;
l dzięki zmienionemu podwoziu samochód lepiej reaguje na ruchy kierownicą, kierowca lepiej nad nim panuje, a wahania wzdłużne przy gwałtownym skręcaniu zostały zneutralizowane;
l nowy (w opcji) elektroniczny system stabilizacji ESP poprawia właściwości jezdne i umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad autem;
l nowy (wyposażenie dodatkowe) system podwójnego oświetlenia ksenonowego należy do najlepszych w klasie;
l nowa, adaptacyjna, 5-biegowa przekładnia automatyczna;
l system bezpieczeństwa zbudowany na zasadzie tzw. zrównoważonych sił kieruje obciążenia kolizyjne na części konstrukcji, gdzie spowodowanie obrażeń pasażerów jest mniej prawdopodobne;
l nowe, adaptacyjne, czołowe airbagi z układem wykrywania obecności pasażera, nowe pasy bezpieczeństwa o lepszych parametrach użytkowych.

Starannie dopracowano wygląd zewnętrzny nowych Saabów 9-5, wprowadzając subtelne zmiany nadające samochodom bardziej sportowy i współczesny wygląd. Po raz pierwszy zastosowano przezroczyste układy reflektorów głównych, w których można także zastosować (jako wyposażenie dodatkowe) podwójny system oświetlenia ksenonowego, wyznaczający nowe standardy w swojej dziedzinie.
Jeśli chodzi o wnętrze, wprowadzono nowy, uniwersalny system doboru elementów wystroju i wyposażenia - określany przez Saaba, jako tzw. formy - który zastąpił używane dotychczas nazewnictwo wersji.
- Formy, przeniesione na grunt motoryzacji za świata architektury, umożliwiają klientom wybór najbardziej odpowiadającej im wersji auta - od wystroju wnętrza do rodzaju silnika. W nowym systemie klient może zdecydować się na prosty, szwedzki wystrój Linear, bardziej tradycyjną - Arc, czy też bardzo nowoczesna, sportową - Vector. Natomiast formę Aero zarezerwowano dla wersji o najwyższych osiągach, oferowanych wyłącznie z 2.3 l, turbodoładowanym silnikiem o mocy 250 KM - wyjaśniła Monika Krzesak, rzecznik prasowy Almeco, polskiego importera Saaba

Wszechobecne turbo

Liczba wersji silnikowych w nowej rodzinie Saabów 9-5 wzrosła do pięciu, przy czym wszystkie te silniki posiadają turbodoładowanie. Do najważniejszych zmian trzeba zaliczyć debiut turbodoładowanego silnika wysokoprężnego o sportowej charakterystyce. Ten 176-konny, 3-litrowy i 6-cylindrowy motor widlasty z wtryskiem paliwa w technologii Common rail (oznaczany TiD) - to absolutnie nowa konstrukcja, po raz pierwszy prezentowana w ubiegłym roku na salonie w Paryżu.
Do silnika wysokoprężnego dołączyła wzmocniona wersja jednostki znanej z modelu Aero - moc tego 2,3-litrowego, oczywiście turbodoładowanego motoru, oznaczonego TS (Turbo Sport) została zwiększona do 250 KM.
Dzięki całkowicie nowej, 5-biegowej przekładni automatycznej, zdolnej przenieść pełne 350 Nm momentu obrotowego silnika TS, wersje Aero z przekładnią automatyczną zyskały dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego. Nowa przekładnia, która cały czas monitoruje warunki swej pracy i przystosowuje się do aktualnego stylu jazdy kierowcy, zastąpiła poprzednią 4-biegową przekładnię automatyczną.

Elektronika w zawieszeniu

Saab 9-5 Sedan/Sport Kombi

Wybrane silniki i osiągi

Benzynowy 2.0 l (1985 ccm)
l 4-cylindrowy - skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna (M)/5-biegowy automat (A);
l moc - 150 KM przy 5500 obr./min, maksymalny moment obrotowy - 240 Nm 1800-3500 obr./min., maksymalne ciśnienie ładowania - 0,40 bara;
l Vmax: M (Sedan/SportKombi) - 215/210 km/h, A - 210/205 km/h
l 0-100km/h: M - 9,8 sek./10,2 sek., A - 11,6 sek./12,5 sek.;
l zużycie paliwa (miasto/teren/średnie):
Sedan (M) - 13,0/6,9/9,2 l/100 km, SportKombi (M) - 13,3/7,1/9,4 l/100 km;
Sedan (A) - 14,9/7,6/10,3 l/100 km, SportKombi (A) - 15,1/7,9/10,6 l/100 km.

Benzynowy 2.3 TS (2290 ccm)
l 4-cylindrowy - skrzynia 5-biegowa mechaniczna (M)/5-biegowy automat (A);
l moc - 250 KM przy 5300 obr./min., moment obrotowy - 350 Nm przy 1900-4000 obr./min. lub 370 Nm z overboostem, maksymalne ciśnienie ładowania - 1,0-1,4 bar;
l Vmax: M - 250/245 km/h, A - 250/245 km/h
l 0-100 km/h: M - 6,9 sek./7,3 sek., A - 8,2 sek./8,5 sek.;
l zużycie paliwa:
Sedan (M) - 12,8/6,4/8,8 l/100 km, SportKombi - 12,9/6,7/9,0 l/100 km;
Sedan (A) 14,8/6,8/9,8 l/100 km, SportKombi (A) - 15,3/7,1/10,1 l/100km.

Diesel 3.0 V6 TiD (2962 ccm)
l silnik 6-cylindrowy w układzie V, wysokoprężny; skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna;
l moc 176 KM przy 4000 obr./min., maksymalny moment - 350 Nm przy 1800-3000 obr./min., maks. ciśnienie ładowania - 1,3 bara;
l Vmax: Sedan - 215 km/h, SportKombi - 210 km/h
l 0-100 km/h: 9,3 sek./9,8 sek.;
l zużycie paliwa:
Sedan - 10,1/5,9/7,4 l/100 km; SportKombi - 10,3/6,0/7,6 l/100 km.

Również podwozie rodziny 9-5 zostało w znacznym stopniu przebudowane. Dzięki temu każdy z modeli zyskał bardziej sportowy charakter, ma lepszą dynamikę, pewniej zachowuje się na zakrętach i precyzyjniej prowadzi.
Po raz pierwszy w historii Saaba można zamówić, jako wyposażenie dodatkowe, układ ESP (Electronic Stability Programme - Elektroniczny System Stabilizacji) opracowany specjalnie po to, aby zapewnić kierowcy lepsze, czyli bardzo bezproblemowe, panowanie nad szybkim samochodem w warunkach bliskich utraty przyczepności. System ten, oferowany w pakiecie z ulepszonym systemem ABS oraz systemem kontroli trakcji (TCS) jest, zdaniem konstruktorów nowego Saaba 9-5, zdecydowanie najlepszy w swej klasie.

Samochód jak twierdza

Na koniec sprawa, której Saab zawsze poświęcał wiele miejsca, czyli bezpieczeństwo. W nowych modelach zostało podniesione na jeszcze wyższy poziom, choć jak wiadomo Saab od początku buduje swoją rodzinę 9-5 według filozofii realnego bezpieczeństwa i zasady tzw. zrównoważonych sił.
Teraz Saab 9-5 zapewnia lepszą ochronę kolan kierowcy i pasażera na przednim fotelu, ponadto wyposażony jest w: nową odkształcalną kierownicę, podsufitkę do lepszego rozkładu siły zgniotu, adaptacyjne poduszki powietrzne z układem wykrywania obecności pasażera, nowe pasy bezpieczeństwa, spełniające wymagania najnowszych przepisów amerykańskich, specjalnie wzmocnioną tylną kanapę (przy zderzeniu czołowym na bagaż działa przyspieszenie 30g, czyli 80 kg bagażu ma masę 2400 kg) oraz uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych systemu Isofix.
- Wprowadziliśmy szereg znaczących zmian, dotyczących praktycznie każdego aspektu produkcji i projektowania pojazdu - stwierdził Peter Augustsson, prezes Saab Automobile AB. - Dzięki temu nowy Saab 9-5 bardzo różni się od modelu, który wypuściliśmy w 1997 roku. Samochód prowadzi się bardziej sportowo, ma nowocześniejszy wygląd i oferujemy do niego silniki znacznie zwiększające jego atrakcyjność. Nowy 9-5 nadal jest adresowany do indywidualistów ceniących szwedzkie wzornictwo oraz rekordowo wysoki poziom bezpieczeństwa w realnych sytuacjach drogowych.

Test swobodnej głowy

Nowy Saab 9-5 (po 2 latach badań) spełnia amerykańskie normy ochrony głowy. W nowym teście Free Motion Head (test swobodnej głowy) -"strzela się" atrapą głowy w różne miejsca powyżej linii okien i z odkształceń określa siłę uderzenia, które nie może przekroczyć zadanej wartości.
Aby spełnić te wymagania podsufitka została wyłożona lepiej absorbującą wyściółką, podobnie jak okolice słupków A, B i C (pierwszy, środkowy i tylny). Nawet zatrzaski osłon przeciwsłonecznych są teraz całkowicie odkształcalne. Inne elementy systemu to foteliki Isofix, oraz specjalne siedzenie dla starszych dzieci (wyciągane z oparcia tylnej kanapy).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny