Natalia Kotrys: - Ten tytuł to dla mnie dowód uznania

red.
Natalia Kotrys zwyciężyła w swojej kategorii w całym województwie podlaskim.
Natalia Kotrys zwyciężyła w swojej kategorii w całym województwie podlaskim. archiwum prywatne
Udostępnij:
Natalia Kotrys zwyciężyła w województwie podlaskim, w plebiscycie Nauczyciel na Medal, w kategorii Nauczyciel szkoły ponadpodstawowej. Pracuje w Zespole Szkół Zawodowych w Hajnówce.

Jakiego przedmiotu Pani naucza?
Jestem nauczycielem przedmiotów zawodowych w kształceniu teoretycznym i praktycznym w zawodzie technik logistyk. Uczę takich przedmiotów, jak: podstawy logistyki, przyjmowanie i wydawanie zapasów, przechowywanie zapasów, organizowanie pracy magazynu, obsługiwanie klientów i kontrahentów. Posiadam też przygotowanie do nauczania przedmiotów ekonomicznych oraz matematyki.

Dlaczego wybrała Pani właśnie ten zawód?
Od dawna wiedziałam podświadomie, że mam predyspozycje do tego, by uczyć innych. Jeszcze w liceum często pomagałam koleżankom i kolegom w nauce. Moja kariera zawodowa nie zaczęła się w szkole, ale nawet pracując na innych stanowiskach, zawsze pełniłam w pracy funkcje trenerskie i wdrażałam innych pracowników w zadania, szkoląc ich. Z czasem stwierdziłam, że uczenie sprawia mi wiele satysfakcji, zrobiłam przygotowanie pedagogiczne i rozpoczęłam pracę jako nauczyciel przedmiotów zawodowych. Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że zawód nauczyciela to moje powołanie. Teraz już wiem, że moja droga dojścia do zawodu nauczyciela była właściwa. Pracując w innych branżach, poznałam rynek pracy z punktu widzenia pracodawcy i pracownika, teraz mogę w oparciu o te doświadczenia lepiej przygotować ucznia do pełnienia różnych funkcji na rynku pracy.

Co najbardziej lubi Pani w swojej pracy?
W mojej pracy najbardziej cenię różnorodność, kontakt z młodzieżą oraz nieustanne doskonalenie swojego warsztatu pracy. W mojej pracy każdy dzień jest inny, nie ma czasu na monotonię. Praca z uczniami z jednej strony jest wymagająca, ale z drugiej strony daje możliwości realizowania własnych pomysłów. Ode mnie zależy, w jaki sposób zorganizuję proces kształcenia, poprowadzę lekcje, jakie pomoce dydaktyczne zastosuję, ale kreatywność uczniów często modyfikuje moje plany. To pozwala mi nieustannie doskonalić swój warsztat pracy.

Jakie wydarzenie, dziecko, sytuacja z życia szkolnego najbardziej utkwiła Pani w głowie?
Trudno mi przytoczyć jedną konkretną sytuację lub osobę. Na pewno najbardziej zapamiętam swój pierwszy dzień w szkole oraz dzień, w którym po raz pierwszy spotkałam się z moją klasą jako wychowawca.

Jaka współcześnie jest rola nauczyciela, Pani zdaniem? Co stara się Pani przekazać młodzieży?
Na przestrzeni lat rola nauczyciela ulega dynamicznym zmianom. Nauczyciel współcześnie jest partnerem ucznia, często nie podaje gotowych rozwiązań, a motywuje do samodzielnego ich poszukiwania. Rola nauczyciela polega nie tylko na przekazaniu książkowej wiedzy, ale przede wszystkim - na przygotowaniu ucznia do wejścia na rynek pracy. Podczas zajęć praktycznych staram się tworzyć środowisko do rozwoju kreatywności, nabywania pożądanych na rynku pracy umiejętności.

Jakie są Pani sprawdzone sposoby na to, by wiedza łatwiej wchodziła uczniom do głowy?
Bardzo lubię pracować z wykorzystaniem metod aktywizujących, cenię sobie pracę w grupach i partnerstwo. Zauważyłam, iż nauka, która przebiega w atmosferze życzliwości, nieskrępowania, otwartości, sprzyja efektywności oraz skuteczności w przyswajaniu wiedzy, a wykonywanie zadań w grupach sprzyja zaangażowaniu całej klasy w uczenie się.

Jak zareagowała Pani na informację o nominacji do plebiscytu?
Informacja o nominacji bardzo mnie ucieszyła. Była dla mnie niesamowitym zaskoczeniem i wyróżnieniem. To dowód uznania dla mojej pracy ze strony uczniów i rodziców.

Jakie cechy powinien posiadać dobry nauczyciel?
Dobry nauczyciel powinien być otwarty, komunikatywny, gotowy na zmiany i przede wszystkim, pozytywnie nastawiony do ucznia.

Rodzice i dzieci często nie wiedzą, jaką wybrać szkołę po podstawówce. Co mogłaby Pani im doradzić?
Moim zdaniem wspieranie dzieci w zakresie formowania preorientacji zawodowej powinno rozpoczynać się od najwcześniejszych etapów edukacyjnych. Wybór zawodu nie powinien być decyzją przypadkową i dokonywaną dopiero w ósmej klasie szkoły podstawowej. Zintegrowany system doradztwa edukacyjno-zawodowego powinien umożliwić uczniom poznanie i ocenę ich zainteresowań oraz predyspozycji zawodowych, by ułatwić im podejmowanie wyborów zawodoznawczych. Dobrze byłoby, gdyby rodzice również uczestniczyli w tym procesie. Mając wiedzę w zakresie swoich predyspozycji i zainteresowań, można już dokonać wstępnego wyboru pomiędzy liceum a szkołą uczącą zawodu. My organizujemy dni otwarte i chętnie prezentujemy atuty nauki w technikum oraz szkole wielobranżowej.

Czy jest coś, co chciałaby Pani dodać od siebie?
Chciałabym bardzo serdecznie podziękować wszystkim osobom, które na mnie głosowały.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

8 . Etap prac poszukiwawczych w więzieniu na Rakowieckiej

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie