Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na świętach nie oszczędzamy

Barbara Kociakowska [email protected] tel. 85 748 74 53
sxc.hu
sxc.hu
Mieszkańcy wielu krajów w obliczu gospodarczej recesji zaciskają pasa i ograniczają świąteczne wydatki, a Polacy na świętach oszczędzać nie zamierzają.

Polska rodzina planuje przeznaczyć na Boże Narodzenie około 1 950 zł – o cztery procent więcej niż w roku ubiegłym. Co ciekawe, planujemy wydać na święta więcej niż bogaci Niemcy.

Choć 35 proc. Polaków spodziewa się, że w najbliższym czasie sytuacja gospodarcza w kraju pogorszy się, to i tak nie zamierza oszczędzać na świątecznych wydatkach – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Deloitte. Podobnie zamierzają postąpić tylko jeszcze mieszkańcy dwóch europejskich państw: Czech i Ukrainy.

Dr Edyty Jurczak Pejko z WSE w Białymstoku i Uczelni Jańskiego w Łomży wyniki tych badań wcale nie dziwią.

– Polacy są narodem, który przywiązuje olbrzymią wagę do świąt, zwłaszcza Bożego Narodzenia – mówi. – Celebrujemy je przy suto zastawionych stołach przez trzy dni.

Zobacz także. Świąteczne zakupy. W centrach handlowych już świątecznie

Obowiązuje zasada „zastaw się a postaw się”.

Zastanawia się ona, czy autorzy badań uwzględnili inflację. Jeśli nie, to tak naprawdę na święta wydamy tyle samo co w ubiegłym roku.

– Życzyłabym sobie i innym, by rzeczywiście poziom wydatków świątecznych przekroczył ten z ubiegłego roku – mówi Edyta Jurczak-Pejko. – Świadczyłoby to bowiem o dobrych nastrojach Polaków, co jest ważne dla rozwoju gospodarczego. Niestety, obawiam się, że i Polacy zaczną zaciskać pasa. Sytuacja na rynku pracy się pogarsza, w wielu przedsiębiorstwach planowane są zwolnienia grupowe, bezrobocie rośnie.

Sklepy już liczą zyski

Polacy najwięcej pieniędzy w tym roku wydadzą na prezenty (będzie to 41 proc. świątecznego budżetu) oraz żywność (40 proc.). Po 10 proc. budżetu przeznaczą na świąteczne spotkania towarzyskie i podróże.

Nic dziwnego, że dla sklepów grudzień to najważniejszy miesiąc w całym roku. A ze świąteczną ofertą wystartowały już na początku listopada.

Zobacz także. E-biznes. Zarabiaj zamiast wydawać w te Święta

– Tak naprawdę ludzie rozkładają sobie zakupy na dwa miesiące – mówi Agnieszka Łukiewicz-Stachera, rzecznik prasowy sieci Real. – W listopadzie najczęściej kupują artykuły przemysłowe, środki czystości, część prezentów oraz artykuły spożywcze o przedłużonym okresie trwałości, np. rodzynki, mak w puszcze. W grudniu natomiast zaopatrują się w produkty świeże: twaróg, jajka, mięso, karpia.

Jak mówi, widać, że Polacy przywiązują dużą wagę nie tylko do suto zastawionego stołu i prezentów. Dla dorosłych najchętniej wybieramy zestawy kosmetyczne. Natomiast dla dzieci w tym roku chętnie kupujemy zabawki interaktywne, klocki Lego, które są popularne od lat.

– Coraz większą popularnością cieszą się gry planszowe – mówi Agnieszka Łukiewicz-Stachera.

Klienci sieci Auchan najwcześniej – bo przed Mikołajkami – zaczynają kupować zabawki.

– Potem sięgają po inne prezenty: kosmetyki, małe agd, artykuły elektroniczne i informatyczne – mówi Dorota Patejko, rzecznik prasowy Auchan.

 

Ile mieszkańcy poszczególnych państw w Europie zamierzają wydać w tym roku na święta? (średnio w euro)

Źródło: Deloitte

 

Zobacz także. Karp będzie droższy niż przed rokiem

Lubimy świąteczny nastrój

Nie oszczędzamy także na świątecznych dekoracjach. Na przykład w sieci Real widać coraz większe zainteresowanie ręcznie malowanymi bombkami, wiankami przeznaczonymi do zawieszania na drzwiach zewnętrznych domów.

– Dobrze sprzedają się też serwetki i obrusy ze świątecznymi motywami oraz świeczki – dodaje rzecznik prasowy Realu.

Auchan w minionym roku wprowadził do swojej oferty nowości w dekoracjach świątecznych, np. choinki ubrane kolorystycznie, bombki robione ręcznie, dziergane na szydełku itp.

– Spotkały się one z zainteresowaniem ze strony klientów – mówi Dorota Patejko. – W tym roku rozszerzyliśmy ofertę o dekoracje ekologiczne.

Tradycja ważniejsza niż kryzys

Inne kraje europejskie przeraziły się kryzysu – mówi prof. Tadeusz Popławski, socjolog z Politechniki Białostockiej. – Polska jest wyjątkiem. U nas święta są obfite, a prezenty też nie mogą być symboliczne, tak jak np. w Anglii. Jeśli kogoś obdarowujemy, to chcemy, by zapamiętał nasz prezent.

Jak dodaje, duże znaczenie ma też rodzinność tych świąt. W tzw. szerokiej rodzinie nie wypada obniżać poziomu świętowania. Jeżeli rodzina się spotyka, to spotkanie takie musi być wystawne.

Z ankiety przeprowadzonej przez Deloitte wynika, że w tym roku ponad 60 proc. Polaków zamierza obdarować bliskich kosmetykami, bądź perfumami (w większości państw europejskich jest to także najpopularniejszy prezent). Na drugim miejscu listy z prezentami znajduje się biżuteria i zegarki (32 proc.) oraz książki (32 proc.).

Z badań wynika, że zarówno wśród Polaków, jak i Europejczyków najbardziej pożądanymi prezentami są przede wszystkim książki, a dopiero później kosmetyki i perfumy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny