MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kupuj, ale z głową

Monika Kosz-Koszewska
W razie problemów ze świątecznymi zakupami moża zwrócić się do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Pod numerem tel. (085) 742-80-52 dyżurują od poniedziałku do piątku prawnicy, którzy udzielają bezpłatnych porad prawnych.
W razie problemów ze świątecznymi zakupami moża zwrócić się do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Pod numerem tel. (085) 742-80-52 dyżurują od poniedziałku do piątku prawnicy, którzy udzielają bezpłatnych porad prawnych. fot. Wojciech Wojtkielewicz
Jak nie dać się oszukać w przedświątecznym szale zakupów. Jak uniknąć problemów ze zwrotem towarów.

Przed świętami ogarnia nas gorączka zakupów, kupujemy dużo i w pośpiechu. Często przy kasie okazuje się, że promocja wcale nie oznacza lepszej ceny, a po rozpakowaniu prezentów nagle wychodzi na jaw, że towar jest wadliwy. Inspekcja Handlowa radzi, co robić w takich sytuacjach.

Po pierwsze: pytaj i sprawdzaj

- Robiąc zakupy musimy kierować się zdrowym rozsądkiem. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących towaru, konsument ma prawo pytać sprzedawcę, a ten ma obowiązek udzielić informacji. Co więcej, w sytuacji kiedy zapewni konsumenta o właściwościach towaru, których ten nie posiada, może to być podstawą do reklamacji - wyjaśnia Leszek Mironiuk, rzecznik Inspekcji Handlowej w Białymstoku. - Dokonując zakupów, warto zapytać, czy dany towar można będzie zwrócić lub wymienić. Zawsze żądajmy potwierdzenia zakupu. Takim dowodem może być paragon, ale także zwykła kartka z nazwą towaru, jego ceną i podpisem sprzedawcy. Taki dokument może być także podstawą zwrotu. Ustawowo reklamacja może być dokonana w ciągu dwóch lat.

Sprzedawca ma obowiązek umożliwić sprawdzenie towaru.

- Dziecku trudno jest wytłumaczyć, że Mikołaj przyniósł niesprawną zabawkę. Dlatego zawsze towar należy sprawdzić w sklepie. Zwłaszcza istotne jest to w przypadku sprzętu elektronicznego i AGD. Musimy też pamiętać o podbiciu karty gwarancyjnej - zaleca rzecznik. - Jeśli mówimy już o zabawkach, zawsze zwracajmy uwagę, czy towar jest adekwatny do wieku dziecka. Mimo oznaczeń, może zdarzyć się, że zabawka jest wykonana ze słabego plastiku, który łatwo rozbić na ostre kawałki, albo ma niebezpieczne elementy.
P jak promocje i podróbki

Aby ustrzec się przed podróbkami, klient musi zwracać uwagę, czy na opakowaniu znajdują się dane identyfikujące producenta lub importera - przestrzega Mironiuk.
Inspekcja zwraca uwagę, że na rynku pojawia się coraz więcej perfum i innych kosmetyków, których opakowania imitują szatę graficzną produktów znanych marek. Pamiętajmy też, że płyty z uwidocznionym na okładce nazwiskiem gwiazdy, wcale nie muszą być przez nią nagrane!

Pamiętajmy, że towary zakupione w promocjach można również reklamować. Jeśli są one przecenione ze względu na wadę, to możemy je zwrócić jedynie wtedy, gdy okaże się, że zakup ma jeszcze inne usterki. A jak się nie naciąć na fałszywe promocje?

- W miarę możliwości cenę każdego towaru należy sprawdzić skanerem. Jeśli coś jest promocją, musi być podana stara cena - mówi Mironiuk. - Często okazuje się też, że zestawy promocyjne są droższe, od osobno sprzedawanych produktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny