Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kryzys pojechał po Pontiacu

Redakcja
Ikony amerykańskiej motoryzacji - koncern General Motors i Chrysler ogłaszają wielki plan ratunkowy. Tną koszty, zmniejszają liczbę produkowanych modeli. Dla Amerykanów oznacza to m.in.

pożegnanie z legendą i synonimem prestiżu - luksusowym Pontiacem.

Zarząd koncernu GM uważa, że firma aby przetrwać, musi produkować mniej marek samochodów. Zaoszczędzone środki przeznaczyć na lepsze, tańsze w eksploatacji i cieszące się powodzeniem na rynku modele. Chrysler wciąż czeka na inwestora - informuje "Gazeta Prawna" w portalu Forsal.pl.

Zmagając się z finansowymi problemami koncern GM zamierza inwestować tylko w kluczowe dla powodzenia marki, oświadczył podczas otwarcia salonu motoryzacyjnego w Genewie, wiceprezes ds. finansowych Fritz Henderson. - Myślę, że GM pozostanie globalnym koncernem. Ale musimy być realistyczni, gdyż warunki wymagają od nas podejmowania wielu bardzo trudnych decyzji. Musimy zmniejszyć ilość marek pojazdów i skupić się na tych, które gwarantują sukces sprzedaży - dodał.

- Spadnie więc rola modeli typu Hummer, Saturn czy szwedzkiego Saaba, a Pontiac stanie się wręcz niszowym autem – zapewnił. Gigant, który otrzymał już 13,4 mld dolarów pomocy od rządu, pod koniec lutego przyznał, że potrzebuje faktycznie 16,6 mld dolarów by uniknąć bankructwa, w tym co najmniej 2 mld dolarów do końca marca.

- Jesteśmy prawie pewni, że możemy wykonać nasz program naprawczy i stworzyć markę, która z sukcesami będzie podążać do przodu. Ale wszystko zamyka się w przychodach - podkreślił.

Zapewnił, że nawet w okrojonej postaci, koncern nie będzie miał problemów z uzyskaniem odpowiednich wskaźników ekonomicznych, które faktycznie sprowadzają się do ograniczenia kosztów. – Mamy wiele wyzwań przed sobą i problemów w samym GM, ale nasz ogrom nie ma znaczenia – zapewnił.

GM po dramatycznych rozmowach ze związkowcami z United Auto Workers jest na najlepszej drodze, żeby obniżyć koszty na każdym produkowanym aucie o 5 tys. dolarów do 2010 r. Wzorem są tu Japończycy z koncernu Toyota, którzy mają fabryki w USA. Poprawić ma się też wygląd aut, które „mają być takie, jakich pragną klienci”.

Już wcześniej koncern zainwestował 1 mld dolarów w model Volt napędzany bateriami litowo-jonowymi. Samochód ma się pojawić na rynku w przyszłym roku. Najpierw miano nawet budować nowe zakłady, ale z racji konieczności oszczędzania znaleziono miejsce w starych. W ten sposób GM „ugryzie” kawałek rynku samochodów ekologicznych, którego obroty do 2030 r. mają wzrosnąć, zdaniem ekspertów firmy AllianceBernstein, do 150 mld dolarów.

Coraz bardziej w strategii firmy liczy się także rynek chiński, gdzie ciągle rośnie produkcja i sprzedaż aut ze znaczkiem GM. W sumie więc do 2010 r. gigant ma się przekształcić w mniejszy, bardzie innowacyjny, a przede wszystkim konkurencyjny organizm, który da radę nawet kryzysowi, jaki gnębi obecnie cały świat, zwłaszcza USA. Nie będzie to na pewno łatwe, gdyż straty w IV kwartale wyniosły 9,4 mld dolarów.

O wiele gorsza jest sytuacja Chryslera, choć jego wyniki finansowe nie są tak porażające, jak GM. Firma po prostu przespała 10 lat związków z niemieckim Daimlerem.

Po rozwodzie Niemcy zabrali kluczowych inżynierów od technologii i projektowania. Ponadto Daimler nie dał ani grosza do dziś za 19,9 proc. udziałów, jakie zostawił w firmie amerykańskiej.Pozostałe 80,1 proc. należy do funduszu inwestycyjnego Cerberus Capital Management i wszystko wskazuje, że jego udziałowcy będą chcieli „wyjść” czym prędzej z przynoszącej straty inwestycji.

Nigdy nie traktowali Chryslera długofalowo. Nastawieni na szybki zysk, rozczarowani, pozbyli się w ramach oszczędności cennego studia projektowania aut. W efekcie na styczniowym salonie w Detroit nie pokazano żadnego nowego modelu. Linie montażowe Chryslera są puste, gdyż wstrzymano nawet montaż obiecującego swego czasu modelu PT Cruiser.

Źródło: Forsal.pl

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny