Spis treści
Karty Pokemon, czyli Pokemon Trading Card Game
Pokemon Trading Card Game to istniejąca od 1996 roku gra karciana, w której główną rolę grają tytułowe kieszonkowe stworki. Od czasu premiery, dzięki dużej popularności nieprzerwanie wydawane są kolejne zestawy i dodatki, które wprowadzają nie tylko stworki z nowych generacji, ale również nowe mechaniki i zasady. Popularność PTCG utrzymuje się na wysokim poziomie, dzięki czemu co rok rozgrywane są mistrzostwa świata czy regionów.
Co musisz mieć, aby móc grać?
PTCG to gra dwuosobowa, gdzie każdy z graczy dysponuje własną talią, którą może wcześniej dowolnie modyfikować. Jeden mecz trwa od 15 do 45 minut. Wygrywa osoba, która jako pierwsza pokona sześć Pokemonów przeciwnika, a tym samym zbierze sześć kart Nagrody. Jeśli graczowi na początku tury zabraknie kart w talii, przegrywa. Gracz ponosi porażkę również w przypadku, gdy jego aktywny Pokemon zostanie znokautowany, a na ławce nie ma żadnego Pokemona podstawowego, którego można wysłać do walki.
Na początku warto wspomnieć o tym, co należy posiadać, aby w ogóle móc rozpocząć zabawę z kartami Pokemon. Niezbędne są:
- Talia składająca się z dokładnie 60 kart - najczęściej składająca się z 20 kart Pokemonów, 20 kart Trenerów oraz 20 kart Energii;
- Znaczniki obrażeń i statusów - obecnie najpopularniejsze są w formie kostki lub żetonów;
- Płaska powierzchnia do gry - wystarczy spory stół lub kawałek podłogi. Dostępne są również specjalne maty do gry, porządkujące pole bitwy.
Do rozpoczęcia przygody najlepiej zaopatrzyć się w któryś z zestawów startowych, zawierających pełną, gotową talię wraz ze wszystkimi akcesoriami. Karty w takim pakiecie dopasowane są do siebie w taki sposób, aby świetnie pokazywać wszystkie elementy mechaniczne rozgrywki.
Początek rozgrywki
- Na początku gry należy ustalić, kto rozpoczyna zabawę. Używa się do tego standardowej sześciostronnej kostki lub monety. Jeden z graczy wybiera numery nieparzyste, a drugi parzyste, lub alternatywnie - odwrotną stronę monety. Gracz, który wybrał właściwą stronę, może zdecydować, kto zaczyna.
- Obaj gracze tasują swoje talie, po czym z wierzchu dobierają po 7 kart do ręki, nie pokazując ich przeciwnikowi.
- Każdy z graczy sprawdza, czy w startowej ręce znajduje się Pokemon typu podstawowego (BASIC). Jeśli nie, wszystko, co znajduje się w ręce, wtasowywane jest z powrotem do talii, po czym dobiera się 7 nowych kart. Czynność tę powtarza się tyle razy, ile trzeba, aż obaj gracze będą mieli Pokemona typu podstawowego. Co ważne, za każde przetasowanie przeciwnika, w chwili, gdy drugi gracz nie musiał wykonywać przetasowania, może on (nie musi) dobrać dodatkową kartę.
- Obaj gracze wybierają następnie jednego Pokemona typu podstawowego jako swojego aktywnego Pokemona, kładąc go w centrum pola rozgrywki. Podstawowe Pokemony mogą być również umieszczane na ławce rezerwowych, jeśli tego chce gracz. Maksymalna ilość Pokemonów znajdujących się na ławce to pięć.
- Na końcu, każdy gracz dobiera 6 kart z wierzchu swojej talii i odkłada je grzbietami w górze po lewej stronie pola gry. Są to karty Nagrody.
Przebieg gry w karty Pokemon
Rozpoczyna gracz, który wygra rzut kostką/monetą. Gracz rozpoczynający NIE może zaatakować ani zagrać karty Wspierającego.
Każda tura składa się z następujących czynności:
Wyciągnij jedną kartę ze swojej talii do swojej ręki.
Opcjonalnie, wykonaj wybrane akcje w dowolnej kolejności:
- Zagraj karty Pokemonów w dowolnej ilości,
- Zagraj karty Trenerów (TRAINER) w dowolnej ilości (Wspierający - SUPPORTER i Stadion - STADIUM może być użyty tylko raz na turę),
- Dołącz jedną kartę Energii do dowolnego Pokemona.
Gdy Pokemon ma wymaganą liczbę kart energii, by użyć którejś z wylistowanych na karcie zdolności, może zaatakować. Pokemon najczęściej ma kilka różnych opcji ataku, które wymagają różnej liczby kart energii.
Po zaatakowaniu tura przechodzi na przeciwnika.
Atakowanie
Kiedy atakujesz przeciwnika, jego aktywny Pokémon otrzymuje obrażenia równe sile ataku, którym zdecydujesz się uderzyć. Zaznacza się to, umieszczając kostkę lub licznik obrażeń na wierzchu uszkodzonego Pokemona. 1 oczko kostki liczy się jako 10 punktów obrażeń. Dodatkowo aktywowane zostaną również wszelkie możliwe efekty ataku twojego Pokemona. Nie wszystkie ataki mają jakiś efekt. Ważne są też typy kart, jednak te omówimy w osobnym artykule.
Pokemon przeciwnika zostaje znokautowany, gdy skończą mu się punkty zdrowia. Trener znokautowanego Pokemona zmienia wtedy kartę na wybraną przez siebie, z puli oczekujących na ławce. Gracz, który znokautuje Pokemona, otrzymuje jedną kartę Nagrody, a gra toczy się dalej (niektóre Pokemony mogą zdobyć więcej niż jedną kartę nagrody, o czym artykuł pojawi się wkrótce). Pierwszy gracz, który odbierze sześć kart nagród, zostaje zwycięzcą.
Ewolucje
Jedną z podstawowych mechanik Pokemon Trading Card Game są ewolucje. Kluczowym elementem rozgrywki jest posiadanie w swojej talii kart, które pozwolą na jak najszybszą ewolucję podstawowego Pokemona i wyposażenie go w odpowiednie karty Energii. Ewolucję można wykonać turę po zagraniu karty Pokemona, kładąc na niej kartonik obrazujący kolejny etap ewolucji stworka. Jednocześnie wszelkie efekty, przedmioty oraz obrażenia umieszczone na karcie nie ulegają zmianie.
Oto wszystkie podstawowe informacje, jakie należy przyswoić, by móc rozegrać pierwszą partię w Pokemon Trading Card Game. Wkrótce wyjaśnimy w odrębnych materiałach bardziej szczegółowo niektóre kwestie, takie jak m.in.:
- Jak zbudować dobrą talię?
- Jakie są typy kart w PTCG?
- Jak zbudowana jest karta i o czym mówią konkretne informacje?
- Jak grać w karty Pokemon przez internet?
Zobacz również:
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?