Zestawienie przygotowane przez Deloitte przedstawia przychody klubów grających w rozgrywkach Ekstraklasy w roku 2015. Poza Legią Warszawa na następnych stopniach podium znaleźli się odpowiednio Lech Poznań oraz Lechia Gdańsk. Tuż za podium pod względem generowanych przychodów znalazła się Wisła Kraków. Z związku z awansem Zagłębia Lubin, które w tegorocznej edycji wskoczyło na piątą pozycję. Jagiellonia Białystok jest na 10. miejscu ze wzrostem przychodów w porównaniu do roku ubiegłego.
Struktura przychodów klubów Ekstraklasy
Grupa Deloitte podzieliła drużyny Ekstraklasy wg struktury przychodów na trzy grupy. Jagiellonia Białystok znalazła się w grupie drugiej gdzie są kluby o przewadze przychodów komercyjnych, w których trzon przychodów stanowi współpraca z głównym sponsorem, ale wciąż brakuje znaczących efektów sportowych, które umożliwiłyby uzupełnienie struktury przychodów o dochody z premii za europejskie puchary czy z dnia meczowego.
Twórcy raportu przyjrzeli się Ekstraklasie także pod kątem przychodów z dnia meczu. Choć jest to w większości przypadków najmniejsza kategoria przychodów jest ona jednocześnie najbardziej wymowna, gdyż wynika bezpośrednio z oceny oferowanego produktu jakim są mecze oraz z otoczenia w którym funkcjonuje klub.
Legia Warszawa i Lech Poznań znacząco wyprzedzają stawkę mogąc pochwalić się kwotą odpowiednio: 31,1 mln zł i 20,6 mln zł przychodów z dnia meczowego (z pewnością miały w tym udział mecze europejskich pucharów). Następną grupę w kolejności stanowią Wisła Kraków i Lechia Gdańsk – 7,2 mln zł i 6 mln zł przychodów z dnia meczowego. Trzecią grupę stanowią Jagiellonia Białystok, Śląsk Wrocław – oba po 4 mln zł oraz Cracovia Kraków z 2,9 mln zł przychodów.
Jagiellonia Białystok w raporcie finansowym Deloitte
Przychody Jagielloni Białystok wyniosły w 2015 roku 21,9 mln złotych, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu do roku 2014. W strukturze przychodów najważniejszą część stanowią przychody komercyjne w wysokości 12,4 mln złotych. Partnerem strategicznym klubu jest Miasto Białystok. Znacząco wzrosły przychody z dnia meczowego do wysokości 4 mln złotych, co daje 18% udziałów w strukturze przychodów. Na stadion Jagielloni przychodziło średnio ponad 10 tys. widzów, co dało jej 5. miejsce w klasyfikacji frekwencji i to pomimo gry jedynie w grupie spadkowej. Przychody z tytułu transmisji stanowią 25% przychodów, na co wpływ miał także udział drużyny z Białegostoku w rozgrywkach Ligi Europy oraz awans do II rundy eliminacyjnej po pokonaniu litewskiego klubu z Pokrojów.
Jagiellonia w minionym sezonie zajęła 11. miejsce, co pokazuje, że klub nie powtórzył dobrego wyniku z ubiegłego sezonu i nie zakwalifikowała się do europejskich pucharów, utrzymał się jednak w Ekstraklasie i ma szansę na poprawienie wyniku w kolejnym sezonie.
500 mln zł przychodu
Sezon 2015/2016 był dobry pod względem przychodów sportowych. Kluby Ekstraklasy łącznie po raz pierwszy w historii zbliżyły się do bariery 500 mln zł.
Jeżeli chodzi o frekwencję to sezon 2015/2016 okazał się lepszy od poprzedniego. Średnia frekwencja zanotowana podczas sezonu 2014/2015 wyniosła 8,4 tys. kibiców. W sezonie 2015/2016 wyniosła ona już ponad 9 tys. kibiców na mecz ligowy. W tym rankingu Jagiellonia Białystok jest wysoko bo na 5. miejscu ze średnią 10 227 kibiców na mecz (tylko za Legią, Lechem, Lechią i Wisłą)
Mecze Ekstraklasy notują wysokie, wynoszące ok. 10 proc. rocznie, tempo wzrostu. Wskaźnikiem, świadczącym o ogólnym poziomie zainteresowania danym sportem jest stosunek średniej liczby fanów na trybunach w jednej kolejce rozgrywek w odniesieniu do całkowitej liczby mieszkańców danego państwa. Rekordzistą pod tym względem jest angielska Premier League z współczynnikiem wynoszącym 0,68 proc., która wyprzedza drugą La Liga (0,55 proc.). W Polsce wskaźnik ten wynosi 0,19 proc., i jest wyższy od ubiegłorocznego o 0,02 p.p.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?