Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet / zakupy. Dzień Darmowej Dostawy - 1 grudnia.

Donata Żmiejko [email protected]
Internet. Zakupy. Każdy towar zamówiony 1 grudnia 2010 w określonych e-sklepach (lista na www.dziendarmowejdostawy.pl) zostanie dostarczony kurierem lub pocztą bezpłatnie, niezależnie od jego wartości, sposobu zapłaty czy wysyłki (na terenie całej Polski).

Przy okazji przypominamy jednak, że transakcje w internecie bywają ryzykowne, dlatego warto pamiętać o prawach, jakie przysługują nam jako konsumentom.

Kupowanie w internecie

Konsumentowi kupującemu za pośrednictwem internetu, a zatem przy umowie „zawieranej na odległość” – poza lokalem przedsiębiorcy, czyli poza jego sklepem czy biurem, przysługują dodatkowe prawa. Jednocześnie sprzedawca internetowy ma dodatkowe obowiązki, które nie dotyczą sprzedawców w sklepach tradycyjnych.

  • Robiąc zakupy w sklepie internetowym, mamy prawo do wyczerpującej informacji o towarze i usłudze. Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta, w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy:
  • – o imieniu i nazwisku, adresie zamieszkania przedsiębiorcy, numerze pod którym przedsiębiorca jest zarejestrowany;
  • – o dokładnych właściwościach i cechach przedmiotu świadczenia, wysokości oraz zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia (umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia);
  • – o kosztach, terminie i sposobie dostawy (o ile strony nie postanowią inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy);
  • – o prawie odstąpienia od umowy (w terminie nie krótszym niż 10 dni);
  • – o kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość (złożenie propozycji zawarcia umowy za pomocą danych środków nie może odbywać się na koszt konsumenta);
  • – o terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie ma charakter wiążący;
  • – o miejscu i sposobie składania reklamacji.

Przedsiębiorca powinien potwierdzić te informacje na piśmie (np.: w treści komunikatu wyświetlanego na stronie WWW, za pośrednictwem której dochodzi do złożenia zamówienia; albo w treści maila przesyłanego przed lub bezpośrednio po złożeniu zamówienia klientowi).

Odstąpienie od umowy

Podstawowa różnica między sprzedażą „na odległość” a w tradycyjnym sklepie polega na tym, że kupujący przez internet ma prawo do odstąpienia od umowy. Można to zrobić w ciągu 10 dni od otrzymania towaru, bez podania przyczyn. Przedsiębiorca może zastrzec w umowie inny termin, pod warunkiem, że nie będzie on krótszy niż dziesięć dni. Natomiast konsumentowi, którego przedsiębiorca nie poinformuje o najistotniejszych warunkach umowy, przysługuje dłuższy termin na odstąpienie od umowy.

Jeżeli przedsiębiorca nie potwierdzi informacji, do których udzielenia jest zobowiązany, to termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi trzy miesiące. Jest on liczony od dnia wydania rzeczy, albo od zawarcia umowy (w przypadku usług). Do zachowania tych terminów wystarczy wysłanie przez konsumenta oświadczenia przed jego upływem.

W razie odstąpienia od umowy należy odesłać towar do sklepu internetowego w stanie niezmienionym, a przedsiębiorca zobowiązany jest zwrócić pieniądze. Należy pamiętać, że niedozwolone jest zastrzeżenie przez przedsiębiorcę w umowie „odstępnego”, czyli prawa odstąpienia od umowy za zapłatą.

Oczywiście te uprawnienia nie ograniczają prawa kupującego do odstąpienia od umowy w przypadkach związanych z wadami produktu. To uprawnienie (tak, jak w tradycyjnym sklepie) uzależnione jest od spełnienia procedury wynikającej z zasad udzielonej klientowi gwarancji lub z warunków ustawowej rękojmi.

Ograniczenia

Należy zapoznać się z warunkami sprzedaży oferowanymi przez sprzedawcę, ponieważ tam może być ograniczone prawo odstąpienia od umowy. Ponadto prawo odstąpienia nie przysługuje w przypadku:

  • – w odniesieniu do nagrań audio i wideo oraz programów zapisanych na informatycznych nośnikach danych konsumentowi, o ile usunie on z towaru ich oryginalne opakowanie,
  • – dostawy prasy, usług w zakresie gier hazardowych,
  • – dostawy towarów i usług wyprodukowanych „na miarę” – tj. o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą.

Pomimo różnych przepisów, z uwagi na fakt, że kupujący nie ma bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, należy pamiętać, aby zapoznać się z warunkami sprzedaży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny