Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Geometria zawieszenia. By auto się lepiej prowadziło

Piotr Walczak [email protected] tel. 85 748 96 60
Gdy zauważymy, iż trakcja auta podczas jazdy nie jest najlepsza, odwiedźmy serwis, by sprawdzić geometrię zawieszenia
Gdy zauważymy, iż trakcja auta podczas jazdy nie jest najlepsza, odwiedźmy serwis, by sprawdzić geometrię zawieszenia
Przegląd geometrii zawieszenia nie jest obowiązkowy, ale stan tego układu samochodu ma ogromny wpływ na jego stabilność podczas jazdy. Dobrze to robić przy corocznym przeglądzie w serwisie i po każdej naprawie zawieszenia, szczególnie zaś układu kierowniczego. Nieprawidłowa geometria to większe spalanie i szybsze zużycie opon.

Układ kierowniczy przenosi ruch obrotowy kierownicy na skręt kół przednich. Przed zimą warto zwrócić na niego szczególną uwagę, gdyż jeśli do śliskiej i zaśnieżonej nawierzchni dojdą np. luzy na elementach tego układu, może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Najczęstsze usterki występujące w układzie kierowniczym to luzy na przegubie końcówki kierowniczej, luzy drążka kierowniczego oraz samej przekładni, uszkodzenia pompy wspomagania czy krzyżaków kolumny kierowniczej. Często zdarzają się również wycieki smaru przez uszkodzone osłony przekładni listwowej, a także wycieki oleju z układu wspomagania.

Przyczyną występowania luzów jest eksploatacyjne zużycie układu kierowniczego bądź – jeśli chodzi o układ wspomagania kierownicy – użycie nieodpowiedniego płynu hydraulicznego albo jego niedobór w zbiorniczku wyrównawczym.

Powstają też one na skutek jazdy po wyboistych i dziurawych drogach. Kolejnym powodem powstawania luzów są uszkodzone gumowe osłony przegubów kulowych, które nie chronią ich części przed zanieczyszczeniem, powodując przedwczesne zużycie lub uszkodzenie przegubu.

Zobacz także. Jak zabezpieczyć auto przed złodziejem

Luzy układu kierowniczego objawiają się stukiem dochodzącym z przodu auta i niestabilnym torem jazdy. Potocznie mówi się, że samochód myszkuje na drodze. Dochodzące z komory silnika podczas skręcania huczenie może być oznaką uszkodzonej pompy wspomagania lub niedoboru płynu hydraulicznego. Czasem, gdy wpadniemy w dużą dziurę w jezdni, możemy rozregulować geometrię zawieszenia.

Objawem będzie ściąganie pojazdu w prawo lub w lewo przy utrzymywaniu kierownicy do jazdy na wprost.

Jazda autem z usterkami układu kierowniczego niesie za sobą takie konsekwencje, jak np. nadmierne i nieregularne zużywanie się opon. W ekstremalnych przypadkach może dojść do urwania sworznia kulowego i odpięcia się zwrotnicy koła od układu kierowniczego. Spowoduje to brak możliwości sterowania samochodem.

Sprawdzenie i ustawienie geometrii zawieszenia po wymianie elementów układu kierowniczego jest ważne, gdyż jego części wpływają na wartości geometrii koła. Zdaniem mechaników, często kierowcy nie zwracają uwagi na ustawienie kół. A może to doprowadzić do groźnego wypadku. W najlepszym razie efektem jest zwiększone zużycie opon i paliwa.

Do prawidłowego działania układu kierowniczego konieczne jest ustawienie kilku kątów. Na niektóre z nich warto zwrócić szczególną uwagę.

Zbieżność.

Zła zbieżność kół w samochodzie powoduje pogorszenie jego prowadzenia oraz znaczne skrócenie żywotności ogumienia. Przed ustawieniem odpowiedniej zbieżności kół potrzebne jest sprawdzenie stanu całego zawieszenia auta.

W momencie, gdy na końcówkach, drążkach czy wahaczach znajdują się jakieś luzy, konieczne jest wpierw usunięcie tych usterek. 

Kąt pochylenia koła.

Rozróżniamy pochylenie dodatnie i ujemne. Pochylenie ujemne występuje wtedy, gdy koło skierowane jest do wewnątrz patrząc z tyłu lub z przodu pojazdu. Pochylenie dodatnie występuje, kiedy koło pochylone jest na zewnątrz. Zbyt duża wartość kąta pochylenia powoduje szybsze zużywanie się opon oraz nadmierne obciążenie łożysk piasty. Do tego dochodzi ściąganie auta w bok podczas jazdy.

Obecnie w większości samochodów regulacja kąta pochylenia koła sprowadza się do wymiany wadliwej części, która powoduje jego złe ustawienie.

 

Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.

Prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy pozwala na samoczynne powrócenie kół samochodu do pozycji jazdy na wprost po wykonaniu skrętu, np. po pokonaniu zakrętu.

Ceny

♦ wymiana końcówki kierowniczej to koszt w granicach 30-50 zł,

♦ krzyżak na kolumnie kierowniczej – od 80 do 250 zł (cena uzależniona jest od tego, czy wymagany jest domontaż całej kolumny oraz ile trwa demontaż elementów współpracujących),

♦ przekładnia kierownicza – od 200 do 500 zł,

♦ ustawienie geometrii kół przednich – 100-120 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny