To pociąg polskiej produkcji. Pojedzie z Białegostoku do Warszawy, Łodzi, Wrocławia i Jeleniej Góry, a także Lublina, Częstochowy, Katowic i Bielska-Białej. Będzie szybciej i wygodnie. Dart rozpędza się do 160 km/h, ma klimatyzację, ergonomiczne fotele, WiFi i windy dla niepełnosprawnych. Będzie miał też system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, miejsca do przewozu rowerów. W nowoczesnych toaletach zamontowane są przewijaki dla niemowląt. Cena biletów ma odpowiadać dzisiejszym kosztom przejazdów pociągami TLK.
PKP IC zamówiło 20 takich pojazdów. Produkuje je PESA Bydgoszcz. Zgodnie z umową odbiór ma nastąpić do końca października. Pierwszy egzemplarz jest już gotowy. Wkrótce ma przejść test. Ile Dartów będzie jeździło po naszych torach? - Prace nad siatką połączeń, jaka zostanie wdrożona w grudniu, trwają. Więcej szczegółów, w tym liczbę połączeń obsługiwanych nowymi pociągami, będziemy mogli podać jesienią, po zakończeniu wspomnianych prac - tłumaczy Beata Czemerajda z PKP Intercity SA.
Wiadomo, że teraz stacja postojowa w Białymstoku jest gotowa na przyjęcie czterech składów Dart. PKP ma jednak ambitne plany. Już ogłosiło przetarg na rozbudowę zaplecza technicznego (gdzie przygotowuje się pociągi do drogi), by w następnych latach móc obsługiwać w Białymstoku więcej tych pociągów.
Nowe pociągi to nie wszystko. Z punktu widzenia mieszkańców regionu ważniejsze niż czym, jest to czy w ogóle będą mogli dojechać bezpośrednim pociągiem do Warszawy. Teraz nie mogą. Bo z powodu remontu i zamknięcia torów, siedem miesięcy temu na odcinku Warszawa - Małkinia wprowadzono autobusową komunikację zastępczą. Modernizacja na szczęście idzie zgodnie z planem. - Odcinek Tłuszcz - Białystok, zgodnie z umową, ma być gotowy do listopada tego roku. Wówczas będzie możliwe przywrócenie ruchu kolejowego do Białegostoku - mówi Maciej Dutkiewicz z PKP PLK, zarządcy infrastruktury.
Ale i wtedy pociągi Białystok - Warszawa będą jeździć trasą objazdową przez Tłuszcz, Radzymin, Legionowo. Czas przejazdu to 2,5 godziny. Bo prace na odcinku Tłuszcz - Wołomin - Zielonka - Rembertów będą trwały jeszcze w 2016 roku.