Ponad 70% zespołu Brand Distribution Group stanowią kobiety, przy czym wśród wyższej kadry menedżerskiej odsetek ten wzrasta do 73%. Jest to z pewnością fenomen, nie tylko na skalę polską, ale również międzynarodową.
Przypadek? Nic bardziej mylnego. W BDG nie ma miejsca na przypadki. To firma stawiająca na rezultaty, w której wszyscy otwarci są na rozwój, a zamknięci na postrzeganie przez pryzmat stereotypów. Skąd jednak tak imponujące statystyki? Kwestię tę tłumaczy Magdalena Tumiel, dyrektorka HR w Brand Distribution Group.
Asystentki, specjalistki, menadżerki, dyrektorki
W tym roku firma obchodzi 30-lecie istnienia. Powstała na Podlasiu, ale obecnie działa globalnie na ponad 100 rynkach - od Azji, przez Europę, Afrykę po obie Ameryki. W ciągu tych trzech dekad rozwinęła się z lokalnej firmy handlowej do globalnego dystrybutora. Sukces Brand Distribution Group nie wynika tylko z wdrożonych rozwiązań technologicznych czy organizacyjnych - ogromną siłą firmy są pracownicy: profesjonalni, efektywni i nastawieni na cel.
Kobiety stanowią trzon organizacji (ponad 70%!), zarówno w wyższej kadrze zarządzającej, w zespole managerów średniego szczebla, jak i wśród specjalistów we wszystkich działach. Zajmują się m.in. handlem, zakupami, finansami, marketingiem, logistyką, transportem. Kobiety w BDG są nie tylko wszechstronne i ambitne, ale przede wszystkim otwarte, elastyczne i nastawione na współpracę. Ostatnie lata okazały się przełomowe dla rozwoju firmy, która swój ogromny sukces w dużej mierze zawdzięcza właśnie kobietom i ich stylowi pracy.
Kultura rezultatu
Od początku istnienia firmy w Brand Distribution przeważały kobiety - trend ten utrzymuje się do dzisiaj. Z czego to wynika? Magdalena Tumiel, odpowiadając na to pytanie, nie skupia się, jak mogłoby się wydawać, na zaletach kobiet, ale na strategii firmy.
- W Brand Distribution panuje kultura rezultatu. Wszyscy jesteśmy mocno skoncentrowani na celach. Patrzymy szeroko i dzięki temu sprawnie rozwijamy biznes. Nie postrzegamy pracowników przez pryzmat płci - liczą się kompetencje, ambicja i wyniki. Niezależnie, czy rozmawiamy z kobietą, czy z mężczyzną na rozmowie kwalifikacyjnej, czy tej na temat awansu lub podwyżki, zawsze pada pytanie: “Dlaczego sprawdzisz się na danym stanowisku? I jak możemy Ci w tym pomóc”? Zarządzanie nie ma płci.
Wbrew stereotypom
O tym, że sukcesy zawodowe nadal przypisuje się częściej mężczyznom i o tym, że szklany sufit wciąż istnieje, wiele już powiedziano i napisano. Coraz częściej jednak obserwujemy pękanie stereotypowych struktur. Z badań przeprowadzonych przez McKinsey wynika, że firmy, w których kobiety piastują co najmniej 30% stanowisk menedżerskich, wykazują lepsze wyniki finansowe niż firmy z mniejszą reprezentacją kobiet w kadrze menedżerskiej. Wnioski nasuwają się same.
- Kobiety są multifunkcyjne i empatyczne. Przede wszystkim, a rzadko się o tym mówi, odbierają dużo sygnałów podprogowych w rozmowach biznesowych. Wychwytują sygnały niewerbalne i mają niesamowitą intuicję, co często przekłada się na doskonałe rezultaty zawodowe. Magdalena Tumiel podkreśla również, iż kobiety są też mocno nastawione na budowanie relacji, co gwarantuje sukces w branży handlowej.
- W ubiegłym roku, jak niemal każda branża, odczuliśmy skutki kryzysu gospodarczego. Mimo to, nie tylko osiągnęliśmy założony bardzo ambitny cel, ale go przekroczyliśmy. Czy to dzięki kobietom? W dużej mierze tak. Aczkolwiek zaznaczam, że nie umniejszamy tutaj wkładu naszej męskiej części załogi. Jesteśmy zgranym teamem. - mówi Magdalena Tumiel.
Multizadaniowość kluczem do efektywności
Managerki Brand Distribution troszczą się nie tylko o wynik, ale również o to, aby wszystkim dobrze się pracowało. - Kobiety często patrzą na firmę z poziomu meta - nie tylko na swój wycinek, ale zależy im na rozwoju całej firmy i to jest u nas bardzo zauważalne. Są niezwykle zaangażowane i empatyczne - z dużą dozą zaufania i otwartością podchodzą do wszystkich współpracowników - mówi Magdalena Tumiel. Wiele członkiń zespołów BDG godzi wiele życiowych ról i przez to wiele od siebie wymaga. - Zdarza się, że nasze pracownice załatwiają pilne prywatne sprawy w ciągu dnia pracy. To nie ma dla nas znaczenia, bo na koniec dnia/tygodnia/okresu rozliczeniowego realizują założone cele i to jest najważniejsze. Wszyscy pracownicy, niezależnie od stanowiska czy płci, mają takie samo podejście.
Duży wpływ na taką strategię miała pandemia. Zespoły, w myśl kultury rezultatu, pracowały bardzo efektywnie w trybie zdalnym i tak zostało do dzisiaj. - To ogromny komfort móc zostać z chorym dzieckiem w domu, a jednocześnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe. - dodaje dyrektorka HR.
Różnice wzbogacają firmę
Zespół Brand Distribution jest bardzo zróżnicowany wiekowo. Przenikanie się pokoleń i czerpanie z różnorodnych doświadczeń są zaszyte w systemie wartości firmy. - Nikogo nie wykluczamy. Liczą się wiedza, doświadczenie, pasja do pracy i rezultaty. Np. kobiety w wieku 50+ nie są u nas niewidzialne, jak ma to miejsce bardzo często na rynku pracy. Znowu - zwracamy uwagę na kompetencje i efekty, a nie na płeć czy wiek. - podkreśla Magdalena Tumiel.
To samo dotyczy młodych kandydatów. Branża FMCG jest bardzo perspektywiczna. - Chcemy pokazać osobom u progu kariery zawodowej, jakie możliwości daje start w międzynarodowej firmie z 30-letnim doświadczeniem. Cały czas prowadzimy otwarte rekrutacje na stanowiska asystenckie, na które przyjmujemy nawet bez doświadczenia zawodowego. Liczą się umiejętności (język obcy, komunikatywność itd.), ambicja i zorientowanie na rozwój, a pozostałych rzeczy nauczymy. - mówi dyrektorka HR. Dodatkowo w ubiegłym roku BDG uruchomiło projekt edukacyjny adresowany do studentów ostatnich lat studiów pod hasłem „Wgryź się w branżę FMCG”. Obejmował m.in. wykłady i konkurs, w którym do wygrania był staż i wizyta w oddziale firmowym w Barcelonie. Konkurs wygrała… dziewczyna.
Firma jest również bardzo aktywna na rynku lokalnym - Już dzisiaj zapraszamy młodych, otwartych na wyzwania studentów na Targi Pracy. 15 marca oraz 19-20 kwietnia będziemy gościli na Uniwersytecie w Białymstoku. Zapraszamy na prelekcje, warsztaty, spotkania i konferencje. Poznacie wówczas nasz zespół. Na spotkanie zabierzemy też oczywiście naszych kolegów z pracy. - żartuje Magdalena Tumiel.
Równe szanse dla wszystkich
Pracownicy Brand Distribution Group wierzą, że ich firma inspiruje, stawia na otwartość, zaufanie i przede wszystkim kompetencje oraz profesjonalizm w pracy. - Mamy nadzieję, że takie podejście zmotywuje inne firmy do tworzenia pozytywnej kultury pracy, w której wszyscy pracownicy mają równe szanse na rozwój i sukces. Badania wskazują, że sukcesy odnoszą firmy posiadające co najmniej 30% kobiet w kadrze menedżerskiej. U nas jest ponad 70%. Co gwarantuje podwójny sukces. - podsumowuje Magdalena Tumiel.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?