Tak przynajmniej wynika z marcowego posiedzenia komisji infrastruktury komunalnej rady miasta. Radni zajęli się ruchem na białostockich ulicach.
- Potrzeba czasu, by kierowcy przyzwyczaili się do nowej organizacji ruchu - mówiła Marzenna Dubowska, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Białymstoku o sytuacji na os. Białostoczek
Aleja Tysiąclecia została otwarta ostatniego dnia stycznia 2022 roku po ponad rocznym remoncie. Część kierowców z przyzwyczajenia nadal korzysta z wyznaczonej wtedy trasy objazdowej jadąc ul. Andersa do ronda Pamięci Bieżeństwa, skręcając w prawo w ul. Bitwy Białostockiej dojeżdża do Al. 1000-lecia Państwa Polskiego i ustawia się do skrętu w lewo.
- Kierowcy nie do końca przyzwyczaili się do zmian po zakończonym remoncie - mówił radny Sebastian Putra.
Z analizy ruchu przeprowadzonej po otwarciu alei wynika, że na wlocie z ul. Bitwy Białostockiej natężenie ruchu na lewoskręcie jest na wysokim poziomie, co powoduje, że w okresach szczytów komunikacyjnych na tej relacji występują utrudnienia. Dlatego radny Maciej Biernacki pytał, jak urzędnicy zamierzają rozwiązać ten problem.
Okazuje się, że dla pojazdów skręcających w lewo od ul. Bitwy Białostockiej w kierunku centrum zostanie zmieniony algorytm pracy sygnalizacji. Zmiana będzie polegała na wydzieleniu dodatkowej podfazy poprzez wcześniejsze zapalenie światła czerwonego na wlocie ul. Radzymińskiej.
- Pozwoli to kierowcom, którzy jadą z ulicy Bitwy Białostockiej przejechanie prosto i w lewo najprawdopodobniej w jednym cyklu - tłumaczyła Marzenna Dubowska.
To nie jedyna zmiana, która szykuje się na białostockich ulicach. Komisja infrastruktury komunalnej zawnioskowała do prezydenta jako zarządcy drogi o zwiększenie prędkości do 70 km/h na ulicy Ciołkowskiego w jej przemysłowej części. Pierwotnie planowała, by było to od ronda Kawelina do wiaduktu przy ul. Plażowej. Obecnie obowiązuje tu ograniczenie prędkości do 50 km/h
- Zwiększy to ruch w tym miejscu - argumentował Maciej Biernacki, przewodniczący komisji.
Przychylny pomysłowi był też radny Sebastian Putra. Ale nie tylko w tym miejscu.
- Jako miasto rozwijające powinniśmy zdecydować się nad kilkoma arteriami w mieście - uzasadniał radny.
Zapędy te studziła Marzenna Dubowska. Przypomniała że zwiększenie prędkości to nie tylko samo ustawienie znaku, ale także jak przełoży się to na bezpieczeństwo pieszych i liczbę zdarzeń drogowych.
- I przed wszystkim jak przełoży się na normy hałasu i czy nie będzie uciążliwa dla mieszkańców - podkreślał dyrektor zarządu dróg miejskich.
Jak przykład podała trasę niepodległości. Miasto szuka właśnie wykonawcy, który w ramach zamówienia publicznego określi sposobu zabezpieczeń przed hałasem budynków zlokalizowanych wzdłuż tego szlaku.
- Jeśli chodzi o wnioskowany odcinek ulicy Ciołkowskiego to, co prawda jest to rejon przemysłowy, ale w pobliżu Plażowej zostały wybudowane nowe bloki, a przy ul. Obrębowej są domy jednorodzinne - tłumaczyła Marzena Dubowska.
Dlatego zaproponowała, by zwiększenie prędkości nastąpiło na fragmencie od ul. Obrębowej do wiaduktu przed ul. Plażową. I taki wniosek wystosowała komisja do prezydenta.
Zmiany w rządzie. Donald Tusk przedstawił nowych ministrów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?