Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Projekt "Szkoła bez ocen". Nauczyciele oraz uczniowie dyskutowali o systemie oceniania w Polsce

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Debata "Szkoła bez ocen" w Białymstoku.
Debata "Szkoła bez ocen" w Białymstoku. Jakub Wróblewski
Projekt "Szkoła bez ocen" zawitał do województwa podlaskiego. Nauczyciele oraz uczniowie debatowali o systemie oceniania w Polsce. Sala konferencyjna Centrum Edukacji Nauczycieli wypełniła się po brzegi. Projekt ma na celu wspomaganie nauczycieli w nabywaniu kompetencji do eliminowania oceny cyfrowej.

Projekt "Szkoła bez ocen" to cykl debat nad systemem oceniania, który jest stosowany w polskim szkolnictwie. Debaty wojewódzkie mają być przyczynkiem do rozpoczęcia dyskusji nad zmianami w ocenianiu. Na podstawie konsultacji fundacja "Szkoła bez ocen" wyciągnie wnioski oraz przygotuje rekomendacje do zmian w przepisach oświatowych, które mają uprościć i unowocześnić polski system oceniania. Wojewódzka debata pod honorowym patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty odbyła się 21 lutego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.

Naszym celem jest rozpoczęcie dyskusji o ocenianiu. Chcemy pokazać anachroniczność oceniania, jego negatywny wpływ na motywację wewnętrzną i skuteczność procesu uczenia się. Chcemy zaproponować nową, choć znaną od lat formułę szkoły, która za pomocą informacji zwrotnej i budowanych relacji wspiera w rozwoju uczniów - podkreślił Jarosław Durszewicz z fundacji "Szkoła bez ocen".

Zgodnie z obowiązującymi przepisami oceny bieżące można zamienić na dowolny system zatwierdzony przez statut szkoły. Rada pedagogiczna podejmuje decyzję o tym, jak on wygląda. Obowiązkowe są natomiast oceny kwalifikujące, które decydują o zaliczeniu danego etapu edukacji.

Organizatorzy przekonują, że zależy im na tym, by wypowiadali się zwolennicy oraz przeciwnicy oceniania. Hasłem projektu jest "Weź mnie doceń, a nie oceń". Podczas konferencji prof Małgorzata Głoskowska- Sołdatow wygłosiła wykład pt. "Motywowanie do ucznia a ocenianie uczniów".

Nie mamy dobrych mechanizmów, które pokazywałby przyrost wiedzy. Musimy zaufać nauczycielom, że oni wiedzą co oceniają. Poza tym ocena powinna pozytywnie wpływać na samoocenę. Obecnie najczęściej wpływa negatywnie - mówiła podczas wykładu prof Małgorzata Głoskowska- Sołdatow.

Następnie Justyna Cholewińska z Instytutu Zwinnej Edukacji opowiedziała o norweskim systemie edukacji. Pokazała, że edukacja bez ocen do VII klasy sprawia, że szkoła jest miejscem przyjaznym uczniom. Dzieci wówczas uczą się chętniej. Punktem kulminacyjnym wydarzenia była debata z udziałem specjalistów na temat oceniania szkolnego.

Projekt „Szkoła bez ocen” jest finansowany z funduszy norweskich w ramach programu Aktywni Obywatele.

Zobacz też:Dzień Tradycji w Służbie Więziennej w Areszcie Śledczym w Białymstoku. Były nagrody, awanse i odznaczenia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny