Ankieterzy NFZ dzwonią do pacjentów. Pytają o ocenę leczenia szpitalnego. Jakie pytania zadają?

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
Od 26 października do pacjentów mogą zadzwonić ankieterzy NFZ.
Od 26 października do pacjentów mogą zadzwonić ankieterzy NFZ. Pixabay
Udostępnij:
Od 26 października do pacjentów, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, dzwonią ankieterzy NFZ. Proszą ich o odpowiedź na dziewięć pytań dotyczących pobytu w szpitalu. Według zapewnień funduszu, ankieta ma na celu poznanie opinii pacjentów i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy.

Badanie opinii pacjentów to pilotaż

Akcja dzwonienia do pacjentów, którzy przeszli leczenie szpitalne, to - jak tłumaczy NFZ - element monitorowania należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej i ewentualnego ich ulepszenia. O tym, że badanie opinii pacjentów wystartowało 26 października, poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski na Twitterze:

Badanie jest pilotażem. Jak podkreśla fundusz, ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach.

Przeczytaj też:

Informacje, których nie wolno podawać

W trakcie rozmowy z ankieterem pacjenci nie powinni podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o leczeniu, z jakiego korzystali). To ważne dla ich bezpieczeństwa. Ankieterzy mają prawo zadać tylko dziewięć pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.

Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Oto one:

  1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
  2. Jaka była jakość wyżywienia?
  3. Czy komunikacja była zrozumiała?
  4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
  5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
  6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
  7. Czy w nocy była cisza?
  8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
  9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Pacjenci zostaną poproszeni o ocenę wymienionych obszarów w skali od 0 do 10.

Przeczytaj też:

Jakie informacje o nas mają ankieterzy?

Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają.

Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Jak zapewnia NFZ, dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.

Przeczytaj też:

Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości

W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów na infolinii (TIP), dzwoniąc pod numer 800 190 590.

- Prosimy, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości - czytamy w komunikacie NFZ.

Przeczytaj też:

Premier Morawicki o obostrzeniach na święta

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie