Zmiany w podstawie programowej 2024. Co o propozycjach MEN mówią podlascy politycy?
Alicja Łepkowska- Gołaś, posłanka PO
Alicja Łepkowska-Gołaś: Moim zdaniem reforma podstawy programowej jest niezbędna. W tej chwili uczniowie są „przeładowani” materiałem, który muszą przyswoić, co powoduje, że nie są w stanie dokładnie omówić wszystkich zagadnień.
Ministerstwo Edukacji przedstawiło swój projekt zmian, który w ostatnim czasie został poddany prekonsultacjom. Bardzo ważne jest, aby nauczyciele, uczniowie i rodzice mogli wypowiedzieć się na temat tych zmian, bo dotyczą ich bezpośrednio. Zmiany w podstawie programowej zawsze budzą dużo kontrowersji, ale właśnie po to zostały zorganizowane konsultacje, aby uformować ostateczny kształt nowej podstawy programowej.
Osobiście uważam, że korzystną zmianą będzie uszczuplenie listy lektur obowiązkowych, dzięki czemu możliwe będzie realizowanie poszczególnych wymagań w wydłużonym czasie. Kolejną korzystną zmianą jest usunięcie treści o niewielkim wpływie na rozwój umiejętności matematycznych, mających charakter niemal stricte techniczny, który nie wpływa na całokształt wymagań merytorycznych potrzebnych do operowania językiem i rozumowania matematycznego. Rozszerzoną wiedzę na dany temat uczniowie zdobywają na późniejszych etapach edukacji m.in. w wyspecjalizowanych klasach o ukierunkowanych profilach.
Powinniśmy nastawić nasz system edukacji na praktykę i zrozumienie tematu.
Pamiętajmy też, że nowa podstawa programowa nie zabrania nauczycielom omawiania pewnych tematów, ona jedynie określa pewne minimum, które należy spełnić, a to od nauczyciela zależy, w jaki sposób poprowadzi zajęcia i co zdecyduje się omówić z uczniami.
Na pewno mniej przeładowana podstawa programowa może umożliwić nauczycielom lepsze skupienie się na kluczowych koncepcjach i umiejętnościach, co doprowadzi do efektywniejszego przekazywania wiedzy uczniom. Również uczniowie będą bardziej skoncentrowani na najważniejszych zagadnieniach, co z kolei prowadzi do lepszego zrozumienia i opanowania materiału. Zmniejszenie ilości materiału może zmniejszyć poczucie przeciążenia u uczniów, a to ma wpływ na zmniejszenie stresu i poprawę ich samopoczucia (...).