Za rok nowy dworzec PKS Białystok. Bez formalności

Tomasz Mikulicz [email protected]
Za rok nowy dworzec PKS Białystok. Bez formalnościTak wygląda wstępna wizualizacja nowego dworca. W najbliższym czasie PKS zaprezentuje ostateczny projekt, który właśnie jest tworzony.
Za rok nowy dworzec PKS Białystok. Bez formalnościTak wygląda wstępna wizualizacja nowego dworca. W najbliższym czasie PKS zaprezentuje ostateczny projekt, który właśnie jest tworzony. Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Inwestor nie musi mieć decyzji środowiskowej. To przyśpieszy budowę. PKS-owi zależy na czasie, bo nowy właściciel już przejmuje jego ziemię przy ul. Fabrycznej.

Już 1 października inwestor rozpocznie prace w terenie. Jeśli nie będzie żadnych opóźnień, dworzec będzie gotowy w końcu czerwca przyszłego roku

- mówi Cezary Sieradzki, prezes PKS Białystok.

Urząd miasta obwieścił właśnie, że nie ma potrzeby uzyskiwania decyzji środowiskowej do inwestycji przy ul. Bohaterów Monte Cassino i Stołecznej. Firma Budner wzniesie za darmo nowy dworzec PKS wraz z wiatami przystankowymi, parkingami, stacją obsługi itd.  W zamian PKS przekaże jej  w nieodpłatne użytkowanie wieczyste ponad połowę swojego terenu. Budner wzniesie tam dwa obiekty handlowe, każdy o powierzchni mniejszej niż 2 tys. mkw. Jak pisaliśmy w styczniu, fakt ten wywołał wątpliwości.  

- Obiekty handlowe do 2 tys. mkw. są dobre dla miast powiatowych, a nie wojewódzkiego - czytaliśmy na naszym forum internetowym. 

Również Konrad Zieleniecki, radny PiS oraz szef komisji zagospodarowania przestrzennego, komentował w styczniu, że przy dworcu powinna powstać galeria handlowa z prawdziwego zdarzenia i parkingi podziemne. - Dworzec i okolice to przecież wizytówka Białegostoku. To, co zbudujemy, będzie stało przez lata - twierdził. 

 Ofertę budowy jednej dużej galerii handlowej zaoferował Rogowski Development. PKS się jednak na to nie zgodził, choć oferta białostockiego dewelopera była korzystniejsza niż warszawskiego z uwagi na finanse. Na umowie z Rogowskim PKS zarobiłby ponad 1,5 mln zł. Z Budnerem wychodzi na zero. 
Spółce PKS zależy jednak, by inwestycja powstała jak najszybciej.  Budowa dużej galerii handlowej oznacza potrzebę sporządzenia planu miejscowego, którego na tym terenie nie ma. Trzeba byłoby więc czekać na jego uchwalenie, co w wielu przypadkach bardzo długo trwa. Natomiast obiekty do 2 tys. mkw można budować bez planu, jedynie w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy. 

Skąd jednak ten pośpiech? Z końcem czerwca nowy właściciel przejmuje ziemię PKS przy ul. Fabrycznej. Mieszczą się tam biura spółki i baza. Zatem PKS nie będzie miał się gdzie podziać. 

- Prowadzimy obecnie rozmowy  z Konstantym Strusem, żebyśmy po 1 lipca mogli tymczasowo zostać przy ul. Fabrycznej. Oczywiście już jako dzierżawca terenu z koniecznością ponoszenia z tego tytułu opłat - mówi Cezary Sieradzki. 

Docelowo biura mają się mieścić na górnej kondygnacji nowego dworca. 

PKS już w lutym podpisał przedwstępną umowę z Budnerem. Obecnie trwają ustalenia z architektami inwestora nad ostatecznym projektem całej inwestycji. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
marnotrawstwo ?
Nie mogę zrozumieć, do czego przewożnikowi jest potrzebny dworzec. Zgodnie z polskim prawem, w Polsce dworce należą do zadań samorządów, dlaczego TEN PRZEWOŻNIK, czyli spółka akcyjna PKS BIAŁYSTOK, traci pieniądze na budowę tego dworca?
J
Janusz P
Bo kasa juz podzielona i nie da sie z tego nic wiecej wykrecic. To jest Polska wlasnie!
D
DOBRA ZMIANA ?
Dlaczego PIS, nic nie robi w tej sprawie - Panowie Posłowie obudżcie się, już najwyższy czas, bo będzie za póżno
W
WSTYD WIELKI.
DNO I WODOROSTY ! - niestety.
W
WSTYD WIELKI.
DNO I WODOROSTY ! - niestety.
J
Janusz P
Nastepna ustawka - mentalnosc Kalego! Miejmy tylko nadzieje, ze to nie wyjdzie. Proponuje pospolite ruszenie. Gra warta swieczki - pacjentom z PSL wszystko jedno. Pogonic to towarzystwo. Mamy power!!!!!
t
taki interes
DLACZEGO przewożnik, czyli Spółka Akcyjna , jaką jest PKS BIAŁYSTOK, ZAJĄŁ SIĘ BUDOWĄ DWORCA AUTOBUSOWEGO, dworce to zadania gmin, a nie firm przewozowych - Czy nie można byłoby potraktować tego jako działanie na szkodę Spółki PKS ?
J
Jozek
Chłopy z PSL gonią kasę a miasto im pomaga??? Nareszcie zgadzam się z Zielenieckim. To jakaś masakra!
K
Krzysiek-L
Przekret jak nic, zamiast coś fajnego np pks i pkp połączone i w tym galeria nie koniecznie jakaś duza to naprawde dobry pomysł bybył a tak powstanie byle jaki budynek ze szkła na kolejne 100 lat
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie