Weekend w Białymstoku. Zobacz, gdzie możesz spędzić wolne chwile [25.06-27.06]
Białostocki Ośrodek Kultury zaprasza na koncert w ramach obchodów 80. rocznicy spalenia Wielkiej Synagogi.
W sobotę (26.06) o godz. 17.00, w sali Forum zagra zespół Kroke.
Bilety: 20 zł – przedsprzedaż, 30 zł – w dniu koncertu – do kupienia w kasie kina Forum, kasie Centrum im. L. Zamenhofa i na stronie BOK.
“Od początku istnienia ideą zespołu było ciągłe szukanie czegoś nowego, także w nas samych. Chcielibyśmy” – przyznają muzycy – “aby nasza muzyka była nazywana po prostu MUZYKĄ KROKE”.
KROKE (w języku jidysz: Kraków) stworzyła w 1992 roku trójka przyjaciół: Tomasz Kukurba, Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół, początkowo kojarzony głównie z twórczością klezmerską, oscyluje obecnie wokół różnych gatunków. Artyści czerpią inspirację z muzyki etnicznej całego świata, zawsze jednak wzbogacają dzieła autorskimi improwizacjami. W ten sposób KROKE tworzy własny, unoszący się ponad granicami, czasem i formami styl.
Kroke to też jeden z pierwszych zespołów, który wyszedł ze swoją muzyką do publiczności. Muzyków można było spotkać na ulicach i w klubach krakowskiego Kazimierza, kiedyś żydowskiej części miasta. Grali kompozycje dla jednych całkiem nieznane, w innych zaś budzące wspomnienie świata, który dawno odszedł w zapomnienie. To właśnie tam po raz pierwszy można było usłyszeć utwory, które w 1993 roku ukazały się na pierwszej, wydanej własnym nakładem kasecie zespołu.
Zespół współpracował z wieloma artystami, m.in. Nigelem Kennedym, Edytą Geppert, Mają Sikorowską, Tomaszem Grochotem, orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Anną Marią Jopek, Sławomirem Bernym, Urna Chahar-Tugchi, Zoharem Fresco czy Tomaszem Stańko. Występował między innymi na scenach w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Finlandii, Rosji, Izraelu oraz Niemczech. W swojej muzyce artyści wykorzystują muzykę klezmerską, lecz nie obce są im również wpływy sefardyjskie, arabskie czy bałkańskie, które w połączeniu z autorskimi, natchnionymi improwizacjami tworzą muzykę o światowym charakterze i niepowtarzalnym stylu.
„Klezmerzy przede wszystkim improwizowali. Improwizacja w muzyce KROKE pojawia się od początku i jest do dziś jej najważniejszym elementem. Nasza improwizacja to pewnego rodzaju portal, przez który światy naszych dusz wędrują prosto do tych, którzy chcą te światy poznawać” – wyjaśniają muzycy.