Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W jaki sposób biznes powinien włączyć się w ochronę praw dziecka? Powstała specjalna karta, która ma zachęcić firmy do konkretnych działań

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Karta Praw Dziecka w Biznesie, bo o niej mowa, to nowa inicjatywa w Polsce, która ma zachęcić biznes do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstw. – Kiedy mówimy o prawach dziecka i biznesie, mamy na myśli kilka obszarów – mówi nam Monika Kulik, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Zależy nam na tym, aby firmy dostrzegły i miały świadomość swojego wpływu na prawa dziecka i zarządzały nim w sposób odpowiedzialny – dodaje.

Spis treści

Karta Praw Dziecka w Biznesie. Co to za inicjatywa?

– Zauważyliśmy, że warto rozmawiać o prawach dziecka, szczególnie teraz, kiedy ta dyskusja jest tak ważna społecznie – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Monika Kulik, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Chcieliśmy zachęcić biznes do tego, żeby włączył się w to z konkretnymi działaniami – dodaje.

– Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne – mówi nam ekspertka.
– Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne – mówi nam ekspertka. 123RF

Karta Praw Dziecka w Biznesie to inicjatywa, która została przygotowana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z firmami i organizacjami społeczny. Jak wyjaśniają pomysłodawcy, ma zachęcić biznes do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka w całym łańcuchu wartości przedsiębiorstw.

Inicjatywa odnosi się do respektowania praw dzieci w szerokim kontekście oddziaływania przedsiębiorstw. Ma ona między innymi sprzyjać tworzeniu dobrego i przyjaznego miejsca pracy dla rodziców, wspieraniu ich w godzeniu roli rodzica i pracownika, odpowiedzialnemu zatrudnianiu.

Ponadto Karta Praw Dziecka w Biznesie porusza kwestie respektowania praw dzieci jako użytkowników i użytkowniczek produktów i usług oraz odbiorców i odbiorczynie przekazów marketingowych, odpowiedzialnej sprzedaży produktów i usług, których odbiorcami są dzieci. Dodatkowo ma zabezpieczać staranność przy tworzeniu materiałów komunikacyjnych, w których wykorzystywany jest wizerunek dziecka. Karta zobowiązuje firmy do wprowadzania odpowiednich wymagań dla swoich dostawców, kontrahentów oraz partnerów biznesowych i społecznych.

– Przede wszystkim mówimy firmom, że dzieci to wspólna wartość, którą należy chronić, należy współpracować z innymi organizacjami, instytucjami publicznymi, żeby te prawa jak najbardziej chronić w całym łańcuchu wartości firmy, a nie tylko w samej firmie ale także wobec dostawców, czy odbiorców produktów danej firmy – mówi.

Jak mówi nam Kulik, w ramach grupy roboczej, która została powołana wraz z partnerami Forum Odpowiedzialnego Biznesu i organizacji pozarządowych, opracowana została treść Karty. – Teraz będziemy zachęcać firmy do podpisania jej i zadeklarowania przez te przedsiębiorstwa konkretnych działań – wyjaśnia i dodaje, że pojawił się pomysł stworzenia kwestionariusza, który pozwoli firmom sprawdzić w jaki sposób już teraz realizują pewne praktyki, zobaczyć gdzie są ich mocne strony oraz luki i dzięki temu rozpocząć prace, aby w kompleksowy sposób zabezpieczać prawa dziecka.

Respektowanie praw dziecka przez biznes

– Kiedy mówimy o prawach dziecka i biznesie, mamy na myśli kilka obszarów – wskazuje i dodaje, że pierwszy to obszar pracowniczy i działania związane z rolami rodzicielskimi naszych pracowników, wspierające ich jako przyszły rodziców, obecnych rodziców ale także wsparcie w kryzysach rodzinnych ale również programy mówiące o work life balance oraz kwestie godnej pracy i odpowiedniego wynagrodzenia.

W przypadku łańcucha dostaw, jak wyjaśnia ekspertka, chodzi o te działania, które skierowane są do kontrahentów, dostawców i partnerów biznesowych. – Tutaj mamy na myśli odpowiednie klauzule w umowach, audyty, kwestionariusze zabezpieczające kwestie praw dziecka np. poprzez wykluczanie pracy dzieci – tłumaczy.

Kolejny obszar dotyczy działalności biznesowej i dostosowania jej do potrzeb dziecka. Kulik jako przykład podaje usługi internetowe, które powinny zabezpiecza bezpieczeństwo najmłodszych poprzez edukację na rzecz bezpieczeństwa oraz odpowiedzialnego korzystania z internetu.

Następny obszar dotyczy działalności sponsoringowej i społecznej. – Biznes bardzo chętnie wspiera instytucje, które zajmuje się dziećmi: domy dziecka, szkoły czy świetlice środowiskowe. Obecna ustawa mówi standardach opieki nad dzieckiem w instytucjach, które zajmują się tym obszarem i my musimy zadbać o to żeby instytucje, które wspieramy również spełniały te standardy – tłumaczy.

Musimy być pewni, że tam gdzie działamy społecznie, gdzie idą nasze pieniądze, dzieci są bezpieczne, znajdują się pod należytą opieką, zabezpieczone jest prawo do wizerunku dzieci, a także wszystkie kwestie związane z uznaniem podmiotowości dziecka – podsumowuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny