Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane samochody mocno podrożały. Na nowe auta z salonu trzeba długo poczekać. Zobacz najdroższe samochody w województwie podlaskim

OPRAC.:
Adrian Kuźmiuk
Adrian Kuźmiuk
Zobaczcie ile kosztują najdroższe auta w województwie podlaskim wystawione przez osoby prywatne na olx.pl (11.03.2022)
Zobaczcie ile kosztują najdroższe auta w województwie podlaskim wystawione przez osoby prywatne na olx.pl (11.03.2022) www.otomoto.pl
Pandemia koronawirusa miała olbrzymi wpływ na sektor motoryzacyjny. Wciąż brakuje nowych samochodów, popyt na nie wzrasta. Odczuwamy to zarówno na rynku wtórnym, jak i na pierwotnym. Niestety na nowe auta trzeba czekać nawet kilka miesięcy! Sprawdź ile kosztują te najdroższe używane w województwie podlaskim

Branża motoryzacyjna ucierpiała z powodu pandemii koronawirusa

Podczas pierwszej fali pandemii zamknięto taśmy produkcyjne, przez co liczba nowych aut, które trafiły na rynek, była mocno ograniczona. Brakowało również półprzewodników (mikroczipów), co jeszcze bardziej pogorszyło sytuację. Z powodu wprowadzenia pracy zdalnej w wielu firmach, a w szkołach zdalnego nauczania, wzrósł popyt na sprzęt elektroniczny.

Firmy produkujące półprzewodniki dostosowały się do wymogów branży elektronicznej i zaniedbały branżę motoryzacyjną. Ponadto gospodarcze niedomówienia między ówczesnym prezydentem USA, a największym producentem półprzewodników w Chinach oraz susza w Tajwanie, ograniczająca zasoby wodne niezbędne do produkcji półprzewodników, również miały negatywny wpływ na produkcję podzespołów do nowych samochodów.

- Wszystkie powyższe czynniki znacznie wpłynęły na kondycję branży motoryzacyjnej. Fabryki ograniczyły swoją działalność w oczekiwaniu na dostawę półprzewodników, a handlarze poszukiwali efektywnych sposobów na pozyskanie pojazdów używanych dla klientów swoich salonów w obrębie naszego kraju. W tym okresie zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie aukcjami samochodowymi, z których korzystali dealerzy i sprzedawcy samochodów używanych. Popyt na pojazdy używane wzrósł, a w pierwszych falach pandemii sprowadzanie ich z zagranicy nie było możliwe. Aukcje samochodowe wypełniły tę lukę – tłumaczy Marcin Korzeniewski z Yanosik Autoplac.

Duży popyt na samochody z rynku wtórnego

W ubiegłym roku chęć posiadania samochodu lub wymiany obecnego na lepszy model, jeszcze bardziej się umocniły. Polacy po pierwszej fali pandemii docenili możliwości, jakie dawało własne auto i wyrazili ogromne zainteresowanie zakupem nowego modelu.

- W pierwszej fali pandemii na rynku aut używanych były odczuwalne braki dostaw nowych pojazdów. Pomimo odkupywania ich przez sprzedawców (m.in. na aukcjach), wciąż ich brakowało na tyle, by wypełnić całkowicie rosnące zainteresowanie kupnem nowego auta. Pomimo wzrostu cen, Polacy wciąż chcieli kupować używane auta. Dopiero 2021 rok, w którym obostrzenia zostały zmniejszone i wróciła możliwość sprowadzania pojazdów z zagranicy, pokazał ogromny wzrost sprzedaży używanych pojazdów – dodaje Marcin Korzeniewski z Yanosik Autoplac.

Rynek wtórny pojazdów przeżywał prawdziwe oblężenie w 2021 roku. Polacy z chęcią wymieniali swoje auta na nowsze, a także powiększali liczbę aut w gospodarstwie domowym. Niektórzy zamiast używanego samochodu, woleli wziąć nowy, prosto z salonu. A to nie było (i wciąż nie jest) takim prostym zadaniem.

Nowe auta sprzedawano w podstawowej wersji

Wzrost zainteresowania zakupem samochodu rósł w miarę upływu pandemii koronawirusa. Polacy chcieli mieć możliwość swobodnego podróżowania, bez ryzyka zarażenia się wirusem. Ci, którzy marzyli o nowym aucie z salonu samochodowego, musieli pogodzić się z długim czasem oczekiwania na pojazd. Dlaczego?

- Światowy kryzys z brakiem dostępności półprzewodników, niezbędnych do produkcji nowych pojazdów, spowodował ogromne zmiany w trybie pracy fabryk samochodowych. Nie chcąc tracić klientów przez brak możliwości zaoferowania kupna modeli danych pojazdów, postanowiono wprowadzać na rynek egzemplarze z niekompletnym wyposażeniem – mówi Marcin Korzeniewski z Yanosik Autoplac.

Producenci samochodów oferowali klientom auta z podstawowym wyposażeniem, bez dodatkowych elektronicznych systemów, do stworzenia których potrzebne były mikrochipy, na które trzeba było czekać kilka miesięcy. Niektórzy klienci kupowali auta w wersji basic, inni postanowili czekać na pełne wyposażenie.

Na „kompletne” wyposażenie nowego auta trzeba było długo czekać

Na nowe samochody trzeba obecnie czekać dłużej niż przed czasem pandemii COVID-19. Dostępność nowych pojazdów jest zależna od preferencji klientów. W przypadku KIA Sportage kwestią decydującą o długości okresu oczekiwania na pojazd, jest skrzynia biegów – na modele z manualną przekładnią czeka się cztery miesiące, na automat już sześć miesięcy. Tak samo wygląda sytuacja dla popularnego w Polsce Forda Puma.

Zainteresowani zakupem Dacii Duster muszą uzbroić się w cierpliwość na okres sześciu miesięcy. W kraju nie ma żadnych modeli tej marki, wszystkie są sprowadzane pod zamówienie klienta.

- Wśród naszych klientów, w ubiegłym roku najpopularniejszymi modelami wyszukiwanych pojazdów były Toyota Corolla oraz Skoda Octavia. W przypadku Corolli w wersji hybrydowej czas oczekiwania na nowy pojazd obecnie wykracza poza ten rok, na sedana zasilanego benzyną trzeba czekać do lipca, na hatchback do kwietnia. Z kolei na Skodę Octavię trzeba czekać od 8 do 10 miesięcy. Terminy oczekiwania na nowe auto są dość długie, wielu klientów rezygnuje z tej opcji, zwłaszcza że auto używane można już teraz kupić praktycznie od ręki – dodaje Marcin Korzeniewski z Yanosik Autoplac

Ci, którym zależy na kupnie nowego pojazdu wprost z salonu, muszą się pogodzić z długim czasem oczekiwania lub skorygować swoje wymagania. Najszybciej można kupić nowe auto, ale z gorszym wyposażeniem, niekoniecznie w wymarzonym kolorze.

Sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie. Czas oczekiwania na nowe auto może się jeszcze zmienić, tak samo jak jego cena. Wielu klientów rezygnuje z chęci zakupu samochodu z salonu samochodowego, na rzecz dobrego auta z rynku wtórnego. Nie ma się co dziwić, auto używane w dobrej kondycji można mieć już od ręki, bez żadnych ustępstw w kwestii wymagań i potrzeb.

Z uwagi na brak nowych aut z salonów i duży popyt na samochody z rynku wtórnego, ceny tych ostatnich znacznie wzrosły także w naszym regionie. Zobaczcie ile kosztują najdroższe auta w województwie podlaskim wystawione przez osoby prywatne na olx.pl:

Porównaj ceny obecnych samochodów z najdroższymi autami sprzed pandemii:

III Podlaskie Auto Cafe w Tykocinie

od 16 lat

10 Najdroższych Pojazdów Polskich Milionerów (TOP10Wszystkiego)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny