Uwaga na obroty!

Piotr Walczak
Podczas przeglądu mechanik sprawdzi stan płynu chłodzącego, chroniącego silnik przed przegrzaniem
Podczas przeglądu mechanik sprawdzi stan płynu chłodzącego, chroniącego silnik przed przegrzaniem
Brak mocy, przerywana praca motoru lub świecące się kontrolki na desce rozdzielczej to znak, że coś niedobrego dzieje się z silnikiem.

 

Aby silnik zachował przez lata swoją moc, powinniśmy regularnie odwiedzać stację diagnostyczną i na bieżąco usuwać wszelkie usterki i awarie.

- Przeglądy silnika powinno się robić raz do roku, bądź co 15-20 tys. km - zaleca Jan Kuklik, kierownik serwisu Konrys w Białymstoku.

Według specjalistów, jednymi z najczęstszych usterek wykrywanych na stacjach obsługi pojazdów są przecieki i nieszczelności. Jeżeli nie zostaną one w porę usunięte, mogą nawet doprowadzić do zatarcia motoru.

 

Olej się starzeje

- Jeżeli zależy nam na tym, by silnik zachował sprawność, unikajmy wysokich obrotów przy niskich biegach oraz niskich obrotów przy wyższych przełożeniach. Nie piłujmy i nie dławmy silnika - radzi Jan Kuklik.

Co około tysiąc kilometrów warto sprawdzić też stan oleju. Dobrze zrobić to także przed każdą dłuższą podróżą. Jeżeli jest go zbyt mało, powinniśmy uzupełnić braki.

- Olej także się starzeje, więc raz do roku powinniśmy wymienić go całkowicie, razem z filtrem - mówi Jan Kuklik.

Nie warto czekać do ostatniej chwili - jeżeli będziemy używali oleju złej jakości, możemy skrócić żywotność silnika i zmniejszyć osiągi auta. Ważne jest też sprawdzanie stanu płynu w chłodnicy. Przynajmniej raz na dwa lata powinniśmy całkowicie go wymienić, żeby nie doprowadzić do przegrzania silnika.

Wymieniaj filtry

Pamiętajmy też o regularnej wymianie filtrów paliwa, powietrza i świec zapłonowych oraz o sprawdzaniu poziomu napięcia w przewodach instalacji elektrycznej podczas wizyty w warsztacie.

Po przejechaniu około 100 tys. km powinniśmy wymienić pasek rozrządu, a co 60 tys. km sprawdzać jego stan. Nawet jeżeli jeździmy niewiele, powinniśmy wymieniać pasek rozrządu przynajmniej raz na 5 lat. Jeżeli pasek pęknie, silnik może ulec poważnej awarii. Pęknięcie często następuje przy gwałtownym hamowaniu silnikiem lub uruchamianiu "na pych".

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3