ZST przedstawił swój projekt „Adaptacja baskijskiego modelu współpracy szkoły z przedsiębiorstwami do warunków ZST w Białymstoku”.
- To dla nas wielkie wyróżnienie - przyznaje Tadeusz Halicki, dyrektor szkoły. - Już od kilku lat wdrażamy w życie dualny system kształcenia zawodowego, oparty na intensywnej współpracy szkoły z lokalnymi pracodawcami, w których branżach kształcimy w ZST, czyli branży drzewnej, gastronomicznej i mechaniczno-samochodowej.
Jak mówi dyrektor Zespół Szkół Technicznych, podobnie jak inne placówki, ta również korzysta z funduszy unijnych i przeznacza je na różnego rodzaju projekty. Dzięki nim doposażono szkołę w nowoczesne pomoce dydaktyczne, umożliwiono uczniom zdobywanie dodatkowych kwalifikacji, a także zagraniczne staże zawodowe. - Dzięki roboczym wizytom zagranicznym mieliśmy możliwość podpatrzenia jak funkcjonuje system edukacji, a w szczególności system edukacji zawodowej w wielu krajach - opowiada Halicki. - Byliśmy pod wielkim wrażeniem skuteczności i elastyczności rozwiązań stosowanych właśnie w Kraju Basków - opowiada.
Model baskijski
Tamtejsza edukacja zawodowa prowadzona jest właśnie w systemie dualnym, przy wielkim zaangażowaniu pracodawców w organizację i finansowanie kształcenia zawodowego. Takie rozwiązanie pokazało, że tego rodzaju współpraca przynosi korzyści zarówno dla szkoły i kształcącej się w niej młodzieży, jak i dla pracodawców. - Postanowiliśmy więc część tych rozwiązań przenieść na nasz białostocki grunt - stwierdza dyrektor. - Na szczęście spotkaliśmy się z bardzo pozytywną reakcją przedstawicieli wielu podlaskich firm - podsumowuje.
Dużym wsparciem dla ZST okazali się zaprzyjaźnieni pracodawcy, bez których projekt nie mógłby zostać wcielony w życie. Działania poparte zostały również przez Departament Edukacji i Prezydenta Miasta Białegostoku i radnych.
Uczniowie ZST znają lokalny rynek pracy
Współpraca przedsiębiorców i szkoły polega na tym, że mają oni wpływ na programy kształcenia zawodowego, a w szczególności na program praktyki zawodowej, która jest realizowana w danej firmie. Biorą oni również aktywny udział w promocję kierunków kształcenia zawodowego realizowanego w ZST, która polega m.in. na wsparciu finansowym akcji promocyjnej szkoły, uczestniczą osobiście w spotkaniach z gimnazjalistami, czyli potencjalnymi uczniami ZST, podczas których zachęcają do wyboru ścieżki rozwoju osobistego, prowadzącej do edukacji zawodowej.
Przedstawiciele współpracujących z ZST firm z branży drzewnej w drugim semestrze stali się organizatorami comiesięcznego konkursu na najlepszego ucznia w zawodzie stolarz lub technik technologii drewna. W rezultacie niektórzy uczniowie nawiązali kontakty zawodowe z pracodawcami.
- Działaniem, z którego jesteśmy najbardziej dumni jest powołanie, w porozumieniu z przedsiębiorcami i Stowarzyszeniem Inicjatyw Gospodarczych „Progres” Funduszu Stypendialnego ZST-Progres - mówi Renata Frankowska, wicedyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Białymstoku. - W ramach tego funduszu przyznawane są stypendia finansowe o charakterze motywacyjnym, przeznaczone dla uzdolnionych uczniów ZST, sponsorowane przez przedsiębiorców z trzech branż: drzewnej, mechanicznej i gastronomicznej - dodaje Frankowska.
Program ma na celu propagowanie oraz popularyzowanie kształcenia zawodowego oraz współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Dzięki temu młodzież ma możliwość poznać swoich potencjalnych pracodawców, zanim zakończy edukację.
Aby uzyskać stypendium, trzeba było dostać rekomendację wychowawcy, mieć dobre wyniki w nauce oraz wyróżniać się na tle innych uczniów z przedmiotów zawodowych. Dziewiętnastu uczniów zespołu szkół otrzymało je w lutym tego roku.
- Dzięki tego typu działaniom, nasi absolwenci będą dobrze przygotowani do wejścia na lokalny rynek pracy, a pracodawcy będą mieli dobrze przygotowanego do podjęcia pracy pracownika - stwierdza Tadeusz Halicki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?