MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe auta. Sprzedaż wzrasta, ale ceny samochodów także

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. Toyota
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w sierpniu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

To już czwarty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r., a siódmy w tym roku. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów to najlepszy sierpień od sierpnia 2019 roku. Tempo wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów zwolniło w porównaniu do początku bieżącego roku, gdy notowano przyrosty dwucyfrowe. Owszem, jest to okres wakacyjny, gdy większość potencjalnych klientów koncentruje się raczej na odpoczynku, a nie na zakupach, jednak wyniki prezentujące liczbę rejestrowanych aut połączone z dostępnymi danymi wskazującymi na zmniejszanie się liczby klientów odwiedzających salony dealerskie, dają istotny powód do analizy przyczyn obserwowanego trendu.

Niestety, ceny samochodów wciąż rosną, co w kontekście wysokich kosztów utrzymania, nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe klientów indywidualnych.

Nieco lepiej wygląda sytuacja po stronie klientów instytucjonalnych. Zakupy klientów flotowych wciąż rosną, a ich udział w rynku nowych samochodów pozostaje na wysokim poziomie.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 455 tysięcy samochodów osobowych oraz 63 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Nowe auta. Ile zarejestrowano?

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 41 149 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 6,97% (+2 682 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,38% (-574 szt.) mniej niż w lipcu 2023 roku. Dane skumulowane (353 092 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 9,70% (+31 228 szt.).
Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 38,89%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 17,70%.

Nowe auta. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 36 178 samochodów osobowych, o 7,17% (+2 420 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 0,58% (-210 szt.) mniej niż w lipcu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 311 239 samochodów osobowych, o 10,81% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+30 362 szt.).

W sierpniu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,8%. Udział firm osiągnął poziom 72,2%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 26 131 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,4%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Nowe auta. Komu rośnie, a komu spada?

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 133,57%, największy spadek zanotował Ford, o 29,07%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 58 623 auta tej marki, o 17,30% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 18,84%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 33 187 szt., o 31,38% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,66%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 24 761 samochodów, o 5,87% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,96%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 021 szt., o 9,01% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,40%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 17 576 aut tej marki, o 9,01% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,65%.

Nowe auta. Najpopularniejsze modele

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (15 678 szt.; +8,05% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (10 640 szt.; +30,50% r/r) oraz Skoda Octavia (10 119 szt. +71,22% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (8 924 szt.;+71,15%), a za nią KIA Sportage (8 255 szt.;+0,46% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (4 538 szt.;+28,05%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (3 672 szt.; +2,63%), na trzecim – KIA Sportage (3 574 szt.;-6,02%), na czwartym – Dacia Duster (3 039 szt.;-20,24%), a na piątym – Hyundai Tucson (2 505 szt.-10,95%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (13 519 szt.; +7,75%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 848 szt.; +68,76%), na trzecim – Toyota Yaris (6 968 szt.; +52,31%), na czwartym – KIA Sportage (4 681 szt.; +6,05%), , a na piątym – Toyota Yaris Cross (4 386 szt.; +162,63%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny