MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie potrafią się ruszać: biegać, skakać ani rzucać – dramatyczny poziom kondycji polskich uczniów został obnażony przez najnowszy raport AWF

OPRAC.:
Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Polscy uczniowie nie potrafią zeskoczyć ze schodów, biegać ani rzucać. Boją się ruszać. Najnowszy raport Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie obnażył dramatyczny brak podstawowych kompetencji ruchowych wśród uczniów szkół w Polsce. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, wśród nich jest niewłaściwe prowadzenie zajęć WF-u w klasach I-III. Czy można to zmienić?

Spis treści

Program „WF z AWF” dla zdrowej przyszłości

Raport został opracowany w ramach programu „WF z AWF. Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości”, który ma na celu aktywizację fizyczną dzieci i młodzieży. Program ten jest odpowiedzią na pogarszającą się kondycję fizyczną najmłodszych, szczególnie zauważalną po okresie pandemii COVID-19.

– Od 2021 r. realizujemy program „WF z AWF” i prowadzimy badania dotyczące kondycji fizycznej oraz podstawowych umiejętności ruchowych dzieci i młodzieży. Diagnoza pokazuje, w zasadzie już trzeci rok z rzędu, że większość dzieci jest niesprawna ruchowo – mówi prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Badanie na podstawie którego sporządzano najnowszy raport, przeprowadzono w zeszłym roku na grupie ponad dwóch tysięcy uczniów z 17 szkół podstawowych w całym kraju.

Brak podstawowych umiejętności ruchowych

Badania skupiały się na fundamentalnych umiejętnościach ruchowych, które są niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej, ale też w codziennym życiu. Badano umiejętności takie jak bieg, skok, rzut, chwyt, kozłowanie i uderzenie. Przy czym – jak podkreślają autorzy badania – nie badano osiągnięć w tych aktywnościach, tylko samą zdolność ich wykonywania. Okazało się, że ponad 90% dzieci w Polsce nie posiada tych podstawowych zdolności ruchowych. Oznacza to, że nie potrafią np. bezpieczne zeskoczyć ze schodów.

Problemy w klasach I-III

Według prof. Molika problem zaczyna się już w klasach I-III, gdzie dzieci nie opanowują podstawowych umiejętności ruchowych. Powoduje to, że później nie chcą ćwiczyć, czują się wykluczone i zwalniają się z lekcji WF-u. Jedną z przyczyn może być fakt, że zajęcia wychowania fizycznego w tych klasach prowadzą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy często nie są odpowiednio przygotowani do tego typu lekcji.

– W klasach I-III mówi się często o tzw. spontaniczności. Dziecko ma spontanicznie biegać, skakać, cieszyć się zajęciami. To trochę tak, jakby pani na lekcji matematyki powiedziała: „dzielcie, mnóżcie sobie, jak chcecie, bawcie się matematyką”. Zarówno zajęcia matematyki, języka polskiego, jak również wychowania fizycznego powinny być odpowiednio prowadzone i ukierunkowane. I tak jak dziecko pod opieką nauczyciela uczy się czytać, pisać i liczyć, tak podczas zajęć wychowania fizycznego powinno się uczyć biegać i skakać – podkreśla prof. Bartosz Molik.

Nowe studia podyplomowe dla nauczycieli wczesnoszkolnych

W odpowiedzi na ten problem, AWF w Warszawie planuje uruchomić dwusemestralne studia podyplomowe dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, które pomogą im lepiej prowadzić zajęcia wychowania fizycznego.

– Jeśli pedagodzy mieliby takie studia, a nauczyciele wychowania fizycznego zostaną dodatkowo włączeni jako asysta do zajęć WF w klasach II i III szkoły podstawowej, jesteśmy w stanie zmienić aktualną fatalną sytuację – ocenia rektor AWF.

Długofalowy spadek kondycji fizycznej

Spadek kondycji fizycznej młodych Polaków nie jest nowym problemem. Prof. Molik wskazuje, że zjawisko to zaczęło się już w latach 90. XX w. wraz z rozwojem cywilizacji. Komputery i telefony komórkowe sprawiły, że ludzie zaczęli się mniej ruszać, co negatywnie wpłynęło na ich wytrzymałość i wydolność krążeniowo-oddechową. Pandemia COVID-19 dodatkowo pogorszyła sytuację, powodując izolację społeczną i dalszy spadek aktywności fizycznej.

– Nasze raporty pokazały, że z tego powodu aktywność fizyczna była na bardzo niskim poziomie – dodaje rektor AWF.

Aktywizacja przez „Sport Kluby”

W ramach programu „WF z AWF” od 2021 r. zainicjowano powstanie kilkudziesięciu tysięcy zajęć pozalekcyjnych, tzw. „Sport Klubów”, w całej Polsce. W latach 2021-23 wzięło w nich udział ponad 400 tys. uczniów. Celem tych zajęć jest wyrobienie nawyku regularnej, zdrowej aktywności fizycznej, która zaprocentuje w przyszłości.

– Dzieci nie mogą bać się ruchu, jest on naturalny niczym oddychanie – mówi prof. Bartosz Molik.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny